تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تقدیر لاریجانی از موضع ترانه علیدوستی/ تقویت بنیه دفاعی کشور از منابع حاصل از خرید خدمت سربازی

شنبه، 16 بهمن 1395 ساعت 07:212017-02-04سياسي

تقویت بنیه دفاعی کشور از منابع حاصل از خرید خدمت سربازی، مخالفت مجلس با رد صلاحیت منتخبان مجلس پس از اعلام صحت انتخابات، تقدیر لاریجانی از موضع ترانه علیدوستی برخی از سرتیترهای اخبار پارلمان در هفته گذشته بود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، تقویت بنیه دفاعی کشور از منابع حاصل از خرید خدمت سربازی، مخالفت مجلس با رد صلاحیت منتخبان مجلس پس از اعلام صحت انتخابات، تقدیر لاریجانی از موضع ترانه علیدوستی برخی از سرتیترهای اخبار پارلمان در هفته گذشته بود.

ادامه اخبار و رویدادهای این حوزه را در گزارش زیر بخوانید: مجلس هر آنچه قانون اجازه داده برای کمک به مساجد انجام داده است محمدرضا تابش، نایب رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه با اشاره به مصوبات مجلس در برنامه ششم توسعه برای تقویت نقش و جایگاه مساجد به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: شاکله مجلس دهم نمایندگانی متعهد و شایسته هستند و شاکله کمیسیون تلفیق نیز انسانهایی دلبسته به انقلاب و نظام هستند و آنچه را که باید در کانون توجه مجلس به عنوان قانونگذار باشد در قانون برنامه ششم توسعه لحاظ کرده اند.

نایب رییس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تصریح کرد: ما آنجاهایی که لازم بوده است به مساجد معافیت هایی دادیم و این معافیتها را نیز اعلام کرده ایم و آنجاهایی که نیز برای ساخت و احداث مساجد امکان داشت کمک کردیم البته پیش بینی شده است مساعدتهایی از طریق دستگاههای دولتی برای کمک به مساجد انجام شود.

همچنین در مورد ساخت مجتمع ها و نمازخانه ها و مساجد بین راهی نیز مصوبات خوبی داشته ایم.

تابش خاطرنشان کرد: دید و نگرش ما این نیست که همه چیز را دولتی کنیم ولی هر آنچه که قانون به ما اجازه داده است برای کمک به مساجد انجام داده ایم در واقع مجلس برای ساخت فیزیکی مساجد بستر را مهیا کرده است و معنویت در مساجد نیز به عهده روحانیون مستقر در مساجد و مرکز رسیدگی به امور مساجد است.

تقویت بنیه دفاعی کشور از منابع حاصل از خرید خدمت سربازی/ همه بانک ها موظف به پرداخت وام ازدواج شدند محمدمهدی مفتح در نشست خبری امروز (یکشنبه 10 بهمن ماه) باخبرنگاران با تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت:در مصوبه این کمیسیون،بانک مرکزی جمهوری اسلامی مجاز شد؛ایران چک های مورد نیاز کشور را پس از تصویب شورای عالی پول و اعتبار و با مسدود کردن معادل ریالی آن و تحت نظارت هیأت اندوخته اسکناس، منتشر کند.

وی افزود: در مصوبه ای دیگر مقرر شد؛در راستای حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف شد تمامی بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند که به اندازه سهم خود از مجموع تمامی منابع دراختیار پس انداز،جاری و سپرده قرض الحسنه،تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت کنند.

مفتح ادامه داد:مبلغ وام ازدواج برای هر یک از زوجین 10 میلیون تومان است که البته به میزان تورم نیز افزایش پیدا می کند،اما از آنجاکه بودجه به صورت سالانه می باشد،تورم یک ساله آنچنان محسوس نیست.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنین بانک مرکزی مکلف شد که 3 هزار میلیارد تومان از باقی مانده سپرده قرض الحسنه بانکی را به تفکیک 2 هزار و 100 میلیارد تومان برای کمیته امداد و 900 میلیارد تومان برای سازمان بهزیستی تخصیص دهد تا مددجویان این دستگاه ها بتوانند از این تسهیلات برای اشتغال استفاده کنند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: همچنین 100 میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه بانک ها در اختیار ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان قرار می گیرد.

