تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چپ دست ها چگونه اند؟ با خصوصیات اخلاقی افراد چپ دست آشنا شوید

چپ دست‌ها حدود ۱۰ در صد از کل جمعیت جهان را تشکیل داده‌اند.

چپ دست‌ها افرادی عجیب و غریب هستند. چپ دست بودن قابلیتی است که تعداد زیادی از مردم دارای آن نیستند، چپ دست ها حدود ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل داده‌اند – ولی صادقانه، به نظر می‌رسد جامعه آن‌ها و چپ دست بودن آن‌ها را به کل فراموش کرده است. تنها کافی است نگاهی به ابزارهای تولیدی بیندازید؛ طراحی نامناسب میزها و وسایل آشپزی، همه و همه فقط برای راحتی آدم‌های راست دست به وجود آمده‌اند. چه چیز باعث می‌شود یک فرد چپ دست شود؟ دانشمندان دقیقا در این مورد مطمئن نیستند، ولی پژوهش‌ها به ارتباط میان چپ دست بودن و همکاری پیچیده میان ژن‌ها و محیط اطراف‌مان اشاره می‌کنند.

۱. چپ دستی و سلامتی

با این‌که هنوز دقیقا مجموعه‌ای تحت عنوان “‌ژن‌های چپ دستی‌”‌ کشف نشده است، آدم‌هایی که غالبا از دست چپ‌شان استفاده می‌کنند بیش‌تر از سایرین دارای خویشاوندان چپ دست هستند. به علاوه، پژوهشگران به تفاوت اتصالات مغزی در راست دست‌ها و چپ دست‌ها پی برده‌اند. ولی صرف‌نظر از دلایل چپ‌ دستی، دانشمندان از مجموعه‌ای خاص از خصوصیات اخلاقی مرتبط با آدم‌های چپ دست پرده برداشتند. بنابراین، برای همه‌ی شما چپ دستان، راست دستانی که عاشق فردی چپ دست شده‌اید، و افرادی که توانایی استفاده از هر دو دست را دارید – زمان آن فرارسیده است تا اطلاعات‌تان را راجع به چپ دست‌ها به روز کنید، و یک بار برای همیشه از تبعیض علیه چپ دست‌ها دست بر دارید.

۲. چپ‌ دست‌ها بیش‌تر در معرض خطر روان‌پریشی قرار دارند

چپ دست‌ها حدود ۱۰ در صد از کل جمعیت جهان را تشکیل داده‌اند. ولی پژوهشگران دریافته‌اند در میان جمعیت‌هایی که به اختلالات روانی خاص مبتلا هستند، آمار چپ دست‌ها بیش‌تر است. مطالعات پیشین نشان داده‌اند آدم‌های روان‌پریش تا ۲۰ درصد احتمال دارد چپ دست باشند، اگر چه طبق مطالعه‌ای محدود که در مجله‌ی SAGE به چاپ رسید، آمار چپ دست‌های روان‌پریش حتی از این میزان هم بیش‌تر است. پژوهشگران دانشگاه ییل در نیوهیون ایالت کنتیکت، و مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه‌ی جنوب غربی در ایالت دالاس ۱۰۷ بیمار را در درمانگاه‌های سرپایی روانپزشکی مورد ارزیابی قرار دادند.

در میان مبتلایان به اختلالات خلقی نظیر افسردگی یا اختلال دوقطبی، آمار افراد چپ دست‌ها به طور متوسط حدود ۱۱ درصد بود. ولی در میان مبتلایان به بیماری‌های روان‌پریشی مانند اسکیزوفرنی یا اختلال اسکیزوافکتیو، آمار چپ دستان بالاتر از متوسط و به میزان ۴۰ درصد مشاهده شد. پژوهشگران گمان می‌کنند دو نیم‌کره‌ی مغز در این میان نقشی مهم ایفا می‌کنند.

