تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




درمان آکنه (جوش های شدید)پوستی در آقایان

چگونه آکنه را درمان کنیم ؟

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با برخورد آکنه یا همان جوش آشنا شوید.

 چگونه آکنه را درمان کنیم ؟

مقدمه ای در مورد جوش یا آکنه در مردان

 جوش يا آکنه، طيف متنوعی از ضايعات پوستی است که به صورت لکه های قرمز رنگ يا دانه های پُررنگ در پوست و يا دانه های زير پوستی همراه با ضايعات چرکی است. آکنه در تنه و اندام ها و البته صورت مشاهده می شود.

مشکل جوش هم خانم ها و هم آقایان را درگیر می کند اما در این مطلب ایران ام دی به طور خاص به بروز آکنه در آقایان می پردازیم.بیشتر مردانی که آکنه دارند، نوجوان هستند و با افزایش سن شرایط شان بهبود می یابد. ولی بعضی آقایان همچنان در سنین بالاتر هم درگیر جوش ها هستند.امروزه آراستگی مردان، جایگاه ویژه‌ای دارد ولی در گذشته نه‌ چندان دور، مردان حتی از صحبت در مورد آراستگی شرمگین می‌شده‌اند...افزایش آموزش مردان در مورد مراقبت پوست، روز‌به‌روز توجه آنها را به آراستگی و بهداشت پوست‌ومو بیشتر جلب می‌کند..

.به‌علاوه بازار محصولات بهداشت پوست‌وموی مخصوص مردان، اخیرا گسترش زیادی یافته و قابل پیش‌بینی است که در سال‌های آینده، نه‌تنها مردان طبقه مرفه، بلکه همه طبقه‌های اجتماعی طالب این‌گونه محصولات باشند بنابراین افزایش آگاهی علمی آنها، به تناسب فرهنگ‌ها و آداب و رسوم، باید موردتوجه مسوولان آموزش بهداشت قرار گیرد.

درمان آکنه در آقایان

علت آکنه در آقایان چیست؟

برای بسیاری افراد تغییرات هورمونی موجب بروز آکنه می شود. این هورمونها سبب تولید چربی هایی می شوند که منافذ پوست را می بندند و گاهی اوقات شرایط مناسبی برای رشد باکتری ها ایجاد خواهد شد. هر دو این مشکلات باعث ایجاد جوش می شود.

بنظر می رسد مردانی که پدرانشان آکنه شدید داشته اند، بیشتر دچار آکنه می شوند. در کنار آن بعضی داروها مانند لیتیوم هم که در اختلالات دو قطبی استفاده می شود و کورتیکواستروئیدها می توانند موجب بروز آکنه شوند.

درمان آکنه در آقایان

ساده ترین راههای درمان آکنه و جوش های بدن و پشت کمر در خانه

دانه های قرمز رنگ سرسفید پشت کمر ، وای که چقدر درد دارند و سفتند. بروز آکنه و جوش در قسمت پشت کمر در سنین مختلف رخ می دهد.آکنه شرایط پوستی شایعی است که برای بسیاری از افراد دردناک و خجالت آور است. آکنه می تواند از سال های نوجوانی آغاز شود، زمانی که سن و هورمون ها به بروز جوش های وحشتناک منجر می شود و یا ممکن است بدون تجربه چنین شرایطی در نوجوانی، به یک باره در بزرگسالی با آن مواجه شویم.

یکی از بیماری‌های شایع دوران بلوغ، جوش جوانی یا آکنه است که در زن و مرد با درجه های مختلف در سال‌های بعد از بلوغ ظاهر می‌شود.

از آنجا که مردان جوان کمتر به این مشکل اهمیت می‌دهند، لازم است چند توصیه برای آنها داشته باشیم:

1 دختران با توجه به اهمیت زیادی که به زیبایی پوست می‌دهند، بیشتر برای درمان این جوش‌ها به پزشکان مراجعه می‌کنند ولی پسران با توجه به مسایل فرهنگی کمتر برای درمان آکنه اقدامی انجام می‌دهند، که این درست نیست چون سال‌ها طول می‌کشد تا دوران جوش جوانی سپری شود، سال‌های حساس که جوان وارد اجتماع می‌شود و در محیط آموزشی، محیط کار و ورزش، وجود این جوش‌های نازیبا به‌خصوص در پوست صورت، می‌تواند باعث کاهش اعتماد‌به‌نفس و گاهی گوشه‌گیری و انزوایش شود.