مفتح افزود:تمامی بانک های کشور اعم از دولتی، غیر دولتی، موسسات مالی و صندوق های حمایتی که به بخش کشاورزی و صنایع وابسته آن وام پرداخت کرده اند؛موظف شدند که بازپرداخت وام هایی را که به اشخاص حقیقی و حقوقی داده اند و آن اشخاص دچار خسارت خشکسالی یا سرمازدگی یا آفت و بیماری های همه گیر یا حوادث غیرمترقبه شده اند با تایید کارگروهی از جهاد بانک مربوطه و صندوق بیمه کشاورزی به مدت 3 سال امهال و تمدید کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 96 در ادامه این نشست با اشاره به تصمیمات این کمیسیون برای اجرای هدفمندی یارانه ها در سال جاری خاطرنشان کرد: مبلغ 48 هزار میلیارد تومان به انواع روش های نقدی و غیر نقدی پرداخت به خانوارهای هدف و نیازمند پرداخت می شود که مبلغ یارانه اشخاص نیز در سال 96 همانند سال 95 پرداخت خواهد شد و تغییری پیدا نکرد.

وی ادامه داد: تنها متناسب با احکام برنامه ششم توسعه مشخص شد که خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به میزان 20 درصد حداقل حقوق را دریافت کنند که این مبلغ به یارانه آنها اضافه خواهد شد و تامین منابع این پرداخت ها از محل حذف یارانه افراد پردرآمد صورت خواهد گرفت.

مفتح همچنین با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه 96 گفت: سازمان پزشکی قانونی مجاز شد برای تامین نیروی انسانی تخصصی مورد نیاز خود 100 پزشک عمومی و 20 پزشک متخصص به صورت تعهد خدمت با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استخدام کند.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورت پرداخت و تسویه حساب قبوض جریمه های رانندگی توسط مالکان خودرو تا پایان آذر 96 جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت تا پایان سال 95 بخشیده می شود.

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به افزایش حقوق گروه های مختلف حقوق بگیر از قبیل هیأت علمی، قضات و کارکنان کشوری و لشکری به طور جداگانه توسط دولت به نحوی که تفاوت تطبیق موضوع ماده 71 و 78 قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق ثابت باقی بماند انجام می شود.

مفتح خاطرنشان کرد: همچنین دستگاه های اجرایی مجاز شدند از محل فروش مازاد اموال و دارایی های غیر منقول مازاد خود پس از واریز به درآمد عمومی نسبت به بازخرید کارکنان مازاد و غیر رسمی و پاداش پایان خدمت بازنشستگانی که براساس قانون بازخرید یا بازنشسته می شوند اقدام کند.

موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 10 بهمن با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران و اصلاحات بعدی ان با 160 رای موافق، 16 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 218 رای موافقت کردند.

این طرح دارای 16 ماده است و در رابطه با چگونگی انتخاب شوراهای اسلامی شهر و روستا و هیئت مرکزی نظارت آنان و همچنین انتخاب شهرداران است.

جزییات این طرح در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس مورد بررسی قرار می گیرد.

احمد علیرضا بیگی عضو ناظر مجلس در شورای عالی ترافیک شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه (10بهمن) با یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور مخالفت کردند .

همچنین نمایندگان مجلس درادامه جلسه امروز احمد علیرضا بیگی نماینده تبریز را به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور انتخاب کردند.

مجلس طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی را به کمیسیون قضایی ارجاع داد در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 10 بهمن نمایندگان مجلس طرح الحاق دو تبصره به ماده 617 قانون مجازات اسلامی اعاده شده از شورای نگهبان را برای بررسی دقیقتر به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع دادند.

