تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نتوانسته‌ایم در مورد شهدای مدافع حرم یک جریان فرهنگی راه بیاندازیم

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، چند سالی است که شعرخوانی و سرودن شعر با احساس، مورد علاقه مردم قرار گرفته است.یکی از افرادی که جامعه با آثار وی ارتباطی خوب برقرار کرده اند،صابرخراسانی شعرخوان آیینی کشور است.به همین دلیل با وی در مورد موضوعات مختلف به گفتگو نشسته ایم

_روزهای دهه فجر را به شما تبریک می گوییم.

من هم همین طور .به شما و مخاطبانتان تبریک می گویم.

_از جشن های دهه فجر در مدرسه ای که درس می خواندید موضوعی یادتان هست؟

بله، سال اول و دوم راهنمایی در یک تئاتری بازی می کردم که در همین دهه فجر به نمایش درآمد.در آنجا نقش یک سرباز را داشتم.

_پس شروع کار هنری شما از آنجا بود؟

-البته من قبل از آن هم در سن 6 یا 7 سالگی به هنر علاقه داشتم و نقاشی می کشیدم.ولی بعدها پیگیری نکردم و به دست فراموشی سپرده شد.آن زمان یادم هست که نقاشی های خوبی هم می کشیدم.

-پس از چه زمانی وارد فضای شعرخوانی شدید؟

-قبل از اینکه وارد فضای شعرخوانی شوم،مداحی می کردم.بعد از مدتی به این موضوع پی بردم که مداحی مال من نیست.خیلی اتفاقی احساسی درونی به من گفت می توانم بنویسم.آن اتفاق باعث شد شعر بگویم و شروع به نوشتن کنم.آن موقع در تهران بودم و کسی را هم نداشتم که از او چیزی را یاد بگیرم.خودم شروع کردم به کارکردن و نوشتن.به دلیل اینکه استادی نداشتم،شروع کردم به خواندن کتاب ها و پیدا کردت قافیه ها در شعرها.

-یعنی در ابتدا به نوشتن شعر روی آوردید؟

بله.بعداز گذشت چند ماه وقتی چند مطلب نوشتم و خودم هم فکر می کردم آنها شعر است، این ذوق را پیدا کردم که این اشعار را برای دوستانم بخوانم.دوستان من هم چون شاعر نبودند، به عنوان یک اثر هنری به آن نگاه و من را در جمع تشویق می کردند.این موضوع به من اعتماد به نفس می داد.اینجا بود که دوستانم به من گفتند که تو صدای خوبی هم داری و کم کم وارد مقوله شعر خوانی شدم.

-چه زمانی به تهران آمدید؟

من سال 79 در تهران بودم و کار پوشاک انجام می دادم و تا سال 82 در این شهر ماندم.اما بعد از سه سال زندگی در تهران به مشهد برگشتم و یک سال و نیم در مشهد اقامت کردم.اما دست روزگار تقدیر دیگری برای من نوشته بود و بعد از این مدت دوباره به تهران آمدم.البته از کار پوشاک خارج شده بودم.

-شغل شما همان پوشاک بود؟

من کارهای زیادی کرده ام.صافکاری، خیاطی، بقالی.خوب شرایط اقتصادی به گونه ای بود که باید کور آزاد می کردم.

-استادان شما در عرصه شعر و شعرخوانی که بودند؟

من در تهران کسی را نمی شناختم.تا اینکه بعد از مدتی با دوستانی مثل سید حمید برقعی، سید محمد جوادی، جود  زمانی و سایرین آشنا شدم.

-آیا در کارهایتان از مرحوم آقاسی هم الهام می گیرید؟

-توجه داشته باشید که مرحوم آقاسی شوری در میان مردم ایجاد کرد که مردم کارهای ایشان را دوست دارند.من نوارهای ایشان را گوش کردم.اما فقط در همین حد و تقلید کننده کار مرحوم آقاسی نیستم.