2 شدت جوش‌های جوانی و مدت‌زمان دوران جوش‌زدن، به خصوصیت های فردی بستگی دارد و از هر جوان تا جوان دیگر متفاوت است. مهم آن است که مردان همانند خانم‌ها به درمان این ضایعات بپردازند تا از عوارض دائمی بعد از پایان دوران جوش‌ها که گاهی به صورت فرورفتگی پوست، لک‌های تیره و قرمز و مویرگ‌های ظریف دیده می‌شوند، پیشگیری کنند که درمان این‌گونه عوارض بسیار مشکل، پرهزینه و زمان‌بر است و در مواردی هرگز پوست به وضعیت طبیعی اولیه بازنمی‌گردد.

3 اگر ضایعات جوش جوانی خفیف و کم باشد، مراجعه به پزشک لازم نیست و رعایت بهداشت پوست کافی است ولی در مواردی که جوش‌ها شدید، متعدد، بزرگ و گاهی عفونی شده‌اند، حتما باید برای درمان به پزشک مراجعه شود.

4 رعایت بهداشت پوست با توجه به میزان چربی آن، می‌تواند شامل موارد زیر باشد: شستشوی روزانه با صابون‌های مناسب قلیایی، (اگر پوست چندان چرب نیست، باید از صابون‌های خنثی یا اسیدی استفاده کرد.) خودداری از فعالیت‌های جسمی، استرس‌های عصبی، مصرف موادغذایی محرک و ادویه‌دار و عوامل دیگر که باعث افزایش تعریق می‌شوند.

5 درمان‌های دارویی تجویزشده پزشک باتوجه به علایم پوستی متغیر است. درمان بهبود موقت را به دنبال دارد و لازم است ادامه یا قطع درمان، با تجویز پزشک باشد نه توصیه دوستان یا افراد خانواده که پزشک نیستند چون عوارض داروها می‌تواند صدمه‌های جبران‌ناپذیری به بار آورد.

درمان آکنه در آقایان

چه عواملی در ایجاد یا تشدید آکنه موثرند؟

▪ بهداشت پوست

آکنه بخاطر آلودگی و کثیفی پوست بوجود نمی آید. ماده موجود در نوک جوش های سرسیاه را چربی خشک شده و سلول های مرده تشکیل می دهند که منفذ خروجی فولیکول مو را مسدود کرده اند. برای مراقبت طبیعی از پوست، روزی دو بار صورت خود را با صابون ملایم و آب ولرم بشویید.

شستشوی زیاد ممکن است سبب بدتر شدن آکنه شود. شستشوی مرتب سر با شامپو نیز توصیه می شود.اگر موهای شما چرب هستند، شاید لازم باشد که دفعات شستشو را افزایش دهید. متخصص پوست می تواند در انتخاب شامپو و صابون مناسب به شما کمک کند.مردانی که مبتلا به آکنه هستند، باید هم ریش تراش برقی و هم تیغ را امتحان کنند و هر کدام را که راحت تر است و جوش کمتری ایجاد می کند، انتخاب نمایند.

اگر شما از تیغ استفاده می کنید، قبل از اصلاح، موی صورتتان را کاملاً با آب گرم و صابون شسته و نرم کنید و سپس از خمیر ریش برای اصلاح استفاده کنید.برای جلوگیری از زخمی شدن جوش ها، ریشتان را خیلی از ته نتراشید. صورتتان را فقط وقتی که واقعاً لازم است اصلاح کنید. همیشه تیغ نو و تیز بکار ببرید.

▪ رژیم غذایی

غذاهایی که می خورید نقشی در ایجاد آکنه ندارند. متخصصین پوست در مورد اهمیت رژیم غذایی در درمان آکنه عقاید متفاوتی دارند اما مسلم و قطعی است که رعایت یک رژیم غذایی شدید و سخت هیچ تأثیری در بهبود آکنه شما نخواهد داشت.از سوی دیگر، بعضی از مردم دریافته اند که بعضی از غذاها باعث بدتر شدن آکنه در آن ها می شوند.