این تبصره ها در مورد حمل سلاح سرد و مصادیق این سلاح ها بود که برای بررسی دقیقتر به کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع شد.

بار دیگر مصوبه مجلس در مورد تعطیلات 8 ربیع مورد بررسی قرار دهید مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس در جلسه علنی امروز یکشنبه 10 بهمن و در هنگام بررسی الحاق دو تبصره به ماده ای از قانون مجازات اسلامی در تذکری گفت: هیئت رییسه مجلس سوگند خورده است که به ایین نامه عمل کند امروز مجلس معطل این شده است که در یکی از مصوبات آیا چاقوی ضامن دار مطرح شود یا چاقوی فشاری اما در مورد تعطیلات 8 ربیع الاول که شورای نگهبان به ان ایراد گرفته است بدون بحث ان را تصویب کرد.

وی خطاب به لاریجانی گفت: بگذارید این بخش که همان تعطیلی 8 ربیع الاول است بار دیگر در مجلس مطرح شود چرا که این مصوبه مربوط به مجلس نهم بوده است و باید در این مجلس برای یکبار دیگر مطرح شود.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: تعطیلی 8 ربیع الاول به تصویب هیئت وزیران رسیده است و چیزی پنهانی نیست.

وی ادامه داد: شورای نگهبان ابتدا این مصوبه مجلس را تایید کرده بود اما برای بار دوم ان را رد کرد و گفت: مصوبه هیئت وزیران را داشته باشد که این کار انجام شد.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طبق ماده 201 آیین نامه فعلی مجلس شورای نگهبان نمی تواند برای بار دوم مصوبه مجلس را رد کند کمیسیون هم نباید ان را قبول می کرد این خلاف ایین نامه بود ایراد شورای نگهبان نیز با مصوبه هیئت وزیران نیز برطرف شد.

وی گفت: مجلس معطل نیست و وقتی مصوبه ای رای نیاورد باید در مجلس پیشنهادات بررسی شود تا آن مصوبه اصلاح شود.

مخالفت مجلس با رد صلاحیت منتخبان مجلس پس از اعلام صحت انتخابات نمایندگان مجلس در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 10 بهمن طرح استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

در موضوع این استفساریه امده است: با توجه به مفاد تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 7/9/1378 و اصلاحات بعدی آن مبنی بر اینکه پس از اعتراض نامزد انتخابات رد صلاحیت خود از سوی هیئت مرکزی نظارت، شورای نگهبان 20 روز پس از اظهارنظر هیئت مرکزی نظارت نظر قطعی و نهایی خود را درخصوص تایید یا رد صلاحیت داوطلب به وزارت کشور اعلام خواهد کرد، آیا شورای نگهبان می تواند پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابی مربوطه صلاحیت منتخب را رد کند و به این وسیله آرای او را باطل کند؟ در پاسخ به این استفساریه آمده است خیر پس از اعلام نظر قطعی و نهایی شورای نگهبان در مهلت 20 روزه مذکور در تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی درباره صلاحیت یک نامزد انتخابات و پس از اعلام صحت انتخابات حوزه انتخابی مربوطه رعایت قانون لزوم رسیدگی دقیق به شکایت داوطلبین رد صلاحیت شده در انتخابات مختلف (مصوب 22/8/1378 مجمع تشخیص مصلحت نظام) این شورا نمی تواند اظهارنظر مجددی درباره صلاحیت ان نامزد یا منتخب داشته باشد و چنانچه مدارک جدیدی درباره او به شورا رسیده باشد این مدارک طبق ماده 30 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی اعتبارنامه های منتخبان مورد رسیدگی قرار می گیرد.

تقدیر لاریجانی از موضع ترانه علیدوستی/ دولت آمریکا دچار پدیده هراس از خود شده است علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی امروز یکشنبه 10 بهمن گفت: اقدامات اخیر دولت آمریکا در لغو ویزا و سَخافَت در بینش و رفتار آنان را بیشتر نشان داد.