۳. راست دستی و چپ دستی می‌تواند وضعیت سلامت‌تان را تعیین کند

هم‌چنین طبق مطالعه‌ای که در ۲۰۱۰ در مجله‌ی طب اطفال منتشر شد، دانشمندان دریافته‌اند خطر ابتلا به خوانش‌پریشی، اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی، و برخی از اختلالات خاص خلقی در آدم‌های چپ دست بیش‌تر است. پژوهشگران به طور دقیق و با اطمینان نمی‌توانند این پدیده را توضیح دهند، ولی بسیاری بر این باورند این پدیده با اتصالات مغزی در ارتباط است. مغز انسان به دو بخش تقسیم می‌شود: نیم‌کره‌ی چپ و نیم‌کره‌ی راست. بیش‌تر آدم‌ها (چه راست دست‌ها و چه چپ دست‌ها) برای کارهایی نظیر عملکرد زبانی به نیم‌کره‌ی راست مغزشان متکی هستند. ولی حدود ۳۰ درصد از افراد چپ دست ممکن است به استفاده از نیم‌کره‌ی راست مغزشان تمایل داشته باشند یا به طور کلی، هیچ‌یک از دو نیم‌کره‌ی مغزشان بر دیگری غالب نباشد.

به گفته‌ی دانشمندان، غالب بودن یکی از نیم‌کره‌ها بر دیگری بر سلامت عملکرد مغز تاثیرگذارتر است؛ به همین دلیل، برخی از چپ دست‌ها بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به اختلالات یادگیری و مغزی قرار دارند. ولی شاید چپ دست‌ها در مورد برخی بیماری‌های دیگر از راست دست‌ها خوش‌شانس‌تر باشند: نتایج نظرسنجی گسترده‌ای که در مجله‌ی Laterality به چاپ رسید نشان داد آمار ابتلای چپ دست‌ها به آرتروز و زخم معده کم‌تر است.

۴. چپ دست‌ها اصوات را جوری دیگر می‌شنوند

طبق یافته‌های پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه جرج‌تاون، آدم‌هایی که هم‌زمان با شنیدن صداهای اطراف با دست چپ‌شان کار می‌کنند نسبت به آن‌هایی که در آن لحظه، از دست راست‌شان استفاده می‌کنند، بسیار راحت‌تر می‌توانند صداهایی را بشوند که سرعت تغییرشان کم است. پژوهشگران در این مطالعه که در ۲۰۱۲ در مجله‌ی نوروساینس منتشر شد، دریافتند نیم‌کره‌های چپ و راست مغز هر کدام مسئول انواع مختلفی از صداها هستند. نیم‌کره‌ی چپ که دست راست را کنترل می‌کند به صداهایی علاقه‌مند است که به سرعت تغییر می‌کنند – نظیر حروف صامت – در حالی‌که نیم‌کره‌ی راست که دست چپ را کنترل می‌کند صداهایی با سرعت تغییر کم، نظیر هجاها یا زیر و بم‌ها را آسان‌تر درک می‌کند.

به گفته‌ی این پژوهشگران، اگر هنگام گوش دادن به سخنرانی نامزدهای ریاست‌جمهوری پرچم ایالات متحده را با دست تکان دهید، نحوه‌ی شنیدن اصوات، بسته به این‌که پرچم در کدام دست‌تان قرار دارد، اندکی متفاوت خواهد بود. این پژوهش در نهایت می‌تواند در درمان بهتر آثار سکته‌ی مغزی و اختلالات زبانی کمک کند.

۵. نئاندرتال‌های چپ دست هم در آن زمان، در اقلیت بودند

تبعیض به نفع راست دست‌ها فقط به جهان مدرن محدود نمی‌شود: دانشمندان دریافته‌اند استفاده‌ی غالب از پنجه‌ی سمت راست‌مان بیش از ۵۰۰۰۰۰ سال قدمت دارد. پژوهشگران دانشگاه کانزاس به تازگی با مطالعه بر روی دندان‌های انسان‌های باستانی به وجود چپ دستی و راست دستی در آن‌ها نیز پی بردند. بر اساس این پژوهش که در مجله‌ی Laterality به چاپ رسید، نیاکان‌مان هنگام فرآوری پوست حیوانات، یک سمت از لاشه را با یک دست، و سمت دیگرش را با دهان‌شان می‌گرفتند.