در این صورت، از خوردن این گونه غذاها باید اجتناب کرد.بخاطر داشته باشید که در قضاوت عجله نکنید. آکنه به خودی خود فراز و نشیب های زیادی دارد و گاهی بدتر و گاه بهتر می شود.داشتن یک رژیم غذایی متعادل حاوی کلیه مواد غذایی لازم برای رشد، بخصوص در سنین نوجوانی و جوانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

▪ نور خوشید

برنزه شدن پوست می تواند آکنه را مخفی کند ولی فواید آن زودگذر است. از سوی دیگر نور خورشید موجب پیری زودرس پوست شده و می تواند به پیدایش سرطان در پوست منتهی شود، لذا باید از تماس زیاد با نور خورشید، استفاده از چراغ های خورشیدی، آفتاب سوختگی و برنزه شدن زیاد برحذر باشید. بهتر است از یک ضدآفتاب مناسب برای پوست های آکنه ای استفاده کنید.

▪ فرآورده های آرایشی

اگر از کرم پودر یا کرم مرطوب کننده استفاده می کنید به دنبال آنهایی باشید که فاقد چربی (Oil- Free) هستند و تنها به اینکه پایه آبی (Water- Based) داشته باشند، اکتفا نکنید.فرآورده هایی را انتخاب کنید که غیرآکنه زا (Non- Acnegenic) و غیر کومدون زا (Non-Comedogenic) باشند.هر شب مواد آرایشی را با آب و صابون (و اگر صابون ها پوستتان را خشک می کنند، با شیر و لوسیون مناسب پوست های آکنه ای) از روی پوستتان پاک کنید.

یک لوسیون پوشاننده با رنگ ملایم (فرآورده هایی که قرمزی، التهاب و جای آکنه را می پوشانند)، می تواند به خوبی و در نهایت سلامت ضایعات پوستتان را از نظرها مخفی نگه دارد. برای این منظور پوردهای مایع با پایه بدون روغن (Oil- Free) مناسب هستند.در موقع استفاده از فیکساتورها، اسپری های و ژل های مو، صورتتان را بپوشانید. در صورت پاشیده شدن اسپری یا ژل مو بر روی پوست صورت، ممکن است بدلیل حساسیت به مواد آرایشی آکنه بوجود آید.

● علایم‌ شایع‌
•نقاط‌ سر سیاه‌ به‌ اندازه‌ سر سوزن‌
•نقاط‌ سر سفید شبیه‌ نقاط‌ سر سیاه‌
•جوش‌های‌ کوچک‌ چرکی‌
•قرمزی‌ و التهاب‌ در اطراف‌ جوشها
•در آکنه شدید ممکن‌ است‌ کیست‌ و آبسه‌ دیده‌ شود. کیست به‌ صورت‌ تورمی‌ بزرگتر و سفت‌تر از جوشهای‌ معمولی‌ در پوست پدیدار می‌شود.
•آبسه‌ نیز به‌ صورت‌ یک‌ ناحیه عفونی‌ متورم‌ ،ملتهب‌ و دردناک‌ به‌ هنگام‌ لمس‌ و حاوی‌ چرک‌ است‌.

● عوامل‌ افزایش‌ دهنده‌ خطر
•مواجهه‌ با هوای‌ بسیار گرم‌ یا سرد
•استرس
•پوست‌ چرب‌
•اختلالات‌ غدد درون‌ ریز
•استفاده‌ از بعضی‌ داروها مثل‌ کورتیزول، هورمونهای‌ مردانه‌، یا قرص‌های‌ ضد بارداری‌
•سابقه خانوادگی‌ آکنه‌
•بعضی‌ مواد آرایشی‌

 

درمان آکنه در آقایان

چه کاری می توانید انجام دهید؟

پوستتان را تمیز نگه دارید. شوینده های مختلفی در دسترس هستند و در کل از شوینده های دانه دار (اسکرابی) استفاده نکنید چون می توانند باعث خراش و سوزش پوستتان شوند. پوستتان را روزی دوبار بشویید.


برای جوش صورت

برای شستشوی صورت از دست یا لیفهای اطفال که بسیار نرم هستند استفاده کنید. دقت کنید که هر بار از لیف تمیز استفاده کنید.

برای اصلاح صورت هر بار باید از تیغ تمیز استفاده کرده. استفاده از شوینده های مبتنی بر «بنزوئیل پراکساید» پیش و بعد از اصلاح به کاهش بروز آکنه کمک خواهد کرد. (بنزوئیل پراکسید سبب کاهش رشد باکتری ها و از بین رفتن چربی ها می شود)

ممکن است پزشکتان یک فوم آنتی بیوتیکی برایتان تجویز کرده باشد. می توانید برای استفاده آن را با کرم اصلاح مخلوط کنید تا از بروز آکنه جلوگیری کند.