وی اظهار کرد: البته این حادثه از طرفی هراس این دولت را ظاهر نمود که از سایه خود هم می ترسد و هم روحیه خشن نژادپرستانه آنان را که پشت ظاهر عوام فریبانه دموکراسی خواهی و حقوق بشر پنهان شده وگرنه کشوری که از قدرت امنیتی برخوردار باشد، با دلهره، اضطراب و هراس چنین تصمیماتی نمی گیرد.

لاریجانی بیان کرد: ذکر نام ایران در این میان آن هم به بهانه نگرانی از اقدامات تروریستی به شوخی شباهت بیشتری دارد.

بر کسی پوشیده نیست که ایران یک تنه در مقابل تروریست ها در سال های گذشته ایستاد و بعدها این کشورها به این جریان پیوستند.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آن هم در مقابل تروریست هایی که مسئولان آمریکایی مخصوصاً یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا که قبلاً وزیر خارجه آن کشور بود، با صراحت اعلام کرد ما داعش را به وجود آورده ایم .

وی گفت: دولت آمریکا امروز دچار پدیده هراس از خود و سوءتفاهم با خود شده است.

وی تاکید کرد: موضع هنرمند گرامی مان را در تحریم حضور در جشنواره هنری آمریکا، نمونه ای از غیرت ملی ملت ایران است.

رییس قوه مقننه یاداور شد: دولت آمریکا باید از این نمونه درس بگیرد که در مقابل یک ملت بزرگ، ریشه دار و متمدن قرار دارد و این گونه اقدامات عجولانه و نارس، بیش از آنکه قدرت آنان را نشان دهد، هراس و ضعف آنان را هویدا می کند.

رییس مجلس اظهار داشت: وانگهی فِلِش مبارزه با تروریسم آن را برملاء می کند که عملی مکّارانه است؛ وگرنه بعید است آنان ندادند مصدر اصلی تروریست ها کجاست.

لاریجانی با تأکید بر اینکه ایران کشوری امن و متکی بر خود است، گفت: ایران برخلاف روش نااهلانه آمریکا، زمینه مرودات اجتماعی را بین ملل به خوبی فراهم می کند و بر اساس ارزش های اسلامی، از همزیستی مسالمت آمیز همه ملل با عقاید گوناگون حمایت می کند.

وی گفت: ایران در مبارزه با تروریسم، راسخ است و دچار بازیگری های کودکانه برخی از کشورها نمی شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در روزهای گذشته حادثه تأسف برانگیز فروریختن ساختمان پلاسکو، وجدان جامعه را به شدت جریحه دار کرد.

به خانواده های شهدای این حادثه، آتش نشانان عزیز و جان برکف تسلیت عرض می کنیم و به ارواح مطهر آنان درود می فرستیم.

وی گفت: از تلاش های گسترده دولت، نیروی انتظامی، اورژانس و شهرداری تهران تشکر می کنیم که شبانه روزی تلاش می کردند.

رییس قوه مقننه تاکید کرد: از ساعات اولیه آتش سوزی، کمیسیون عمران مجلس به همراه دو کمیسیون دیگر، مأموریت رسیدگی به موضوع را پیدا کردند و بررسی های متنوعی انجام دادند.

امیدوارم در اولین فرصت گزارش خود را تقدیم مجلس کنند.

وی تاکید کرد: لازم می دانم این نکته را عرض کنم که این گزارش در ابعاد مختلف این حادثه و چرایی وقوع آن، باید نظر روشنی را ارائه کند و راهکارهایی را ارائه کند که از وقوع چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.

لاریجانی گفت: سیل در استان سیستان و بلوچستان خساراتی را وارد نمود که لازم است دولت و مجلس کمک های لازم به آسیب دیدگان را در اسرع وقت انجام دهند.

نمایندگان استان پیگیر موضوع هستند و کمیسیون شوراها نیز در این زمینه تا حصول نتیجه تلاش می کند و به مجلس گزارش می دهد.

