تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خاصیت روغن جگر ماهی

روغن کبد ماهی؛ فواید و خطرات

همگی بسیار در مورد فواید بی نظیر مصرف روغن جگر ماهی شنیده ایم؛با دلگرم همراه باشید تا در مورد

این فواید شگفت انگیز بیشتر بدانید.

 فواید روغن جگر ماهی

 فواید و موارد مصرف روغن کبد ماهی

روغن کبد ماهی دارای یک سری فواید و یک سری مضرات است.مهم‌ترین فایده‌ روغن کبد ماهی مربوط به اسیدهای چرب امگا - 3 موجود در آن است، اما باید گفت روغن ماهی (Fish Oil) که از گوشت آن استخراج می‌شود نه از کبد آن، نیز دارای چربی امگا- 3 است، بدون اینکه خطرات روغن کبد ماهی را داشته باشد.اسیدهای چرب امگا- 3 برای حفظ سلامت مغز ، قلب ، مفاصل ، دستگاه گوارشی و بسیاری از اندام های دیگر بدن مفید هستند.

فایده دیگر روغن کبد ماهی مربوط به ویتامین E موجود در آن است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است و بدن را از آسیب رادیکا‌ل‌های آزاد حفظ می‌کند. همچنین به فرآیند اسیدهای چرب در بدن کمک می‌کند و سلامت موها و پوست را افزایش می‌دهد.

روغن کبد ماهی

موارد مصرف روغن کبد ماهی

روغن کبد ماهی

روغن کبد ماهی در پیشگیری از بیماریهای قلبی عروقی، سکته، دمانس و اسکیزوفرنی به کار می‌رود. اسیدهای چرب امگا- ۳ برای حفظ سلامت مغز، قلب، مفاصل، دستگاه گوارشی و بسیاری از اندام‌ها مفید هستند. در کودکان، به دلیل سطح بالای ویتامین D در روغن کبد ماهی کاد برای جلوگیری از نرمی استخوان‌ها و سایر علائم کمبود ویتامین مصرف می‌شود.

روغن کبد ماهی
مکانیسم اثر روغن کبد ماهی

روغن کبد ماهی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا – ۳ (ω-۳) شامل ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) بوده که جزء اسیدهای چرب ضروری می‌باشند. EPA و DHA در بدن به یکسری ترکیبات فعال شیمیایی به نام ایکوزانوئیدها تبدیل می‌شوند که در بسیاری از واکنشهای بیولوژیکی بدن نقش دارند:

این ماده خاصیت ضد التهابی داشته و مانع آزاد شدن ترکیباتی می‌گردد که در انعقاد پلاکتها و انقباض عروق نقش دارند و در نتیجه از خطر بروز سکته می‌کاهند. روغن ماهی می‌توانند از بروز یا پیشرفت دمانس، اسکیزوفرنی، افسردگی و رشد و تکامل مغزی نیز مؤثر باشد.فایده دیگر روغن کبد ماهی مربوط به ویتامین E موجود در آن است. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است و بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. همچنین به فرایند اسیدهای چرب در بدن کمک می‌کند و سلامت موها و پوست را افزایش می‌دهد.

روغن ماهی نه تنها سرشار از اسیدهای چرب ضروری و لازم برای بدن و مفید برای حفظ سلامت قلب است بلکه هم چنین به بهبود اختلالات و مشکلات روانی مانند افسردگی، اختلال دو قطبی و شیزوفرنی کمک می کند.روغن ماهی منبع غنی و فشرده ای از انواع امگا 3 است و بصورت کیسه های ژله ای عرضه می شود. روغن ماهی از کبد ماهی تهیه می شود و منبع غنی از ویتامین A و D است.شما برای مقابله با ‫چربی های‬ جمع شده در قسمت تحتانی ‫‏شکم‬ نیاز به مکمل نیز دارید.این ‫مکمل ها‬ به ایجاد تعادل در هورمون ها (که باعث ذخیره سازی چربی ها و حتی مانع از آب شدن آن ها می شوند) کمک می کنند.

