تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حسن جوهرچی و نگاهی به زندگی و نقش های پرخاطره او

حسن جوهرچی که با نقش محمد منصوری در سریال «در پناه تو» معروف شد، روز گذشته با مرگش همه را شوکه کرد.

حسن جوهرچی و نگاهی به زندگی و نقش های پرخاطره او

حسن جوهرچی

حسن جوهرچی که با نقش محمد منصوری در سریال «در پناه تو» معروف شد، روز گذشته با مرگش همه را شوکه کرد. مروری داریم بر کارنامه او قبل و بعد از بازی در این مجموعه پرمخاطب و خیابان خلوت کن.

او را با در پناه تو می شناسیم. در نقش جوان بامرام و بامعرفتی که برای انبوه تماشاگران تلویزیونی آن سال ها نسخه جدید از یک فردین آپدیت شده را به نمایش گذاشت. در ملودرام پرسوز و گداز حمید لبخنده. وقتی از عشقش به خاطر رفاقتش کنار کشید. او ستاره شد و این محبوبیت با فیلم ضیافت مسعود کیمیایی تشدید هم شد. اما در هجوم حوادث و اتفاقات اواخر دهه 70، کاراکتری که او نمایندگی اش را می کرد دیگر از قافله حوادث عقب افتاد. دوران ستاره بودنش به چند سال هم نکشید. اما او همیشه در سینما و تلویزیون ما بود. با همان لبخند نجیبانه و استایل دوست داشتنی اش.

حسن جوهرچی و نگاهی به زندگی و نقش های پرخاطره او

دیروز او در 48 سالگی درگذشت. با چهره ای که چند سالی بیشتر هم می زد. بر اثر نارسایی کبد، عفونت ریه و ایست قلبی. ادامه مطلب را بخوانید با پرونده ای درباره این بازیگر خوب سینمای ایران...

قبل از در پناه تو

حسن جوهرچی شاید برای خیلی از آنهایی که «در پناه تو» را می دیدند، چهره ای به نسبت آشناتر از مابقی بازیگرهای جوان آن سریال بود. دلیلش هم این بود که جوهرچی قبل از آن در چندین و چند فیلم سینمایی و حتی سریال بازی کرده بود. مهمترین فیلم او در آن دوران «بر بال فرشتگان» جواد شمقدری بود که جوهرچی در آن نقش یک فرمانده جوان جنگ را بازی می کرد.

این فیلم هرچند در سینما زیاد دیده نشد و به چشم نیامد، اما پخش مکررش از تلویزیون باعث شد تا مخاطبان زیادی آن را ببینند و چهره حسن جوهرچی در پس ذهنشان نقش ببندد. جوانکی با موهای پرپشت که آن ها را بالا می زد و ریش و سبیل پرپشتی هم داشت. این تیپ ظاهری با کمترین تغییری در سریال «در پناه تو» هم انتخاب شد. او تامدت ها با همین سر و شکل و قیافه در فیلم ها و سریال های دیگر هم بازی کرد. جوهرچی البته در همان دوران در فیلم هایی مثل «برخورد» و «زینت» با تیپ و کاراکتری متفاوت از آن تیپ همیشگی اش بازی کرده بود.

در پناه تو

نقش محمد منصوری «در پناه تو»، نقطه اوج کارنامه کاری حسن جوهرچی بود. در دوره ای که تلویزیون با فقر سریال های جوان پسند رو به رو بود، این سریال با بازی چند دختر و پسر دانشجو، به شدت مورد توجه قرار گرفت و نظر همه را جلب کرد. لعیا زنگنه، حسن جوهرچی، رامین پرچمی و پرسا پیروزفر، همگی با این سریال به مخاطبان معرفی شدند اما جوهرچی از آن جهت که نقش جوانی معقول و قابل اعتماد را داشت خیلی بیشتر از سایرین به چشم آمد.

حسن جوهرچی و نگاهی به زندگی و نقش های پرخاطره او

او آن زمان جوان 27 ساله بود اما نقش جوانی دانشجو و کم سن و سال تر از خودش را داشت. مخاطبان تلویزیونی، شناخت زیادی درباره گذشته اش نداشتند. نقش محمد آنقدر مورد توجه قرار گرفت که تا مدت ها جوهرچی با اسم این کاراکتر بین مخاطبان شناخته می شد. جوهرچی به خاطر موفقیت این نقش، با همین ظاهر در فیلم ها حضور پیدا می کرد و دست به ترکیب صورتش نمی زد. از طرف دیگر سعی می کرد در همان نقش جوان درستکار و مهربان باقی بماند.

بعد از در پناه تو

بعد از موفقیت «در پناه تو» و به چشم آمدن بازیگران جوان آن، به نظر می رسید لعیا زنگنه و حسن جوهرچی، به عنوان سکوی پرتاب از آن استفاده کنند و از آن به بعد به عنوان جوان اول های سینما بترکانند. این دو بازیگر اما در مسیر بعد از «در پناه تو» انتخاب های چندان درستی نداشتند. جوهرچی بعد از درخشیدن در این نقش، در دو فیلم «ضیافت» و «سلطان» بازی کرد و شاید می توانست با اعتبار مسعود کیمیایی به جایگاه قابل توجهی هم در سینما برسد.

