تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زیباجو : استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان

نایب رئیس انجمن رادیولوژی هشدار داد


استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان


زندگی > سلامت – همشهری آنلاین:
نایب رئیس انجمن رادیولوژی با بیان اینکه ‌در کشور ما متأسفانه استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان صورت می‌گیرد، گفت: هر چند که سونوگرافی فی‌نفسه مضر نیست ولی استفاده بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی را به بار آورد.

به گزارش ایسنا، دکترحسین کرم‌پور در ارتباط با سمینارتازه‌های غربالگری جنین و اسکن نابهنجاری‌ها اظهار داشت: این سمینار ۵ و ۶ اسفندماه سال‌جاری و با هدف ارائه جدیدترین دستاورهای و تبادل اطلاعات صاحبنظران و اسایتد برجسته برگزار می‌شود.

وی افزود: سونوگرافی زنان در هنگام بارداری برای بررسی وضعیت جنین انجام می‌شود و متخصصین رادیولوژی با گذراندن دوره‌های تئوری و عملی قادر به تشخیص بیش از ناهنجاری‌های احتمالی جنین، سن جنین و … خواهند بود.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی با اشاره به اینکه اگر این ناهنجاری‌ها سبب مشکلات حیاتی برای جنین شود با تأیید مراجع قانونی ختم حاملگی اعلام خواهد شد، گفت: همچنین باید توجه داشت که تا قبل از اختراع سونوگرافی این ناهنجاری‌ها تشخیص داده نمی‌شد و جنین یا در شکم مادر یا در هنگام زایمان یا حتی در دوران کودکی جان خود را از دست می‌داد. ولی اکنون با تشخیص به موقع ناهنجاری در جنین اقدام به ختم بارداری یا مراقبت‌های ویژه توصیه می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین ناهنجاری‌های جنین را ناهنجاری کروموزومی همچون سندروم داون برشمرد و اعلام کرد: این ناهنجاری در سه ماهه نخست بارداری قابل تشخیص بوده و بر اساس بررسی فاکتورهای خونی مادر و اندازه‌گیری‌های خاص سونوگرافیک در جنین، میزان خطر ناهنجاری با توجه به جدول‌های پیش‌بینی شده اعلام شده و اقدامات لازم انجام می‌پذیرد.

حتما بخوانید :   زیباجو : نگاه وزیر بهداشت به آینده طرح تحول سلامت

نایب رئیس انجمن رادیولوژی اضافه کرد: زیاد شدن یا کم شدن ناهنجاری‌های مادرزادی کروموزومی در برهه زمانی خاص مشخص نیست، ولی اینکه احساس می‌شود امروزه این مسئله بیش از شده به دلیل تشخیص‌های به موقع است، در حالی که پیش از این امکان اینگونه بررسی‌ها وجود نداشت.

کرم‌پور اضافه کرد: امروزه در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی مجوز سقط به زنان بارداری که جنین‌شان سندروم داون دارد، داده نمی‌شود و به آنها حق حیات داده شده و حتی می‌توانند در آینده این بیماران دارای شغل باشند.

وی گفت:‌در کشور ما متأسفانه استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان صورت می‌گیرد، هر چند که سونوگرافی فی‌نفسه مضر نیست ولی استفاده بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی را به بار آورد؛ به طور مثال آب خوردن نیز زمانی که فرد تشنه باشد مشکلی ندارد ولی مصرف بیش از حد آن نیز مشکل‌آفرین خواهد شد.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی خاطر نشان کرد:‌ انجام سونوگرافی در طول دوران بارداری برای زنان دارای شرایط عادی، سه بار کفایت می‌کند ولی متأسفانه امروز متخصصان زنان علی رغم قوانین شفاف اقدام به انجام سونوگرافی‌های متعدد و دریافت وجه از بیماران می‌کنند که این مسئله علاوه بر زیاد شدن احتمال تشخیص نادرست، سبب ایجاد استرس و اضطراب در مادر و حتی سقط جنین به دلیل تشخیص اشتباه یا شرایط روحی مادر می‌شود.

بنابر اعلام روابط عمومی انجمن رادیولوژی، کرم‌پور تأکید کرد: برنامه غربالگری زنان باردار باید هوشمندانه باشد و تنها در زنانی که سابقه بیماری یا ازدواج فامیلی دارند این مسئله بیش از مدنظر قرار گیرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زیباجو : استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..