تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فقیه جامع الشرایط در زمان غیبت متکفل امور ولایت و شارع است

حضرت ‌آیت الله وحید خراسانی با اشاره به ولایت فقیه در امور حسبیه گفت: در زمان غیبت فقیه جامع الشرایط فتوا که بحثش در اجتهاد و تقلید محقق شده متکفل امور ولایت است.

به گزارش  رسا، حضرت آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، در پاسخ به این سؤال که آیا در زمان غیبت باید حکومت اسلامی باشد یا خیر، گفت: این در امور حسبیه است، امور حسبیه یعنی آن چه شارع به فوتش راضی نیست اگر مردم امیری نداشته باشند هرج و مرج لازم می آید.

وی با اشاره به روایت «لابد من ناس من امیر، برّ او فاجر» افزود: این کار قهرا با امام است و در غیبت با ولی فقیه است، ولی فقیه عبارت از کسی است که به احکام آن ها عارف و ناظر در حلال و حرام آن ها باشد.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با یادآوری اصل اولی عدم ولایت افراد بر یکدیگر گفت: اصل اولی از نظر کتاب و سنت عدم ولایت احدی بر احدی است،  منتهی در مواردی حاکم شرع از باب امور حسبیه ولایت دارد، معنای این کلمه این است اموری باید انجام شود که شارع به فوت آن راضی نیست.

وی به اختلاف مبنای خود با مرحوم نراقی که ولایت فقیه را همان ولایت امام دانسته است، اشاره کرد و گفت: ما این نظر را نمی پذیریم، البته اگر فقیه عادل باشد از هوا مصون است؛ اما خطا، لابدمنه است.

حضرت آیت الله وحید خراسانی با بیان این که ولایت امام، ولایت خدا است، اظهار داشت: آیه«إِنَّما وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ» مثبت ولایت خدا برای امیرمؤمنان است.

وی با اشاره به ولایت فقیه در امور حسبیه گفت: سلطنت برای امام است؛ البته در زمان غیبت فقیه جامع الشرایط فتوا که بحثش در اجتهاد و تقلید محقق شده متکفل امور ولایت و شارع است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فقیه جامع الشرایط در زمان غیبت متکفل امور ولایت و شارع است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..