دانشمندان با بررسی نقاط استهلاک و ساییدگی‌های موجود در این دندان‌‌های ماقبل تاریخی به پاسخی برای این سوال دست یافتند که نیاکان ماقبل تاریخ‌مان بیش‌تر از کدام دست‌شان استفاده می‌کردند. به گفته‌ی پژوهشگر حاضر در‌ این مطالعه، دکتر دیوید فرایر، در مصاحبه با لایوساینس، “‌دانشمندان برای اثبات این فرضیه – راست دستی یا چپ دستی نئاندرتال‌ها – به دندان‌های این انسان‌های نخستین مراجعه کردند.‌ نتیجه‌ی این بررسی نشان داد، این فسیل‌ها درست مانند انسان‌های امروز غالبا راست دست بودند.”‌

چپ دست ها هنرمندتر هستند

۶. چپ دست‌ها هنرمندتر هستند

سال‌ها است که چپ دست‌ها در مورد قدرت خلاقیت‌شان رجزخوانی می‌کنند. ولی آیا این ادعا صحت دارد – آیا چپ دست بودن به معنی هنرمندتر یا خلاق‌تر بودن است؟ بر اساس پژوهشی که در مجله‌ی آمریکایی روانشناسی به چاپ رسید، شواهدی وجود دارد مبنی بر این‌که آدم‌های چپ دست دست‌کم از این جهت دارای خلاقیت هستند که آن‌ها معمولا در تفکر واگرا موفق‌تر هستند؛ تفکر واگرا نوعی روش ایده‌پردازی است که در آن بسیاری از راه‌حل‌های احتمالی مورد کاوش قرار می‌گیرند.

برای تعیین این‌که آیا چپ دست‌ها بیش از آدم‌های راست دست به دنبال حرفه‌های خلاقانه هستند یا خیر، اعضای باشگاه چپ دست‌ها (گروهی از چپ دست‌های پیشرو که به پژوهش‌ها و تولید محصولاتی مخصوص چپ دست‌ها اقدام می‌کنند) از بیش از ۲۰۰۰ شرکت‌کننده‌ی چپ دست، راست دست، یا دو دست نظرسنجی به عمل آوردند؛ آن‌ها دریافتند چپ دست‌ها به بهره‌مندی از هنر، موسیقی، ورزش، فناوری و اطلاعات گرایش دارند و بیش‌تر به این حوزه‌ها جذب می‌شوند. ولی این گرایش ممکن است به دریافت دستمزدهای کم‌تر ختم شود: به گزارش وال‌استریت جورنال، حقوق چپ دست‌ها به طور میانگین حدود ۱۰ درصد کم‌تر افراد راست دست است.

آمریکایی‌ها بیش‌تر به چپ دست ها رای می‌دهند!

۷. آمریکایی‌ها بیش‌تر به چپ دست‌ها رای می‌دهند!

صرف‌نظر از این‌که آن‌ها به کدام جهت سیاسی تمایل داشته‌اند، با کمال تعجب باید گفت درصد بالایی از روسای جمهور اخیر ایالات متحده چپ دست بوده‌اند. چهار رهبر از میان آخرین هفت فرمانده‌ی کل قوا در ایالات متحده – باراک اوباما، بیل کلینتون، جرج اچ.دبلیو. بوش، و جرالد فورد – به همراه رئیس‌جمهورهای سال‌های دورتر نظیر جیمز گارفیلد و هری ترومن همگی چپ دست بوده‌اند. در واقع، این شایعه وجود دارد که رونالد ریگان نیز چپ دست متولد شده بود، ولی معلمان سخت‌گیر در همان دوران کودکی، وی را به استفاده از دست راست مجبور کردند. آیا باید از این به بعد، نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا خود را چپ دست جا بزنند؟