برای آکنه پشت (کتف و کمر)

وقتی دوش می گیرید از لیف هایی استفاده کنید که با آن همه قسمتهای دور از دسترس هم شسته شود. سیستمهای پاکسازی با سر های قابل تعویض گزینه دیگری است که می توانید استفاده کنید.

محصولات حاوی بنزوئیل پراکساید می تواند به کنترل جوشهای ناحیه پشت کمک کند. تیشرتهای سفید کتانی بهترین لباسی است که می توانید بپوشید.


جوشهای لجوج و مقاوم

اگر جوشها مقاومند و با انجام این روش ها پاسخ مناسب را دریافت نمی کنید، به درمانهای دیگری نیاز است.بعضی کرمها و لوسیونها غیر نسخه ای (قابل فروش بدون نسخه) نه تنها به درمان آکنه کمک می کنند، بلکه به کاهش چین و چروک های پوست نیز کمک خواهند کرد. لوسیونهای حاوی بنزوئیل پراکساید کمک کننده هستند ولی می توانند پوست را خشک کنند.

برای استفاده از درمان های اصلی با پزشکتان صحبت کنید. این درمانها شامل آنتی بیوتیک ها و یا داروهای دیگر خواهد بود که رتینوئید نامیده می شوند. اما داروهایی که هورمونها را کنترل می کنند برای آقایان استفاده نمی شود.

برای موارد شدید داروی ایزوترتینوئین استفاده می شود (هر چند این مطلب برای بروز آکنه آقایان است. ولی بد نیست بگوییم خانمهایی که قصد بارداری دارند، باید از مصرف ایزوترتینوئین اجتناب کنند. چون باعث نقایص شدید مادرزادی می شود.)

تکنولوژی های درمانی مانند لیزر و درمانهای نوری همراه با وکیوم تراپی نیز برای درمان آکنه وجود دارد. ولی این درمانها ممکن است گران بوده و تحت پوشش بیمه ها نباشند. لذا ابتدا از هزینه ها سوال کنید.

درمان آکنه در آقایان

● نحوه صحیح استفاده ازداروهای موضعی ضدجوش یا اکنه

۱-درشروع مصرف داروهای موضعی باید ازمقدارکم ومدت مواجهه(مدت زمانی که دارو روی پوست میماند)کوتاه داروهها استفاده شود.تاپوست به تدریج به داروها عادت کند.

2-بایدمیزان مصرف داروها(چه ازلحاظ مقداروچه ازلحاظ مدت مواجهه)براساس تحمل پوست تنظیم شود.یعنی اگربدنبال مصرف داروهای موضعی پوست خشک یا قرمز شد،نوبت بعدی مقدارکمتردارواستفاده شود.وهمچنین مدت مواجهه دارو با پوست کاهش یابد.دارو پس از مثلاً پنج دقیقه یک ربع یا یک ساعت شسته شوند.

3-هرگز نباید روی پوست قرمز و ملتهب داروی مالیدنی محرک استفاده شود.اگربدنبال مصرف داروهای مالیدنی پوست شما قرمز وملتهب شده صبرکنید تا قرمزی والتهاب بخوابد وسپس داروها راادامه دهید.

4-داروهای مالیدنی را فقط در نواحی ایجاد جوش استفاده کنید.مثلاًاگرجوشها فقط درناحیه پیشانی ایجاد میشوند داروها فقط به ناحیه پیشانی بمالید.اگر جوش درهمه صورت پراکنده است داروها را به همه صورت بمالید.

5-بیادداشته باشید نواحی تحتانی صورت مثل چانه و اطراف دهان به داروها حساسترند وبیشتر درمعرض خشکی و قرمزی هستند.داروهارا دراین ناحیه با احتیاط مصرف کنید.

6-همیشه از یک شوینده ملایم برای شستشوی صورت استفاده کنید.صابونهایی که پوست راخشک میکنند،برای افرادیکه درحال مصرف داروهای موضعی هستند مناسب نیستند.شوینده ایی برای پوست ایده ال است که بدنبال شستشو پوست راخشک نکند.اگر پوست با آب خالی تمیز میشود نیازی به استفاده ازشوینده نیست.

7- همیشه ازیک مرطوب کننده مناسب وفاقدچربی استفاده کنید.استفاده ازیک مرطوب کننده بدنبال هربار شستشوی صورت پوست را نرم کرده و تحمل پوست را به داروهای موضعی افزایش میدهد.

 درمان آکنه در آقایان

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «درمان آکنه (جوش های شدید)پوستی در آقایان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..