روغن کبد ماهی


منابع سرشار روغن ماهی

روغن کبد ماهی

نتایج پژوهش ها نشان می دهد که مصرف ‫کپسول های‬ روغن_ماهی (300 میلی گرم روغن ماهی خالص) مانع از ذخیره سازی چربی ها می شود.علاوه بر این محققان معتقدند که مصرف روزانه یک قرص ‫مولتی ویتامین‬ حاوی ویتامین B و ‫منیزیم‬ نیز موثر است. مصرف این مکمل ها نیز به ایجاد تعادل در عملکرد غدد فوق کلیوی و حذف چربی ها کمک می کنند.


19 خاصیت مهم و مفید روغن ماهی که برای بهبود سلامتی تمام افراد در گروه های سنی مختلف ارائه شده است به صورت زیر می باشد :

 روغن ماهی نه تنها به پایین آمدن سطح تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک می کند بلکه در جلوگیری از سفت شدن عروق و پیشگیری از ضربان غیرعادی قلب نیز نقش به سزایی دارد.  در پیشگیری از سرطان سینه، روده بزرگ و پروستات مفید است.  تنظیم کلسترول خون  مصرف ماهی به درمان فشار خون بالا و چاقی کمک می کند  برای درمان عارضه آرتریت ،التهاب مفصلی نیز مفید است.  مصرف اسید چرب امگا -3 از چشم ها در برابرعارضه تحلیل نقطه ماکولار چشم جلوگیری می کند و همچنین خطر بروز سندرم خشکی چشم را کاهش می دهد.  مصرف روغن ماهی به کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و حتی شیزوفرنی کمک می کند.  امگا - 3 به حفظ رطوبت در سلول های پوستی، تولید ماده مفید کلاژن و برطرف کردن لکه های پوستی کمک می کند و در نهایت موجب حفظ جوانی و شادابی در چهره می شود. در عین حال محتوای پروتئینی موجود در روغن ماهی به رشد موها و حفظ سلامت و تقویت آنها کمک می کند. امگا -3 دارای خواص ضدالتهابی و ضدانعقادی است به همین سبب در کاهش فشار خون نقش دارد.  مقابله با آسم؛ روغن ماهی در بهبود مشکلات تنفسی نظیر آسم، بسیار تاثیرگذار است. روغن ماهی با کاهش سطح تری گلیسیرید خون حتی در درمان ایدز نیز نقش موثر و مفیدی ایفا می کند. مصرف مداوم روغن ماهی به بهبود بافت و سلامت ناخن ها نیز کمک می کند امگا -3 موجود در روغن ماهی به تنظیم تعادل املاح معدنی در استخوانها و بافتهای اطراف آن کمک می کند. از آنجا که اسید چرب DHA موجود در روغن ماهی برای رشد چشم ها و مغز جنین مفید است لذا مصرف روغن ماهی برای زنان باردار نیز توصیه می شود. روغن ماهی از تولد زودرس یا تولد نوزاد زیر وزن طبیعی و نیز از سقط جنین جلوگیری می کند.  این مکمل برای بهبود اختلالات گوارشی، سندرم روده کوتاه و بیماریهای التهابی مزمن مفید است.  مصرف این مکمل به بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و قدرت استدلال و تقویت قدرت تمرکز کمک می کند. روغن ماهی مانع از بروز التهاب در سلولهای چربی می شود و در نتیجه در پیشگیری از دیابت نوع دوم نقش دارد.  روغن ماهی حتی برای کاهش آکنه نیز مفید است چون حاوی اسید چرب EPA است و این اسید روی ترشحات غدد چربی در پیاز مو تاثیر می گذارد. روغن ماهی علاوه بر کاهش افسردگی باعث تنظیم نوسانات خلقی شده و به بهبود خلق و افزایش روحیه کمک می کند.

