تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




از سریال «مولانا» چه خبر؟

خبرگزاری ایسنا: یکی از نویسندگان سریال تلویزیونی «مولانا» اعلام کرد تا به امروز سیناپس ۱۸ قسمت از این مجموعه ۲۶ قسمتی نوشته شده و دیالوگ‌های سه قسمت از فیلمنامه هم به پایان رسیده است.

از سریال «مولانا» چه خبر؟

مهدی شیرزاد، یکی از نویسندگان درباره آخرین وضعیت نگارش متن سریال «مولانا» به ما گفت: این سریال در ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی نوشته می‌شود. قبل از شروع نگارش، تحقیقات جامعی انجام دادیم. البته همزمان با نگارش تحقیقات ادامه دارد.

وی ادامه داد: فیلمنامه این مجموعه را من و مهدی کیا می‌نویسیم. تا به امروز سیناپس ۱۸ قسمت و دیالوگ های سه قسمت نوشته شده است. در مجموع می توان گفت که ۳۰ درصد از نگارش به پایان رسیده است. امیدوارم ظرف سه ماه آینده فیلمنامه را تمام کنیم.

این نویسنده درباره تقسیم کار در هنگام نگارش توضیح داد: طرح های این مجموعه را همراه با هم درآوردیم. وقتی من روی سیناپس کار می کنم، بعد از تمام شدن به مهدی کیا می دهم و او کارهای نهایی را روی متن انجام می دهد و وقتی او دیالوگ می نویسد، بعد من کارهای نهایی را روی آن انجام می دهم. در مجموع تعامل و همکاری دو سویه بین من و مهدی کیا برقرار است و با هم روی فیلمنامه کار می کنیم.

شیرزاد در پاسخ به این سوال که برای نگارش این مجموعه از چه کتاب‌هایی استفاده کردید؟ توضیح داد: کتابی در سازمان صدا و سیما وجود دارد که درباره گویش مردم ایران در زمان‌های مختلف است. در ابتدا این کتاب را به عنوان منبع مرجع خواندم و بعد از آن کتاب های تاریخ بیهقی، فیه مافیه مولانا و گلستان سعدی کنار دستم است تا بر این اساس دیالوگ های این مجموعه را بنویسم.

وی در پاسخ به این سوال اما زبان و گویش مردم ایران در دوره مولانا با مردم امروز جامعه خیلی تفاوت دارد. شما چطور آن را امروزی کردید؟ عنوان کرد: مسلماً اگر بخواهیم مثل تاریخ بیهقی بنویسم، مردم نمی توانند با کلمات سنگین ارتباط برقرار کنند و برایشان سخت است. بیشتر از گلستان سعدی الگو می‌گیرم که زبانش برای مردم قابل هضم و روان باشد. تلاش می کنیم یک متن خوب بنویسیم.

این نویسنده درباره اینکه در این سریال کدام مقطع زندگی مولانا به تصویر کشیده می‌شود؟ اشاره کرد: ما در این سریال از ۳۷ سالگی تا زمان مرگ مولانا را به تصویر می کشیم. دوران کودکی مولانا در سریالی با نام جلال الدین به کارگردانی آرش معیریان پخش شد و حالا فاز دوم این سریال نوشته می شود.

این نویسنده در پاسخ به این سئوال که چطور ترغیب شد روی چنین موضوعی کار کند؟ توضیح داد: مسلماً هر کاری باید ویژگی هایی داشته باشد که من را به عنوان نویسنده برای نگارش داستان ترغیب کند. من همیشه علاقه مند به نگارش یک اثر تاریخی بودم. تا اینکه فرصت نگارش پیش آمد. البته باید تاکید کنم که نگارش یک کار تاریخی خیلی دشوار است.

شیرزاد عنوان کرد: راستش قبل از شروع کار فکر نمی کردم نگارش کار تاریخی تا این حد سخت و دشوار باشد، اما باید بگویم که کاملاً متفاوت از سریال های روز است.

وی درباره اینکه چند درصد به تاریخ وفادار هستید و تا چه میزان برای افزایش بار دراماتیک از تخیلتان استفاده کردید؟ گفت: در ارتباط با این مقطع تاریخی نوشته مکتوب وجود ندارد و تاریخ‌نویسان هم برای این مقطع به نوشته شاگردان مولانا رجوع می کنند. به همین دلیل بخش ابهام و تاریک زیاد وجود دارد و ما برای این بخش‌ها از تخیل و داستان‌پردازی استفاده کردیم تا قصه برای مخاطبان جذابیت لازم را داشته باشد.

فیلمنامه سریال «مولانا» در ۲۶ قسمت ۵۰ دقیقه‌ای توسط مهدی شیرزاد و مهدی کیا به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی نوشته می‌شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «از سریال «مولانا» چه خبر؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..