 حسن جوهرچی و نگاهی به زندگی و نقش های پرخاطره او

اما نقش او در هیچ کدام از این دو فیلم، آن طور که باید به چشم نیامد و یک جورهایی کمرنگ باقی ماند. جوهرچی تا نیمه دهه هفتاد، چند فیلم سینمایی بازی کرد اما یا انتخاب هایش درست نبود یا نقش ها درجه یک از آب درنیامدند. از اواخر دهه  هفتاد و با باز شدن پای بازیگران جوان چشم آبی به فیلم های گیشه، کم کم به حاشیه رفت. همین مسئله باعث شد که اواخر این دهه به طور کلی قید بازی در فیلم های سینمایی را بزند و به تلویزیون برگردد.

تغییر چهره

جوهرچی هرچند قبل از «در پناه تو» با تیپ و ظاهری متفاوت در دو فیلم «زینت» و «برخورد» بازی کرده بود، اما بازی در این سریال و محبوبیت و معروفیتش به واسطه کاراکتر محمد منصوری و تیپ بچه مثبت طوری که این کاراکتر داشت، موجب شد تا حسن جوهرچی تا مدت ها دست به ظاهر و تیپش نزند. البته خودش هم تمایل به انجام این کار داشت، اما اصرار تهیه کنندگان مبنی بر اینکه مردم دوست دارند محمد منصوری را ببینند، این فرصت را از جوهرچی برای سال ها گرفت تا با تیپ و کاراکرتی متفاوت در فیلم و سریال ها ظاهر شود.

این روند حدود هفت هشت سالی ادامه داشت تا اینکه در سال 1381 او باری یک از نقش های اصلی سریال «مشق عشق» اولین ساخته تلویزیون بهرام بهرامیان انتخاب شد. عبدالله اسکندری که طراحی چهره پردازی سریال را بر عهده داشت، برای اولین بار بعد از سال ها گریمی متفاوت برای جوهرچی طراحی کرد. او ریش و سبیل جوهرچی را از ته زد و موهای بلندی هم برایش طراحی کرد تا بعد از سال ها شکل و قیافه او تغییر کند.

نقش منفی

جوهرچی سال 81 با مشق عشق هرچند تیپ ظاهری و آرایش موها و ریش و سبیلش را به کلی تغییر داد، اما همچنان همان بچه مثبت فیلم و سریال های قبلی باقی مانده بود. فقط از اینجا به بعد دیگر تهیه کننده ها و کارگردان ها اصراری به حفظ تیپ همیشگی او نداشتند، اما هنوز جسارت این را پیدا نکرده بودند که به او نقشی متفاوت بدهند. این روند ادامه داشت تا اینکه قاسم جعفری سریال «غریبانه» را برای محرم در شبکه تهران کلید زد. نقش اول این سریال ابوالفضل پورعرب بود که قنش یک آدم متنفذ سیاسی را برعهده داشت که وارد کارهای اقتصادی شده و حالا برای خودش در این عرصه به یک مافیای تمام عیار تبدیل شده بود.

حسن جوهرچی و نگاهی به زندگی و نقش های پرخاطره او

پورعرب منتها بعد از چند روز کار در این پروژه با قاسم جعفری به مشکل خورد و از ادامه کار انصراف داد. جعفری هم در یک اقدام انتحاری حسن جوهرچی را به جای او برای این نقش منفی انتخاب کرد تا از همین جا جوهرچی به لحاظ کاراکتری هم قالبش شکسته شود. این اتفاق نقطه عطفی است در کارنامه حسن جوهرچی که پیش مخاطبان با ظاهری موجه شناخته می شد.

اجرا

حسن جوهرچی مثل خیلی از بازیگران با پیشنهاد اجرا هم مواجه شد. سال 77 و ادر اوج محبوبیت و شهرتی که در با «در پناه تو» به دست آورده بود، در شبکه سه برنامه جوانانه «گلبرگ» را در سبک و سیاق «اکسیژن» شهاب حسینی اجرا کرد. چهره بشاش و بیان شسته رفته ویژگی مهم او بود که بر محبوبیتش افزود. هرچقدر در این برنامه موفق بود در «ماه عسل»، اجرای چندان موفقی نداشت.
 
او تلاشش را کرد اما زیر سایه احسان علیخانی قرار داشت و خیلی ها معتقد بودند که گزینه مناسبی برای برنامه علیخانی نیست. او بعد از «ماه عسل» و انتقادهایی که به اجرایش وارد شد، برای مدتی طولانی کار اجرا را کنار گذاشت. او که پیش تر برنامه های «قاصدک» و «صبح تابستان» را اجرا کرده و موفق بود، در برابر انتقادها به «ماه عسل» این طور موضع گرفت: «اگر بیننده از برنامه یا نحوه اجرا راضی نباشد حق دارد کانال را عوض کند. بیننده مختار است هر کاری دلش می خواهد بکند. باید به حق انتخاب مخاطب، احترام بگذاریم.» جوهرچی بعد از مدت ها دوری، تابستان امسال برنامه «شب فیروزه ای» را اجرا کرد و موفق هم بود.

هفت صبح

اخبار مرتبط :

مصاحبه تصویری با حسن جوهرچی و فرزندان نابغه و هنرمندش + تصاویر

درگذشت حسن جوهرچی | واکنش چهره‌های سینما و تلویزیون به خبر فوت حسن جوهرچی (1)+تصاویر

حسن جوهرچی و آخرین نوشته ها و عکس او

حسن جوهرچی در کنار فرزندانش علی و آوا

کامران تفتی پیرامون درگذشت حسن جوهرچی چه گفت؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حسن جوهرچی و نگاهی به زندگی و نقش های پرخاطره او»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..