شاید علاقه‌ی شدید آمریکایی‌ها به انتخاب روسای جمهور چپ دست کاملا تصادفی باشد؛ ولی به تازگی،‌ مطالعه‌ای در کشور هلند نشان داده است سیاستمداران چپ دست حقیقتا در مناظره‌های تلویزیونی می‌توانند از این ویژگی خود نهایت استفاده را ببرند. به گفته‌ی پژوهشگران، به طور کلی آدم‌ها تمایل دارند حرکات دست راست را “‌خوب‌”‌ و حرکات دست چپ را “‌بد‌” ‌معنی کنند. از آن‌جا که تصویر تلویزیون مانند آینه عمل می‌کند، به نظر می‌رسد چپ دست‌ها دائما دست راست‌شان را تکان می‌دهند (یعنی حرف‌های‌شان “‌خوب‌”‌ تلقی می‌شود).

چپ دست ها در مسابقات ورزشی هم شکست‌تان می‌دهند

۸. چپ دست‌ها در مسابقات ورزشی هم شکست‌تان می‌دهند

گلف‌باز اسطوره‌ای فیل میکلسون، تنیس‌باز شماره‌ یک جهان رافائل نادال، و قهرمان بوکس اسکار دلاهویا – آیا می‌دانستید شماری از ستاره‌های بزرگ ورزشی محبوب‌تان هم چپ دست هستند؟ بر اساس بررسی شبکه‌ی ام‌اسن‌ان‌بی‌سی از کتابی تحت عنوان معمای چپ دستی، نوشته‌ی ریک اسمیتز، در حقیقت چپ دست‌ها ممکن است از این ویژگی‌شان بیش‌تر در ورزش‌هایی بهره‌ ببرند که دو رقیب رو در روی هم قرار می‌گیرند؛ ورزش‌هایی نظیر تنیس، بوکس، بیس‌بال و غیره. نویسنده‌ی این کتاب به این حقیقت اشاره می‌کند که ورزشکاران چپ دست بیش‌تر از رقبای راست‌ دست‌شان فرصت تمرین دارند (زیرا تعداد ورزشکاران راست دست بسیار بیش‌تر است –چپ دست‌ها می‌توانند با حریفان راست دست زیادی تمرین کنند، ولی حریف چپ دست کم‌تر پیدا می‌شود).

۹. چپ دست‌ها ترسو هستند

وااای! اگر شما هم چپ دست هستید، ممکن است این حقیقت لرزه بر اندام‌تان انداخته باشد. بر اساس پژوهشی که در همایش سالانه‌ی انجمن روانشناسی بریتانیا ارائه و در نشریه‌ی تلگراف منتشر شد، معمولا آدم‌هایی که غالبا از دست چپ‌شان استفاده می‌کنند نسبت به آن‌هایی که بیش‌تر از دست راست‌شان کار می‌کشند، بیش‌تر تحت تاثیر ترس قرار می‌گیرند. در این مطالعه، ویدئوی هشت دقیقه‌ای از فیلم ترسناک سکوت بره‌ها برای شرکت‌کنندگان پخش شد. سپس از آن‌ها خواسته شد آن‌چه را دیدند، تعریف کنند؛ چپ دست‌ها هنگام تعریف وقایع فیلم بیش از راست دست‌ها نشانه‌هایی از اختلال استرسی پس از ضایعه‌ی روانی از خود نشان دادند؛ این نشانه‌ها شامل توصیف وقایع با لکنت و اشتباهات پی در پی بود.

سرپرست این گروه پژوهشی، دکتر کارولین چوداری، به تلگراف گفت: “به نظر می‌رسد آدم‌های چپ دست، پس از تجربه‌ی واقعه‌ای ترسناک، حتی به صورت فیلم، رفتارهایی نامحسوس از خود بروز می‌دهند که شبیه علائم مبتلایان به اختلال استرسی پس از ضایعه‌ی روانی است.‌” این مسئله به دلیل اتفاقاتی است که در مغر آن‌ها می‌افتد؛ وی ادامه می‌دهد: “‌بدیهی است که دو نیم‌کره‌ی مغز در اختلال استرسی پس از ضایعه‌ی روانی نقش‌هایی متفاوت بازی می‌کنند، و به نظر می‌رسد بخش راست مغز در احساس ترس دخیل باشد. ولی برای درک دقیق ماجرا به انجام آزمایش‌های بیش‌تر نیاز داریم.‌”

