تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




"نه" گفتن در همه‌پرسی مظهر د

ساعت: 17:10 منتشر شده در مورخ: 1395/11/16 شناسه خبر: 1027973

بررسی مواضع احزاب و مردم ترکیه در خصوص تغییر قانون اساسی؛

انگین آلتای با اشاره به رشادت مردم ترکیه در نافرجام ساختن کودتای 15 ژوئیه، امیدواری خود از عدم تأیید قانون اساسی جدید در همه پرسی را خاطر نشان کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، حکومت اردوغان که از نظر غرب تا به این لحظه با سیاست عوام فریبانه (پوپولیستی) در عرصه سیاسی ترکیه قد عَلم کرده و از نوامبر 2002 به تنهایی حاکمیت این کشور را در دست دارد، می‌خواهد با تغییر قانون اساسی و افزایش قدرت رئیس جمهور، تمامی امورات ترکیه را به اردوغان وابسته گرداند.

در این میان، احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ ترکیه با دلایل مختلف مخصوص به خود، مخالف تغییر قانون اساسی هستند.

جمهوری خواهان

حزب جمهوری خلق که بزرگ‌ترین حزب مخالف ترکیه می‌باشد، ادعا می‌کند: "قانون اساسی جدید و افزایش اختیارات رئیس جمهور موجبات آفرینش رژیم دیکتاتوری در این کشور خواهد شد."

از نظر جمهوری خواهان، حزب عدالت و توسعه در قانون اساسی جدید، رژیم ترکیه را تغییر می‌دهد.

کمال قلیچداراوغلو پیش از این در اظهارات خود با اشاره اشتباه بودن سیستم جدید پیشنهادی حزب اقتدار، خاطرنشان کرده بود: "فرض کنیم اردوغان انسان بسیار خوبی باشد، شما که سیستم ترکیه را تغییر می‌دهید، اگر بعد از اردوغان یک فرد دیوانه به مقام ریاست جمهوری برسد، آینده این کشور جگونه خواهد بود."

گفتنی است، در قانون اساسی جدید تمامی قوه‌ها به نوعی وابسته رئیس جمهور می‌شود. حتی رئیس جمهور می‌تواند بدون اجازه از پارلمان چند استان را به عنوان یک منطقه، اقلیم یا ولایت تعیین مشخص کرده و فرماندار خود را به آن منطقه ارسال نماید.

دموکرات‌ها

حزب دموکراتیک خلق که بیشتر با نام حزب طرفدار کُردها شناخته می‌شوند، عقیده دارند که قانون اساسی جدید نظام دیکتاتوری و فاشیستی در ترکیه پایه‌گذاری خواهد کرد.

دموکرات‌ها با اشاره به ائتلاف حزب عدالت و توسعه با ملی گرایان در موضوع تغییر قانون اساسی، اقلیت‌های قومی ترکیه را تشویق به دادن رأی "خیر" در همه پرسی دعوت می‌کنند.

لازم به ذکر است، تعداد زیادی از نمایندگان، رؤسا و اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها به جرم ارتباط با گروه‌های مسلح و تجزیه طلب اکنون در بازداشت به سر می‌برند.

ملی گرایان

علی رغم حمایت همه جانبه حزب حرکت ملی ترکیه از طرح حزب عدالت و توسعه برای تغییر قانون اساسی، بخش بزرگی از مردم ملی گرای ترکیه مخالف این طرح می‌باشند.

مردم ملی گرای ترکیه با خاطر نشان کردن "اقدامات پیش از این اردوغان و دیگر اعضای حزب عدالت و توسعه در برقراری روابط با گروه تروریستی کارگران کردستان و اظهارنظرهای توهین آمیز خطاب به ملی گرایان" رغبتی به تغییر قانون اساسی نشان نمی‌دهند.

گفتنی است، ملی گرایان ترکیه از تجزیه این کشور در صورت افزایش اختیارات اردوغان واهمه دارند.

معاون رئیس حزب جمهوری خلق

انگین آلتای معاون رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه در اظهارات امروز (4 فوریه) خود گفت: "دادن رأی "خیر" در همه پرسی، مظهر عشق به دموکراسی مردمی خواهد بود که کودتای 15 ژوئیه را نافرجام ساخته بودند."

انگین آلتای که در اجلاس ریاست استانی حزب جمهوری خلق در استانبول سخنرانی می‌کرد، افزود: "دادن رأی "آری" نیز به معنی حاکمیت تک فردی، حذف همه حقوق و آزادی‌ها از قانون اساسی و وابستگی کشور به یک فرد خواهد بود."

وی در ادامه اظهارات خود خاطر نشان کرد: دادن رأی "آری" موجبات بروز کودتاهای جدید را فراهم خواهد کرد. این مسئله را به صورت ویژه مطرح می‌کنم. شباهت دادن همه پرسی تغییر قانون اساسی به کودتای 15 ژوئیه که توسط آقای آکدوغان مطرح شده، مطمئنم که در میان مردم بسیار منفی ارزیابی خواهد شد."

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «"نه" گفتن در همه‌پرسی مظهر د»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..