تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحول هنر سینما بعد از انقلاب اسلامی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، در هر جامعه ای که انقلاب به وجود می‌آید، صرفاً نظام سیاسی آن جامعه را دگرگون نمی کند، بلکه همه اجزای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن نیز دستخوش تغییر و تحوّل می‌شود، دامنه این تحّول حتی تا فردیت و انقلاب درونی نیز گسترش می‌یابد.


اساساً انقلاب تغییری بنیادین و قدرتمند است که تمام زیست جهان انسان‌های یک جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث خانه تکانی در آن می‌شود.

انقلاب اسلامی ایران نیز به دلیل عقبه‌های مذهبی و ایدئولوژیکی که داشت و نیروها و عناصری که در شکل‌گیری آن نقش داشته‌اند، بیش از آنکه یک انقلاب سیاسی باشد، انقلابی فرهنگی است که علاوه بر تغییر سیستم حکومتی، به تغییر و تحولات فرهنگی و اندیشه ای دامن زد.

صنعت سینمای ایران با نزدیک به پنجاه سال عمر حرفه‌ای، در برابر حوادث انقلاب اسلامی نتوانست ایستادگی کند و همزمان با اوج‌گیری و سپس پیروزی این انقلاب، پایه‌های سست و لرزانش فروریخت، پس از انقلاب سینما به رغم جوانی، تجربه‌های دشواری را از سر گذراند و به تدریج به یکی از جدی‌ترین مقوله‌های فرهنگی تبدیل شد.

از این گذر انقلاب، تأثیر شگرفی بر این صنعت گذاشت و به رغم مشکلات داخلی، باعث ظهور استعدادهای نهفته قبل از انقلاب گردید، پیدایش انواع ژانرها و گونه های سینمایی از پیامدهای انقلاب به شمار میرود. و تعدادی از کارگردانان ایران که از ایران خارج شدند، به ساخت فیلم در خارج از کشور مبادرت کردند

این روزها جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که از دستاوردهای انقلاب بزرگ اسلامی ایران است در حال برگزاری است، این جشنواره از زمان تاسیس تا کنون نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران ایفا نموده و هر ساله کارگردانان پیشکسوت و فیلم سازان جدید آثار خود را در آن به نمایش گذاشته اند. از آثار اولیه به یاد ماندنی و تاثیر گذار فیلم سازان مطرح که در این جشنواره از آن ها تقدیر شده و جوایزی نیز به آنان اهدا شده است می‌توان به مابوروزی ساخته هیروکازو کره ادا، قول ساخته برادران داردن، ابرهای بهاری ساخته نوری بیلگه جیلان، 23 ساخته هانس کریستین اشمید، منابع انسانی ساخته لوران کانته، ناپولا ساخته دنیس گانسل، بازگشت ساخته آندری زویاجینتسف، زندگی دیگران ساخته فلوریان هنکل فون دونرسمارک و ..... اشاره کرد. در دوره های مختلف جشنواره فجر سینماگران صاحب سبک و نخبه ای از جمله کوستا گاوراس، فرانچسکو رزی، تئو آنگلوپولوس، ماریو مونیچلی، مصطفی عقاد، داریوش خنجی و ... در جشنواره فجر حضور داشته اند و جایزه یک عمر فعالیت سینمایی را از آن خود کرده اند.

یک کارشناس تئاتر در گفت و گو با بلاغ ، گفت: برگزاری اولین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر مربوط به سال 1361 است.

احمد ولی‌پور افزود: جشنواره فجر، به عنوان بزرگترین جشنواره فیلم ایران، هر ساله در تهران برگزار می‌شود این رویداد عرصه‌ای مناسب برای تبادلات فرهنگی‌، نمایش دستاوردهای خلاقانه سینماگران مطرح و نیز تقدیر از فیلم‌های ملی و بین المللی است.

وی یادآور شد: این جشنواره از زمان تاسیس تاکنون نقش مهمی در پیشرفت سینمای ایران ایفا کرد و هر ساله کارگردانان پیشکسوت و فیلم سازان جدید آثار خود را در آن به نمایش در می‌آوردند.

این کارشناس افزود: در سال‌هایی که از طول عمر این جشنواره می‌گذرد، آیین نکوداشت شخصیت‌های مهم سینمای جهان برگزار شد از شخصیت‌هایی که در مقام داور نیز با جشنواره فیلم فجر همکاری داشتند، می‌توان به عنوان نمونه به فولکر شلوندورف، کریشتف زانوسی، رابرت چارتف، سمیح کاپلان اوغلو، بروس برسفورد، پرسی ادلون، پل کاکس و ... اشاره کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم فجر عرصه فعالیت را برای استعدادهای جوان این مرز و بوم هموارز ساخته تا با معرفی آثار خود در این جشنوار توانایی خود را محک بزنند، در سال‌های اخیر این جشنوار خود پلی شده است برای موفقیت‌های فیلمسازان سینماگران در جشنواره‌های خارجی.

یک منتقد فیلم در گفت و گو بلاغ گفت: با توجه به موفقیت‌های بین المللی سینمای ایران، نخستین بازار بین المللی فیلم ایران (IFM) در سال 1998 همزمان با جشنواره بین المللی فیلم فجر از ماه فوریه آغاز به کار کرد.

علی فرجی افزود: در شرایطی که مجله تایمز در شماره ویژه هزاره به سینمای ایران عنوان “خانه قابل اتکاء ترین صنعت فیلم هنری جهان" را داده بود، بازار فیلم ایران در گام‌های اول با حضور غرفه داران ایرانی و برنامه ریزان رویدادهای فرهنگی و خریداران بین المللی کار خود را آغاز کرد و به شکل جدی به نمایش محصولات جدید سینمای ایران برای شرکت کنندگان بازار اقدام کرد.

فرجی تصریح کرد: در سال 2004، در هفتمین دوره بازار، با هدف برگزاری رویدادی مهم در مبادلات فرهنگی در منطقه، برای نخستین بار از شرکت های بین المللی برای توزیع محصولاتشان در بازار دعوت به عمل آمد و به این ترتیب، به تدریج بازار بین المللی فیلم ایران به محلی تاثیرگذار برای عرضه فیلم ها و برنامه‌های تلویزیونی که در منطقه تولید بدل شد.

وی یادآور شد: از سال 2015 جشنواره بین الملی و بازار فیلم فجر، جدا از بخش ملی، به شکلی مستقل برگزار شد.

به گزارش بلاغ، تحولات نوین در عرصه بین الملل و تغییر ذایقه مردم در جریانات زندگی اجتماعی در ایران بسترساز سبک جدیدی از سینما به عنوان سینمای انقلابی و ایرانی اسلامی شده که باید سینماگران ایرانی باتوجه به نیاز جامعه بر پویایی و استحکام مفاهیم فیلم‌های خود افزوده و نهایتا مطالبات مردم را در این هنرپاسخگو باشند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحول هنر سینما بعد از انقلاب اسلامی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..