۱۰. چپ دست‌ها زودتر هم عصبانی می‌شوند

اگر نمی‌توانید درگیری‌تان را با دوست راست‌ دست‌‌تان به این راحتی فراموش کنید (با این‌که ظاهرا وی در حال حاضر رفتار خوبی از خود نشان می‌دهد)، احتمالا باید آن را گردن چپ دستی‌تان بیندازید. طبق مطالعه‌ای محدود که در مجله‌ی بیماری‌های عصبی و روانی منتشر شد،‌ چپ دست‌ها بیش‌تر در معرض هیجان‌های منفی قرار دارند. به علاوه، به نظر می‌رسد آن‌ها بیش‌تر از راست دست‌ها در پردازش احساسات‌شان با مشکل مواجه می‌شوند. لازم به ذکر است، به نظر می‌رسد این مسئله نیز به رابطه‌ی میان دست و مغز مربوط می‌شود. شرکت‌کنندگان چپ دست‌ در مقایسه با راست دست‌ها در این مطالعه نشان دادند هنگام پردازش خلقیات‌شان بیش‌تر با عدم تعادل در فعالیت‌های دو نیم‌کره‌ی چپ و راست مواجه هستند.

۱۱. به آسانی خجالت‌زده می‌شوید؟ شاید دلیل‌اش چپ‌ دست بودن‌تان باشد

ای وای! شاید چپ دست‌ها به سادگی عصبانی شوند، ولی پژوهش‌ها نشان می‌دهند آن‌ها افرادی کم‌رو هستند که دائما به وضع ظاهرشان دقت می‌کنند. هنگامی که دانشمندان دانشگاه اَبِرتِی اسکاتلند برای ارزیابی میزان تکانشگری و خویشتن‌داری شخصی از ۴۶ چپ دست و ۶۶ راست دست آزمون‌های رفتاری به عمل آورند، به این نتیجه رسیدند چپ دست‌ها عموما با این قبیل جملات  کاملا موافقت کردند: “‌من نگران ارتکاب هرگونه اشتباه از سمت خود هستم‌”‌، ” انتقاد و سرزنش تا حدودی آزارم می‌دهد.‌” در واقع، این قبیل پاسخ‌ها از جانب چپ دست‌ها باعث شد پژوهشگران بپذیرند آن‌ها نسبت به همتایان راست دست‌‌شان بیش‌تر احساس انفعال، خجالت، و شرمندگی می‌کنند. دکتر لین رای، سرپرست گروه پژوهشگران، به بی‌بی‌سی نیوز گفت: “‌چپ دست‌ها بیش‌تر دچار تردید می‌شوند، در حالی‌که راست دست‌ها سریع‌تر از آن‌ها درگیر مسائل می‌شوند.‌”

۱۲. چپ دست‌ها بیش‌تر به نوشیدن مشروبات الکلی علاقه نشان می‌دهند

دفعه‌ی بعد که به فردی مست و لایعقل برخوردید، ببینید بطری مشروب را با کدام دست گرفته است: احتمالا با دست چپ‌اش گرفته باشد. سال‌های سال است که مطالب و داستان‌هایی به گوش‌مان می‌خورد در مورد این‌که چپ دست‌ها بیش از سایرین در معرض اعتیاد به الکل قرار دارند. پژوهش‌ها نیز در این مورد آن‌چنان روشن و واضح نبودند، و فقط بر تعدادی نمونه‌ی محدود تکیه داشتند. ولی نظرسنجی از میان بیش از ۲۵۰۰۰ نفر در ۱۲ کشور این مسئله را کمی روشن‌تر ساخت. با این‌که چپ دست‌ها بیش از راست دست‌ها در معرض اعتیاد به الکل قرار ندارند، آن‌ها غالبا فقط بیش‌تر مشروب می‌نوشند.

