تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مطالعه گذرگاه های بهمن خیز در مناطق کوهستانی یک ضرورت است

اقبال محمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تسلیت سه ضایعه تاسف‌بار سقوط بهمن در مناطق کردنشین به بررسی عوامل و دلایل وقوع بهمن اشاره کرد و افزود: پایان نامه اینجاب در مقطع کارشناسی ارشد در زمینه بررسی عوامل بهمن و شناسایی گذرگاه ها در حوزه سیروان بود.
وی ادامه داد: در این پایان نامه با استفاده از بازدیدهای میدانی و تصاویر ماهواره ای، اغلب مناطق برف گیر و گذرگاه های بهمن خیز در حوزه سیروان به ویژه در جاده اورامان شهرستان سروآباد را شناسایی کرده و برای حل مشکلات و جلوگیری از خطرات آن پیشنهاداتی ارائه داده ام.
دانشجوی دکتری علوم و مهندسی آبخیزداری اضافه کرد: طبق آمار و گزارشات واصله در سال 1371 که مشغول پایان نامه کارشناسی ارشد بودم، بر اثر سقوط بهمن 6 نفر در جاده اورامان جان باختند و 2 کوهنورد نیز در همان سال در کوه آبیدر سنندج بر اثر سقوط بهمن جان خود را از دست دادند.
وی افزود: خسارات ناشی از سقوط بهمن در مناطق کُردنشین واقعا چشمگیر بوده و در سال جاری با این حداقل برفی که به عنوان نعمت الهی ریزش کرد ما شاهد چنین خسارات جانی در سه شهر سردشت، بانه و سروآباد بودیم.
او گفت: در قالب فرسایش و سایر خسارت های غیر جانی چنانچه اقدامات پیشگیری و اقدامات درمانی انجام نشود، قطعا در آینده با خسارت های زیاد جانی و مالی روبرو خواهیم بود.
محمدی به قدمت مطالعه برف و بهمن در جهان اشاره کرد و افزود: قدمت مطالعه بهمن در جهان به 170 سال پیش بر می گردد که در این میان کشور کانادا 100 سال و نروژ نیز 150 سال آمار مربوط به برف و بهمن را ثبت کرده اند.
او با بیان اینکه کنترل بهمن در هر محل و موقعیتی شیوه و برنامه خاصی را می طلبد، اظهار کرد: محل و نوع ایستگاه های برف سنجی باید جدا از ایستگاه های باران سنجی باشد که در بعضی از کشورها نیز ایستگاه های هشدار دهنده وقوع بهمن و پلاکاردهای راهنما برای عبور از مناطق بهمن خیز ایجاد شده است.
دانشجوی دکتری علوم و مهندسی آبخیزداری ادامه داد: محققان زیادی در مورد علل و عوامل وقوع بهمن، شرایط پیش بینی و همچنین راههای کنترل بهمن تحقیق کرده اند، که در این میان در کشورهای ایسلند، کلرادو آمریکا، کوههای فرانسه، کوههای شوروی، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر تحقیقات زیادی بر روی گذرگاه های بهمن انجام شده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه تاکنون در کشور ما مطالعات و تحقیقات در مورد بهمن محدود و اقدامات اجرایی صورت نگرفته و در اکثر حوزه های آبخیز کوهستانی به علت مشکل برف و بهمن هر ساله نه تنها خسارات زیادی به خطوط انتقال نیرو و راههای ارتباطی وارد می شود، بلکه جان صدها نفر از هموطنان ما در اثر سقوط بهمن از دست می رود.
محمدی افزود: باتوجه به اهمیت موضوع لازم است، دستگاه های مسئول و ذیربط از جمله وزارت نیرو به ثبت آمار و اطلاعات مربوط به اندازه گیری بهمن و ایجاد ایستگاه های برف سنجی براساس تراکنش علمی و اصولی اقدام نمایند.
وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی جدید، علم سنجش از دور و تصاویر ماهواره ای در فصل زمستان ضروری است، تصریح کرد: مراکز تحقیقاتی، پژوهشی و دانشگاهی و همچنین دستگاه های اجرایی باید به موضوع برف و بهمن بیشتر اهمیت داده و با بررسی آثار تخریب و خطرات ناشی از وقوع بهمن به خصوص در استان های کوهستانی نسبت به اقدامات مکانیکی و بیولوژیک باتوجه به نتایج تحقیقات و تجارب کشورهای خارج نسبت به کنترل بهمن و اقدامات پیشگیرانه اقدام نمایند.
