تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شست و شوی بنای ۱۷۰۰ ساله تنها مسجد سنگی ایران با آب فشار قوی!

شست و شوی بنای ۱۷۰۰ ساله تنها مسجد سنگی ایران با آب فشار قوی!

آتشكده آذرخش يا مسجد سنگي داراب تنها بناي مذهبي تمام سنگي ايران است كه از يك هزار و 700 سال قبل تاكنون همچنان استوار و پابرجا باقي مانده. اما اين روزها ادامه مرمت هاي غيراصولي و نادرست در اين بناي تاريخي- ملي، نه تنها دوستداران و فعالين حوزه ميراث فرهنگي بلكه تني چند از كارشناسان اين حوزه را هم نگران كرده است. از لاغرشدن ستون هاي سنگي مسجد گرفته تا پاكسازي و شست وشوي ديوارهاي آن با فشار قوي آب!، تنها بخشي از اين نگراني هاست و آن طور كه محمدباقر مهاجر، استاد دانشگاه و يكي از فعالين حوزه ميراث فرهنگي به خبرنگار ما مي گويد؛ بخشي از پروژه مرمتي اين مسجد تاريخي، اوايل سال گذشته به پايان رسيد كه شواهد موجود نشان مي دهد مرمت ها نيمه تمام رها شده است.

وي با بيان اينكه پاكسازي ديوارهاي اين مسجد با فشار شديد آب صورت گرفته، مي افزايد: به طور حتم اين اقدام غيركارشناسي و غيراصولي بود و آسيبهاي جبران ناپذيري هم بر بنا وارد كرد. مهاجر به لاغرشدن ستون هاي سنگي مسجد نيز اشاره مي كند و مي گويد: برخي از ستون هاي اين مسجد به اندازه اي آسيب ديده و سنگ هاي اطراف آنها فرو ريخته كه با ضربه اي بسيار آهسته به طور كامل نابود مي شود.

اين استاد دانشگاه ادامه مي دهد: پرونده مرمتي اين مسجد سال گذشته از سوي اداره اوقاف و امور خيريه و با نظارت ميراث فرهنگي گشوده شد كه به دليل عدم اختصاص بودجه كافي، ناتمام رها شد.

مهاجر خواستار توجه بيشتر مسئولين به اين بناي ملي مي شود و مي گويد: مسجد سنگي داراب هم اينك به يكي از جاذبه هاي مهم گردشگري منطقه تبديل شده و اكثر گردشگران خارجي و داخلي كه به اين شهرستان سفر مي كنند اين بناي ملي و منحصربه فرد را مي بينند كه متاسفانه بنا در وضعيت مناسبي نيست و مي طلبد مسئولين مربوطه تدابير جدي براي ساماندهي و مرمت اصولي آن بينديشند.

در ادامه اين گفت وگو هم سياوش آريا، فعال حوزه ميراث فرهنگي فارس مي گويد: این بنای تاریخی روزگار ناخوشایندی را سپری می کند. بِهسازی هایی که به عنوان مرمت بر روی پایه ستون های آن انجام گرفته است کارشناسی نشده بوده و به ساختار آن آسیب رسانیده است.

به گفته وی یادگاری نویسی ها در جای جای این سازه باستانی چهره زشت و زننده ای را به جا گذاشته است. پایه ستون های سنگی آن با گذشت زمان و بر اثر عوامل طبیعی و رسیدگی نکردن، بی دوام و سُست شده است و اگر هر چه زودتر بِهسازی نشود، فرو خواهد ریخت.