روز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) تعطیل رسمی شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز یکشنبه 10 بهمن و در اصلاح لایحه احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور به منظور تامین نظر شورای نگهبان جزء 5 بند الحاقی ماده 1 را برای تامین نظر شورای نگهبان حذف کردند.

در این بند ذکر شده بود شورای عالی مهارت به ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل می شود.

نمایندگان همچنین بند الحاقی 6 را که شورای نگهبان مورد ایراد قرار داده بود را نیز در دستور داشتند که لاریجانی در هنگام بررسی این بند گفت: دولت مصوب کرده است آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) به عنوان تعطیل رسمی باشد و بنابراین ایراد شورای نگهبان رفع شده است و ما دیگر به این بند وارد نمی شویم چرا که دولت آن را مصوب کرده است.

اقدامات تروریست ها نباید جهان اسلام را از موضوع فلسطین غافل کند کاظم جلالی، عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی در نشست پایانی دوازدهمین اجلاس روسای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی، ضمن ابلاغ سلام گرم رییس مجلس شورای اسلامی به رییس مجلس مالی، مردم این کشور، روسای مجالس حاضر و مهمانان جلسه با اشاره به برگزاری دوازدهمین دوره این اجلاس در باماکو پایتخت جمهوری مالی، گفت: مراتب تشکر و قدردانی خود را از مجلس و ملت دوست و برادر مالی به خاطر میزبانی این نشست مهم و مهمان نوازی آنان ابراز می نمایم و امیدوارم برگزاری و نتایج این نشست گام موثری در راستای تقویت همکاری و همدلی میان کشورهای اسلامی و تقویت امت اسلامی باشد.

وی افزود: جهان اسلام علیرغم سوابق درخشانی که در ساخت تمدن بشری داشته است و از ظرفیت های بالقوه و بالفعل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زیادی برخوردار است متاسفانه با چالش ها و مشکلات عمده ای در نقاط مختلف از جمله در سوریه، عراق، افغانستان، یمن و برخی مناطق در آفریقا مواجه است.

این عضو کمیته اجرایی اتحادیه بین المجالس اسلامی تصریح کرد: بخش عمده ای از ظرفیت های موجود در جهان اسلام بجای اینکه در راستای ارتقاء ثبات، توسعه، پیشرفت و رفاه مردم بکار گرفته شود، متاسفانه در دامن زدن به اختلافات و درگیری ها و یا برای مقابله با چالش ها و مشکلات جاری هزینه می شود.

وی با اشاره به ظهور تروریسم و اقدامات جنایتکارانه آنها در منطقه، توضیح داد: رشد تفکرات افراط گرایی و ظهور و گسترش گروه های تروریستی همانند داعش چالش عمده ای برای کشورهای اسلامی بوجود آورده است.

جلالی با بیان اینکه اقدامات غیرانسانی تروریست ها هیچ نسبتی با فرق اصلی اسلام ندارد یادآور شد: جریان تکفیری و افراطی نتیجه انحراف در اندیشه اسلامی و متاثر از عوامل داخلی و مداخله خارجی است و قطعاً اندیشه ای که در آن جان، مال و کرامت انسان ها مورد احترام نیست سنخیتی با آموزه های والای دین مبین اسلام و تناسبی با روح بزرگ و عطوفت پیامبر اسلام (ص) ندارد.

وی ادامه داد: گروه های افراطی و تروریستی علاوه بر اینکه تهدیدی جدی برای صلح و امنیت هستند و هزینه های انسانی و مادی زیادی را تحمیل می نمایند، پیامدهای مخرب معنوی و سیاسی نیز به همراه دارند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تفکرات منفی تروریسم و افراطی گرایی، توضیح داد: تروریست ها طی سال های اخیر تصویر غیر واقعی و مخربی از اسلام در عرصه جهانی به تصویر کشیده اند، تصویری که از میان بردن آن نیازمند اقدامات مستمر و فعال دراز مدت همه جانبه از سوی کلیه مسلمانان است.