روغن کبد ماهی

خطرات روغن کبد ماهی روغن کبد ماهی دارای مقدار زیادی ویتامین‌های A و D است. همچنین امکان دارد حاوی مواد مضری مثل جیوه و آفت‌کش باشد. مصرف مقادیر کافی ویتامین‌‌های A و D برای حفظ سلامتی بدن ضروری است، ولی مصرف مقادیر بیش از حد آنها مضر است. ویتامین D به مقدار کافی در غذاهای طبیعی وجود ندارد، ولی بسیاری از غذاهای فرآیند شده و کارخانه‌ای به طور مصنوعی با ویتامینD غنی شده‌اند. قبلا فواید روغن کبد ماهی را مربوط به ویتامین‌های A و D موجود در آن می‌دانستند. ولی این موضوع قبل از شناخت اسیدهای چرب امگا- 3 و غنی سازی مواد غذایی با ویتامین و املاح بود.

 ویتامین D

مقدار مورد نیاز ویتامین D برای افراد کمتر از 50 سال سن و کودکان، 200 واحد در روز است. ولی افراد بالای 50 سال باید بیشتر دریافت کنند.برای مردان بالای 50 سال، 400 واحد در روز و برای زنان بالای 50 سال، 600 واحد در روز است.

برای اینکه بدن بتواند کلسیم را مورد استفاده قرار دهد، نیاز به ویتامین D دارد، لذا این ویتامین در جلوگیری از پوکی استخوان و حفظ سلامت آنها موثر است.اما هر قاشق مرباخوری روغن کبد ماهی، دارای 4000 تا 5000 واحد ویتامین D است که خیلی بیشتر از مقدار مورد نیاز افراد در روز است.

 ویتامین A

بیشترین حد مجاز مصرفی ویتامین A ، برای یک مرد 25 ساله 10000 واحد بین‌المللی است. خانم‌ها باید کمتر از نصف این مقدار را مصرف کنند. خانم‌های باردار نباید مکمل‌های حاوی ویتامین A را مصرف کنند، زیرا خطر بروز نقایص مادرزادی در نوزاد وجود دارد.


یک قاشق روغن ماهی

از آنجایی که ویتامین A برای رشد جنین و حفظ سلامت او لازم است، لذا در سلول‌های چربی ذخیره می‌شود و نیاز به مصرف اضافی آن از طریق مکمل نیست.همچنین مصرف بین از حد ویتامین A باعث پوکی استخوان می‌شود.هر قاشق مرباخوری روغن کبد ماهی حاوی 4000 تا 5000 واحد بین‌المللی ویتامین A است.اگر این مقدار به مقدار ویتامین A که از طریق مصرف سایر مکمل‌ها و غذا به بدن می‌رسد، اضافه شود، فرد را در معرض خطر مصرف بیش از حد مجاز ویتامین A و مسمومیت ناشی از آن قرار می‌دهد.

در حالی که فایده مصرف روغن کبد ماهی به دلیل اسیدهای چرب امگا- 3 موجود در آن گفته شده است، ولی عوارض مصرف بیش از حد ویتامین A که این فواید را از بین می‌برد، هنوز گفته نشده است.مکمل بهتر برای تامین ویتامین A، مکمل بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدهاست. کاروتنوئیدها در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شوند و عوارض بدی ندارند. تنها عارضه مصرف بین از حد کاروتنوئیدها، زرد شدن رنگ پوست بدن است که «کاروتنوزیس» نام دارد. این عارضه هیچ خطری برای بدن ندارد و فقط از ظاهری برای فرد خوشایند نیست.

روغن کبد ماهی

مواد جایگرین روغن کبد ماهی

روغن ماهی نیز مانند روغن کبد ماهی ، دارای چربی امگا- 3 است، ولی فاقد ویتامین های A و D می باشد. این ویتامین‌ها معمولاً به مقدار کافی در مکمل‌های مولتی ویتامینی و مواد غذایی غنی شده مثل شیر وجود دارند.اگر چه افراد بالای 50 سال نیاز به مکمل ویتامین D دارند، ولی این ویتامین فقط در روغن کبد ماهی نیست، بلکه مکمل های بهتری برای تامین این ویتامین وجود دارند.

 روغن کبد ماهی

گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خاصیت روغن جگر ماهی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..