دانشجوی دکتری علوم و مهندسی آبخیزداری خاطرنشان کرد: هر چند بهمن یکی از انواع فرسایش به شمار می رود و عده ای از صاحب نظران آن را جزء حرکات لغزشی زمین در تقسیم بندی گنجانده اند، اما بررسی رابطه وقوع بهمن، ایجاد فرسایش و رسوب به برنامه ریزان و دستگاه های اجرایی کمک شایانی می کند.
وی ادامه داد: توجه به شرایط اقلیمی و ژئومورفولوژی حاکم بر مناطق کوهستانی کشور به ویژه در مناطق کردنشین نیازمند توجه ویژه مسئولین و دستگاه های اجرایی به منظور کنترل بهمن و ارائه راهکارهای پیشگیرانه است.
محمدی با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد به 2 روش بیولوژی و مکانیکی می توان بهمن را کنترل کرد، افزود: قبل از اجرای هر گونه عملیات آبخیزداری در مناطق کوهستانی از قبیل گالری های هدایت بهمن در گذرگاه های بهمن خیز باید مطالعات پایه در قالب فازهای مختلف مطالعاتی مربوط به برف و بهمن و راههای کنترل آن انجام شود.
به گفته وی، با تهیه نقشه زون بندی ( تقسیم بندی گذرگاه ها به مناطق آبی، سفید و قرمز) بر اساس روش علمی و اصولی کنترل بهمن امکان پذیر می باشد.
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس هشتم شورای اسلامی افزود: از مسئولین در سطوح ملی و استانی و همچنین مراکز علمی، دانشگاهی و تحقیقاتی انتظار می رود به این مهم توجه ویژه ای کرده و در راستای مطالعه و شناسایی گذرگاهها، کنترل بهمن، تعیین نوع بهمن گیر یا بهمن شکن، اندازه گیری خصوصیات برف و همچنین آمار بارش ناشی از برف اقدامات جدی و عملی اتخاذ نمایند.
وی بهمن را حرکت تند و ناگهانی حجم زیادی از برف و مواد مختلف همراه با تخته سنگ و یخ توصیف کرد و گفت: وقوع بهمن موجب تخریب باغات، انبیه ها، جاده ها، اراضی کشاورزی و فرسایش خاک می شود، بنابراین شناسایی پارامترهای وقوع بهمن و خطرات ناشی از آن امری ضروری است.
محمدی ادامه داد: مطالعه و شناسایی گذرگاه های بهمن و تخصیص اعتبارات برای پیشگیری و کنترل بهمن و حداقل نصب تابلوی راهنما هشدار دهنده یک ضرورت است.
به گفته وی، در سال 1371 جاده اورامان به دلیل سقوط بهمن یک ماه مسدود و در یک مقطع کوتاه کمک رسانی به وسیله هواپیما انجام شده است.
به گزارش ایرنا روز دوشنبه /11 بهمن/ هفته گذشته سقوط بهمن در گردنه ژالانه در مسیر ارتباطی شهر اورامان و 10 روستای تابعه آن، باعث جان باختن 2 نفر از نیروهای اداره برق شهرستان سروآباد شد
همچنین سقوط بهمن در بامداد روز شنبه /10 بهمن/ هفته گذشته جان چهار نفر از اعضای یک گروه کولبری در شهرستان مرزی سردشت آذربایجان غربی را گرفت و 6 نفر دیگر را هم راهی بیمارستان کرد و در
صبح روز جمعه /9 بهمن/ سقوط بهمن در گردنه خان شهرستان بانه استان کردستان باعث گرفتاری چهار کوهنورد زیر برف شد و با تلاش های صورت گرفته و حضور نیروهای امداد رسان 2 نفر از کوهنوردان نجات یافتند اما 2 نفر دیگر جان خود را از دست دادند.
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
7354
**خبرنگار: فرزاد آداک**انتشار دهنده: مسعود احمدی

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مطالعه گذرگاه های بهمن خیز در مناطق کوهستانی یک ضرورت است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..