وی تاکید کرد: مقابله با جریان ها و گروه های افراط گرای خشونت طلب، مستلزم همفکری، تعامل و همکاری همه کشورهای منطقه و بازیگران بین المللی است.

رییس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به اهمیت موضوع فلسطین در جهان اسلام، توضیح داد: به لحاظ سیاسی، ظهور و فعالیت این گروه ها علاوه بر ایجاد شکاف و تنش در کشورهای اسلامی و قطب بندی در برخی جوامع اسلامی، باعث تحت الشعاع قرار گرفتن چالش اصلی مسلمانان یعنی موضوع فلسطین و قدس شریف شده است.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در چنین شرایطی با آرامش مزورانه و بی دغدغه در حال نظاره بر منازعات و درگیری در کشورهای اسلامی، کشتار مسلمانان و تخریب زیرساخت های آنان است، ضمن اینکه اسناد و شواهد جدی مبنی بر نقش مخرب این رژیم و حامیان آن در ایجاد و حمایت از این گروه ها و هدایت آنها وجود دارد.

لزوم استفاده از تجارب جهانی در مدیریت شهری چهارمین جلسه کمیته­ علمی دومین کنفرانس جامع مدیریت شهری با موضوع هم اندیشی لایحه مدیریت شهری؛ زیرساخت ها و ظرفیت سازی، در محل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرداری تهران با حضور محمد جواد فتحی نماینده مردم تهران ،مسئولان شهرداری تهران و جمعی از اساتید دانشگاهی، مدیران اجرایی و نخبگان برگزار شد.

جلسه با مروری بر مواد مهم فصول اول تا پنجم پیش نویس لایحه مدیریت شهری به عنوان موضوع مورد توجه در میزگردهای اول و دوم برنامه کنفرانس توسط امین سارنگ (دبیر علمی کنفرانس) آغاز شد.

وی بر دو مورد از اصول حاکم بر نظام مدیریت شهری طبق مفاد ماده 2 پیش نویس لایحه مبنی بر اتکاء به آرای عمومی در انتخاب شهرداران و تفکیک امور محلی از ملی از طریق واگذاری امور محلی به مدیریت شهری تاکید کرد و گفت: قلمرو این لایحه، به جز امور قضایی، دفاعی و امنیتی، کلیه حوزه های فرهنگی، اجتماعی، فنی و عمرانی، شهرسازی، خدمات شهری، محیط زیست و اقتصاد شهری را در بر می گیرد.

طبق این لایحه شورای اسلامی شهر، به عنوان رکن تصمیم گیر و واضع مقررات شهری و ناظر بر اجرای آن ها و شهرداری رکن اجرایی مدیریت شهری خواهد بود.

این استاد دانشگاه در ادامه، به توضیح پیشنهاد تشکیل مجمع نظام امور شهرداری ها در سطوح استانی، منطقه ای و ملی به منظور هماهنگی و یکپارچگی هرچه بیشتر (موضوع ماده 25) و همچنین انتزاع کلیه وظایف نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در امور راهنمایی و رانندگی در محدوده و حریم شهرها و انتقال آن به شهرداری ها (موضوع ماده 27) پرداخت.

تشکیل هیئت های تطبیق شهرستان و سازمان حسابرسی شهرداری ها به عنوان مراجع نظارتی در حوزه تطبیق مصوبات شورای اسلامی شهر با قوانین موضوع کشور و انجام وظایف امور حسابرسی مالی، مالیاتی و حسابرسی عملکرد شهرداری ها و شوراها از دیگر مواد مهم مطرح شده در این جلسه بود.

علاوه بر این، وظایف خاصی که در حوزه شهرسازی، معماری، عمران و زیرساخت ها به عهده شهرداری ها گذاشته شده؛ نظیر حفظ و مرمت ابنیه و آثار ارزشمند فرهنگی، هنری و باستانی شهر، مدیریت بر احداث و نگهداری شبکه تأسیسات شهری، و ساخت و تجهیز مدارس از سطح پیش دیستانی تا دبیرستان (موضوع ماده 37) برشمرده شد.

