تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ساز و کار مسکو برای دفاع از برجام

«نعمت الله ایزدی»، سفیر سابق ایران در روسیه، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی تسنیم، در رابطه با مناسبات مسکو و واشنگتن و تاثیر آن بر ایران، گفت: کشورها می‌توانند با یکدیگر روابط خوبی داشته باشند و در عین حال بر علیه سایر دولت‌ها اقدامی انجام ندهند. بنابراین، در مجموع می‌توانیم بگوییم که مناسبات روسیه و آمریکا به زیان ایران نخواهد بود. اما بحثی که مطرح می‌شود این است که مسکو و واشنگتن در مناسبات خود تا چه میزان بخواهند ایران را وجه‌ المصالحه خود قرار دهند. این کار می‌تواند برای ایران خطرناک باشد و در عین حال امکان انجام آن هم وجود دارد.

وی  در رابطه با راهکار جلوگیری از این زیان به کشور ایران، ادامه داد: راهکار این است که تهران به شکلی روابط خود با مسکو را تقویت کند تا وابسته به مناسبات آنها با آمریکا نشود و از آن تاثیر چندانی نپذیرد. اگر ایران در روابط  با روسیه،  تعاریف سیاست خارجی  خود را اصالت دهد و بر مبنای ظرفیت‌های مشترک حرکت کند، امکان همکاری با روس‌ها، بدون توجه به اختلاف نظرها ادامه خواهد داشت.

ایزدی با بیان اینکه تعداد کمی نمونه تاریخی وجه‌المصالحه قرار دادن ایران، در مناسبات آمریکا و روسیه وجود دارد، بیان کرد: آمریکا و شوروی در پایان جنگ تحمیلی، توافقاتی برای اتمام آن کرده بودند که بخشی از فشارهای شوروی‌ها از این ناحیه بود. از اوایل قرن نوزدهم تا به امروز، ایران چه در مسائل بین‌المللی حضور فیزیکی داشته باشد یا نداشته باشد، همیشه جزء مسائل مورد بحث بوده است. حتی در کنگره برلین سال 1878که در رابطه با جنگ روسیه و عثمانی، میان رهبران قدرتهای اروپایی، عثمانی و روسیه بوده است، در رابطه با ایران هم بحث می‌کنند.

* سازوکار مسکو برای دفاع از برجام

سفیر سابق ایران در روسیه، در رابطه با سازوکار مسکو برای دفاع از برجام که به طور مشخص آن را در سند تدبیر سیاست خارجی خود آورده است، خاطرنشان کرد: روش اول مسکو برای دفاع از برجام می‌تواند در قالب 6 کشور طرف معاهده دنبال شود. مسکو به همراه پنج کشور، دیگر معاهده‌ای را امضا کرده است، بنابر این مجموع آن 5 کشور اجازه نمی‌دهند که دولتی مانند آمریکا بخواهد به صورت یکجانبه اقدام به لغو آن کند؛ چراکه با این کار اعتبار بین‌المللی هر 6 کشور زیر سؤال می‌رود. این اقدام مشترک به میزانی است که حتی نخست وزیر کشوری مانند انگلیس در دیدار با نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل، از برجام و ضرورت ادامه آن دفاع می‌کند.

ایزدی در اشاره به راهکار دوم روسیه برای دفاع از برجام، گفت: روسیه می‌تواند در قالب رایزنی‌های خود با تهران که به دنبال آن از برنامه‌ها و رویکردهای ایران اطلاع می‌یابد، زمینه را برای دوستی و مناسبات بهتر فراهم آورد، بدین ترتیب ضرورت ادامه برجام برای روسیه مهم ارزیابی شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ساز و کار مسکو برای دفاع از برجام»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..