تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شهیده ایلامی جان خود را فدای مبارزین انقلاب کرد

ساعت: 11:15 منتشر شده در مورخ: 1395/11/20 شناسه خبر: 1029807

سیدمهدی موسوی از مبارزین انقلابی ایلام به بیان زوایای جدیدی از نقش مردم در پیروزی انقلاب پرداخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ایلام بیدار؛  اکنون در سی و هشتمین بهار انقلاب اسلامی قرار داریم؛ انقلابی که با گذشت این مدت از  عمر بابرکت خود روز به روز بر اعتلای آن افزوده می شود.

انقلابی که به رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) برگ زرینی از تاریخ ایران را در سطح جهان رقم زد و اکنون این انقلاب در سطح دنیا بعنوان بی نظیرترین شناخته شده و باعث عزت و افتخار مسلمانان در بین جهانیان شده است.

همه ساله در این دهه مبارک مردم انقلابی ایران به جشن و سرور می پردازند و با آذین بندی و چراغ بندی محله ها در تمامی نقاط استان ها خود را در این پیروزی عظیم سهیم می کنند.

 در ادامه بررسی خاطرات انقلابیون مبارز ایلام در سال 57 این بار به سراغ یکی ازمبارزین ایلام رفتیم.

سیدمهدی موسوی اهل بخش زرین آباد شهرستان دهلران است که از مبارزین زمان انقلاب و از پیروین خط امام بوده است و در گفتگو با ایلام بیدار به زوایایی از نقش مردم ایلام در پیروزی انقلاب پرداخته و به نحوه پرداختن شهادت شهدای شاخص انقلاب در ایلام نیز پرداخته است.

آقای موسوی مقداری از قبل و بعد از انقلاب برایمان بگویید.
قبل از انقلاب اسلامی سال به ایلام سفر کردیم ابتدا شغل من خیاطی بود و محل کارم درمنطقه خیام ایلام مستاجر مرحوم سبز خدا کمالی( همسر شهیده ربابه کمالی ) که بیشترتظاهرات مردم ایلام علیه رژیم پهلوی در این منطقه خیام صورت می گرفت، بود.
به علت بیماری چشم و توصیه پزشکان شغل خیاطی را رها کردم وبه دلیل دارا بودن مدرک تحصیلی به دنبال شغلی دولتی راهی استانداری ایلام شدم.
سال 56 افراسیابی استاندار ایلام بود نامه ای نوشتم و برای معرفی و سیر مراحل استخدامی به خدمت استاندار وقت رسیدم.
ظاهر مرا دید گفت شما سید هستید؟ گفتم بله

شرط استخدام در رژیم پهلوی
افراسیابی گفت که شرط استخدام برای شما این است که عمامه را از سر برداشته و ریش خود را بتراشید و در این صورت تو را استخدام می کنم و در غیر اینصورت باید تعهد بدهم که در هیچ ارگان دولتی به دنبال کار نگردم.
در جواب او گفتم که من سیدم و به حرمت بزرگان دینم این کار را نمی کنم و از استخدام منصرف شدم و به زور از من تعهد گرفتند که به دنبال استخدام نروم که همین مبحث نقطه عطفی برای ما شد که به دنبال ظلم ستیزی و مصمم تر برای پیروزی انقلاب مبارزه کنیم.
پس از انقلاب نیز در دانشگاه علوم پزشکی مشغول به کار شدم و در همین اداره نیز بازنشسته شدم.
تطاهرات ضد رژیم در ایلام چگونه شکل گرفت؟
بیشتر تظاهرات در ایلام در منطقه خیام و نزدیک مسجد جامع ایلام آغاز می شد و در بیشتر تظاهرات آقای یاسین عبدالهی سردسته تظاهر کنندگان بود و در کنار روحانیت محترم، جوانان را به مبارزه با رژیم و ظلم ستیزی تشویق می کرد وهزینه برپایی تظاهرات را از جیب خود پرداخت می کردند.
روزها به دلیل حضور تعداد زیادی سرباز نمی توانستیم اقدامی انجام دهیم و بیشتر تظاهرات ما در ساعات شب و با تعداد زیادی از مردم شکل می گرفت.
دلیل دستگیری شما چه بود؟ 
قبل از انقلاب مداح بودم و با چند تن از دوستان در مساجد مداحی می کردیم و بلندگوی مساجد بهترین راه برای تبلیغات برای انقلاب و روشن کردن مردم بود.
در یکی از این مراسمات در شب تاسوعای سال 57 برای مداحی به روستایی ازتوابع بخش چوار دعوت شدیم در آنجا دیدم که جوانان انقلابی حضور دارند فرصت را غنیمت شمرده و به ایراد شعارهایی که از طرف حجت الاسلام تعمیرکاری و حجت الاسلام مروارید به ما داده شده بود پرداختم که با عکس العمل چند نماینده رژیم مواجه شدیم و برای دستگیری ما اقدام کردند که به کمک جوانان روستا فرار کردیم.
فردای آن روز یعنی عاشورای حسینی در میدان سعدی قدیم شهر ایلام که محل عزاداری و سینه زنی مردم بود به همراه آقای عزیز کریمی دستگیر شدیم.
آقای کریمی را بخاطراینکه سردسته تظاهرات کننده خیام بودند ومن را بخاطر شعارها و دو کتابی که در منزل داشتم دستگیر کرده بودند و آقای کریمی شکنجه های زیادی را تحمل کردند.