محمد جواد فتحی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس نیز در این جلسه با اشاره به ساختار خاص نظام فعلی قانون گذاری در کشور، وجود یک ارگان تخصصی قانون گذاری را از الزامات ساختاری قانون اساسی دانست و گفت:در صورت تصویب قوانین دقیق و متقن در چهار محور 1- قوانین و مقررات مربوط به شهرداری ها و شهرسازی، 2- قوانین بانکی، مالی و مالیاتی، 3- قوانین ثبتی، و 4- قوانین گمرکی و مقررات صادرات و واردات؛ در کنار اصلاح نظام ساختاری کشور، بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد.

وی افزود: بهتر است کلیه قوانین و مقررات مربوط به شهرداری ها از سال 1290 تاکنون شناسایی شده و با بهره گیری از ظرفیت های حقوق دانان نخبه کشور، مواد این لایحه مورد بررسی و در برخی موارد مورد بازنگری قرار گیرد تا بتوانیم قانونی را که هم در شکل و هم در ماهیت درست تنظیم شده باشد (اصطلاحاً قانون سالم) تدوین کنیم.

چرا که اساس تباهی یک جامعه دو چیز است: 1- قانون فاسد و 2- عدم اجرای مناسب قانون سالم.

فتحی تصریح کرد:با توجه به اینکه اصول حاکم بر یک قانون در تفسیر آن مورد استفاده قرار می گیرد، نباید از اصول چیزی خلاف نص صریح مواد لایحه برداشت شود.

همچنین باید سعی شود از وجود هرگونه عدم شفافیت، تفسیر پذیری، تعارض، تناقض و سکوت در متن قانون جلوگیری شود و از طرفی منطبق با واقعیت های جامعه باشد.

قطعاً کار تطبیقی با کشورهایی که مدل ساختار اداری مشابه با کشور ما دارند نیز می تواند بسیار راه گشا باشد.

مقامات عربستانی واقعیتها را در مورد جایگاه و نقش ایران در سطح منطقه و بین المللی قبول کند علی نجفی خوشرودی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اظهارات برخی مقامات عربستانی در مورد جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: این مسایل جدید نیست و اتهامات واهی است که مقام رژیم عربستان سعودی همواره علیه جمهوری اسلامی ایران می گویند و به آن دامن می زنند.

وی با بیان اینکه این صفتها شایسته خود مسئولان عربستانی است اظهار داشت: در حال حاضر دنیا می داند که واقعیت چیست؟ و این مسایل و این اتهامات را به هیچ وجه قبول نمی کند.

نجفی خوشرودی تاکید کرد: مقامات عربستانی باید واقعیتهای موجود در مورد نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه ای و بین المللی را در نظر بگیرند ضمن اینکه اینگونه موضع گیریها به لحاظ همزمانی آن با برخی رویدادهایی که در سطح منطقه می افتد بی ارتباط نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: نشست اخیر آستانه در مورد تحولات سوریه و رایزنی های ایران ترکیه و روسیه نیز شاید از دیگر عواملی بوده است که باعث شده است عربستانی ها در واکنش به ان اینگونه سخنان را زده باشند ولی در هر صورت گوش کسی در دنیا به این حرفها بدهکار نیست.

پایان پیام/473
کلید واژه ها: خرید خدمت سربازی - برنامه ششم توسعه - مساجد - کمیسیون تلفیق - خدمت سربازی - ترانه علیدوستی - مجلس - خرید خدمت - لاریجانی - سربازی - برنامه - علیدوستی - خبرنگار - قانون - هایی - توسعه - کشور - رد صلاحیت - خرید - خبرگزاری - اخبار - جمهوری اسلامی - بانک - معافیت - ازدواج - صلاحیت - شبستان - مصوبات مجلس - گزارش - وام ازدواج




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تقدیر لاریجانی از موضع ترانه علیدوستی/ تقویت بنیه دفاعی کشور از منابع حاصل از خرید خدمت سربازی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..