آریا می افزاید: بیشتر بخش های سنگی این سازه به انگیزه های گوناگون پوسیده و خورده شده است. مانده های گچی که در گذشته برای مرمت سازه از آن بهره برده شده است در گوشه ای بر روی زمین ریخته و به حال خود رها شده است. اما شاید بدترین چیزی که با ورود به این آتشکده، نگاه هر بیننده ای را به سوی خود می کشاند و چشمگیر است، مرمت های نامناسب و کارشناسی نشدهای باشد که در گذشته بر روی پایه ستون ها انجام گرفته است. این فعال حوزه میراث فرهنگی فارس ادامه می دهد:همچنین در بخش دهانۀ ورودی مسجد، دری آهنی و ناهمگون نصب کرده اند که

چشم انداز زشت و زننده ای را برجای گذاشته است. وی با بیان اینکه پایه ستونهای سنگی مسجد در حال ریزش است تاکید می کند: زباله و بخشی از گچی که برای بهسازی بنا استفاده شده در گوشه ای از بنا رها شده است و از سویی بهسازی هايی که در سقف انجام شده ،خود آسیب رسان است و چهره زشتی برجای گذاشته است. آریا می گوید: کتیبه ای به خط کوفی مربوط به دوره اسلامی در ورودی بنا وجود دارد که در حال پاک شدن است.

در اين رابطه داوود مرادي رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان داراب با تائيد اينكه مرمت هاي مسجد سنگي كه طي سال هاي گذشته انجام شده، غيراصولي بوده است، مي گويد: متاسفانه كمبود اعتبارات موجب شده مرمت اين بنا طولاني شود و گاهاً در سال هايي كه به يك دهه قبل مي رسد به صورت كاملا غيراصولي و نادرست صورت گيرد.

وي ادامه مي دهد: ازسرگيري مرمت اين بناي ملي از 2 سال قبل آغاز شد كه در اين مرحله قرار بود اداره كل اوقاف مبلغ يكصد ميليون تومان اعتبار اختصاص دهد كه بخشي از اين مبلغ هزينه شد و مرمت ها نيمه تمام رها شد.

مرادي با بيان اينكه لاغرشدن ستون هاي سنگي مسجد، پديده تازه اي نيست، مي‌گويد: در پرونده مرمتي مذكور، قسمت هاي آسيب ديده بنا از مرمت هاي قبلي كه با سيمان صورت گرفته بود، پاكسازي شد.

وي به شست وشوي فضاي داخلي و ديوارهاي سنگي مسجد با آب نيز اشاره مي‌كند و مي افزايد: برچيده شدن الحاقات نادرست و تميزكاري ها با فشار قوي آب در بنا صورت گرفته كه مغاير با اصول مرمتي نبوده است.

مرادي در ادامه مي گويد: متاسفانه مبلغي كه براي مرمت اين بنا هرساله اختصاص پيدا مي كند بسيار ناچيز است. به طور مثال در هر مرحله اعتباري بالغ بر 30 تا 40 ميليون تومان اختصاص مي يابد كه كافي نيست.

رئيس اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان داراب اضافه مي كند: طبق بررسي هاي به عمل آمده، ميزان اعتبار پيش بيني شده براي مرمت اين بناي ملي بين 200 تا 300 ميليون تومان است.

وي همچنين بر ضرورت تهيه طرح جامع مرمتي اين بنا تاكيد مي كند و مي‌گويد: خوشبختانه حريم مسجدسنگي تعيين شده و به زودي نيز طرح جامع مرمتي آن تهيه خواهد شد تا ديگر شاهد مرمت هاي غيراصولي در بنا نباشيم.

مسجد سنگي داراب در 7 كيلومتري شهرستان داراب و در شرق كوه پهنا ساخته شده است. اين بناي تاريخي از آثار دوران ساسانيان است كه يكي از خصوصيات اصلي آن، اين است كه تمام ديوارها، اتاق ها و سقف هاي آن به صورت يكپارچه از كوه تراشيده شده است. مساحت اين بناي ملي به 420 مترمربع مي رسد و داراي ستون ها و راهروهاي متعددي است كه وسط صحن بنا، حوضي قرار دارد كه اندازه آن با سوراخي كه در سقف است برابري مي كند.

اين بنا در سال 1314 به شماره 229 در فهرست ملي به ثبت رسيده است.

۴۷۴۷




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شست و شوی بنای ۱۷۰۰ ساله تنها مسجد سنگی ایران با آب فشار قوی!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..