چه کتاب هایی داشتید؟

 کتاب رساله امام خمینی و کتاب فاطمه فاطمه را در خانه داشتیم که داشتن این کتاب ها در زمان پهلوی جرم محسوب می شد و مسئول شهربانی (خزایی) به من می گفت که اگر کتاب ها را پیدا کنیم تو را با کتابها آتش خواهیم زد.
شهربانی(پاسگاه) در میدان کنونی 22 بهمن که آن زمان مجسمه محمدرضا شاه در آنجا مستقر بود قرار داشت.
پس از گذشت دقایقی خانواده به منظور جویای حال من به شهربانی مراجعه کردند که در فرصتی مناسب به برادر خانمم گفتم که کتاب ها را برده و در جایی بیرون از خانه قرار دهد و ساعتی بعد که ماموران برای تفتیش منزل ما رفته بودند کتابی پیدا نکردند.
بزرگترین تظاهرات در ایلام چه زمانی رخ داد؟
در نماز روز عید فطر که به امامت حجت الاسلام مروارید برگزارشد پس از اقامه نماز وبا تاکید روحانیت ایلام تعداد زیادی از مردم به خیابانها ریختند وبه تظاهرات پرداختند وجمعیتی به سوی میدان سعدی حرکت کردند و من و تعداد دیگری از مردم به سردستگی اقای شیرزاد عبدالهی به سمت خیابان شهدا کنونی حرکت کردیم.

ماجرای شهادت شهید شیرزاد عبدالهی
ماموران رژیم راه تظاهر کنندگان را بستند و به سمت مردم تیراندازی می کردند که من و چند تن دیگر از جوانان به محض رسیدن به جلوی درب خانه آقای عبدالهی، به توصیه ایشان از محل دور شدیم که ناگهان با تیراندازی ماموران رژیم آقای شیرزاد عبدالهی شهید شدند که همین موضوع سبب برانگیخته تر شدن تظاهرکنندگان و درگیری بین انقلابیون و ماموران رژیم شد.

نحوه شهادات "ربابه کمالی"، شهیده مبارز انقلابی ایلام
خیابان های اصلی به دلیل حکومت نظامی بسته شده بودند و ماموران به دنبال دستگیری ما در کوچه ها بودند که ما به سمت منزل شهیده ربابه کمالی پناه بردیم که از داخل منزل ایشان به دیگر خانه های اطراف پناه ببریم که در همین لحظه ماموران سررسیدند و وقتی با مقاومت خانم کمالی برای ورود به منزل ایشان روبروشدند با شلیک گلوله ایشان را به شهادت رساندند اما ما با همت ایشان از دست ماموران فرار کردیم.
پس از مدتی به گفته امام خمینی(ره) که فرموده بودند ملت فدای ارتش و ارتش باید فدای ملت باشند، مردم به سمت نیروهای ارتش رفتند و آنها را با نثار گل به سمت انقلاب و مبارزات علیه رژیم دعوت کردند.

چه شعارهایی بیشتر در دوران مبارزاتی شما رایج بود؟ 
شعارها از طریق روحانیون استان و به خصوص حاج آقا تعمیرکاری و مروارید به دست ما می رسیدند و بیشترشعارها بر این محور بود، خمینی نازنین رهبر ایران زمین، خمینی عزیزم بگو تا خون بریزم، جان ما فدایت همچون مصطفایت، وای به روزت بختیار اگه خمینی دیر بیاد مسلسل ها بیرون میاد.
توصیه شما به جوانان و نسل های بعد از انقلاب چیست؟
به جوانان توصیه می کنم که این انقلاب به سادگی به دست نیامده و حاصل خون پاک شهدا و ایثارگری رزمندگان است و اکنون که دشمن در کمین ما نشسته است وظیفه همه ما و بخصوص جوانان ماست که از انقلاب نگهداری کنیم و پیرو خط رهبری معطم انقلاب اسلامی برای سرافرازس ایران تلاش کنیم.

 

انتهای پیام/ الف




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شهیده ایلامی جان خود را فدای مبارزین انقلاب کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..