کوین دِنی، پژوهشگری که این اطلاعات را مورد بررسی قرار داد و مقاله‌ی آن در مجله‌ی بریتانیایی روانشناسی سلامت به چاپ رسید، معتقد است، “‌در این میان نکته‌ی کلیدی این است که داستان‌های غیرواقعی را در مورد ارتباط میان چپ دست بودن و اعتیاد به الکل از یاد ببریم.‌”‌ وی در مقاله‌ای مطبوعاتی اذعان کرد: “‌هیچ‌گونه شواهدی مبنی بر وجود ارتباط میان چپ دستی و بالا رفتن خطر اعتیاد به الکل وجود ندارد. بنابراین، نتایج این پژوهش هیچ‌یک از این ایده‌ها را مبنی بر این‌که افراط در نوشیدن مشروبات الکلی ممکن است به دلیل تقسیم‌بندی غیرمعمول دو نیم‌کره‌ی مغز یا استرس‌های اجتماعی ناشی از اقلیت بودن چپ دست‌ها باشد، تایید نمی‌کند.‌”

۱۳. چپ دست‌ها در سال یک روز مخصوص به خودشان را دارند

روی تقویم‌تان علامت بگذارید: ۱۳ آگوست، روز جهانی چپ دست‌ها. چپ دست‌های سراسر دنیا می‌توانند این رویداد جهانی را که در ۱۹۹۲ توسط باشگاه چپ دستان بریتانیا و به منظور افزایش آگاهی عمومی از سبک زندگی چپ دست‌ها راه‌اندازی شده است، جشن بگیرند. بر اساس وب‌گاه این گروه، ۱۳ آگوست روزی است که “‌همه‌ی چپ دست‌های دنیا می‌توانند چپ دست بودن شان را جشن بگیرند و به آگاهی عمومی را از مزایا و معایب چپ دست بودن افزایش دهند.‌”‌ از این گونه مراسم چه انتظاراتی دارید؟ ایجاد ‌”‌منطقه‌ی چپ دست‌ها‌”‌: منطقه‌ای معین به عنوان حریم شخصی چپ دست‌ها که در آن ‌محدوده همه چیز، از ابزار و وسایل کاری گرفته تا لوازم غذاخوری، باید با سبک زندگی چپ دست‌ها هماهنگ باشد؛ و هر راست دست که وارد این محدوده می‌شود باید از قوانین منطقه‌ی چپ دست‌ها تبعیت کند.

۱۴. چپ دست‌ها همیشه هستند

چپ دست‌ها اقلیت هستند. بنابراین آیا روزی آن‌ها و خصلت چپ دست بودن شان منقرض خواهند شد؟ در حقیقت، برخی پژوهشگران معتقدند وقتی صحبت از بقای کامل‌ترین و سازگارترین‌ها به میان می‌آید، چپ دست‌ها یک سر و گردن از همه بالاتر هستند. زیرا در مبارزه‌ی تک به تک، استفاده از دست چپ مانند استفاده از ترفندی غافلگیرکننده است. فوری شارلوت، پژوهشگر دانشگاه مونپلیه به ای‌بی‌سی نیوز گفت: “در اقلیت بودن چپ دست‌ها به این معنی است که آن‌ها دارای تاثیری شگفت‌انگیز هستند.‌”‌ به منظور انجام تحقیقات کامل‌تر، فوری و همکارش، مایکل ریموند، ۹ جامعه‌ی بدوی مختلف را مورد مطالعه قرار دادند. آن‌ها دریافتند، در جوامع خشن‌تر، چپ دست‌ها موفق‌تر و کامیاب‌تر هستند (هوک چپ راکی بالبوآی چپ دست را به خاطر بیاورید). در نهایت به نظر می‌رسد چپ دست‌ها همیشه دست بالا را در اختیار دارند.

منبع: huffingtonpost

نویسنده: کیتی کرنز

ترجمه: امیررضا مصطفایی




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چپ دست ها چگونه اند؟ با خصوصیات اخلاقی افراد چپ دست آشنا شوید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..