-یعنی سبک شعرخوانی شما جدا از سبک مرحوم آقاسی است؟

-ببینید بلاخره انسانها از خودشان چیزی ندارند و وام دار یکدیگراند.شاید فضایی که مرحوم آقاسی کار کرده برمن هم تاثیر گذاشته است.اما هیچ وقت به دنبال تقلید نبوده ام.اصلا اساس کار هنری این است که یک هنرمند در کار خود نوآوری داشته باشد و تقلید این نو آوری و خلاقیت را از انسان می گیرد.

-بهترین شعری که خواندید چه بوده است؟

-در فضای شعر نمی شود این صحبت را انجام داد.وقتی اثری تولید می شود به این معنا است که از جان هنرمند خارج شده.همه کارهایم را دوست دارم.البته کارهای امام رضا(ع) و امام زمان(عج) را بیشتر دوست دارم.

-تا به حال در حرم امام رضا (ع)شعرخوانی داشته اید؟

بسیار زیاد.

-در هنگام شعرخوانی آیا عنایتی از جانب امام رضا (ع)به شما شده است؟

حتما.اصلا اگر از جانب معشوق نباشد کششی، کوشش عاشق بیچاره به جایی نرسد.نظر اهل بیت (ع)و امام رضا (ع)است که می توانم شعر بخوانم.

-شعرخواندن در هر مکانی، حال و هوای خاصی دارد.اما خواندن شعر در محضر رهبری چگونه است؟

-کار بسیار سختی است.البته برای همه این کار سخت است.بلاخره انسان در مقابل رهبر خود، آن هم رهبری با جذبه و کسی که شعر را به خوبی تحلیل  می کند، ایستاده است.

-آیا در هنگام خواندن اضطراب و استرس به سراغتان می آید.در این حالت قوت قلب شما چیست؟

کمتر این اتفاق  می افتد.اما در این حالات به امام رضا (ع)متوسل می شوم.

-وارد فضای هنر شویم.گفتید از دوران ابتدایی تئاتر بازی کردید.آیا بازهم در عرصه تیاتر حضور دارید؟

بعد از دوران ابتدایی، چند کار را با دوستان مثل  سید جواد هاشمی انجام دادم و همه آنها آیینی بود.اما هم اکنون مدتی است که در تئاتری بازی نکردم.

-بسیاری از بازیگران تئاتر بعداز مدتی وارد فضای سینما و تلویزیون می شوند.شما چطور به این فضا علاقه دارید؟

البته من یک تله فیلم بازی کردم که پخش نشد.کاری تاریخی برای امام صادق (ع).اما برای اینکه شعرخوان خوبی شوم، دوست دارم سینما و تلویزیون را هم تجربه کنم.فضاهای جدید مثل تئاتر، سینما و تلویزیون به من کمک می کند تا در شعرخوانی موفق شوم.چون کار اصلی من شعرخوانی است.

-آیا برنامه ای را در تلویزیون اجرا کرده اید؟

چند سال پیش کاری را در تلویزیون انجام داده ام.اما زیاد به اجرا فکر نمی کنم و دنبالش نبودم.

-آیا دوست ندارید خواننده شوید؟

سال ها پیش مجموعه ای را به من پیشنهاد دادند، اما من قبول نکردم.من همین شعرخوانی را دوست دارم.

-آیا موسیقی در شعرخوانی تاثیر دارد؟

حتما تاثیر دارد.ما برای کارهایمان از موسیقی استفاده می کنیم.به دلیل اینکه فضا را لطیف و احساسی می کند و موجب درک بیشتر مطاب می شود.

-آیا در شعرخوانی وارد فضای سیاسی می شوید؟

من شاعر اهل بیت (ع)هستم ولی به این موضوع اعتقاد ندارم که شعر اهل بیت(ع) یعنی شعر پیامبر(ص) تا امام زمان(عج).به نظر من دستوراتی هم که داده اند در این قالب می گنجد.موضوعاتی مثل احترام به پدر و مادر، فقر،معضلات اجتماعی و...  .باید انسان با این موضوعات به جامعه نزدیک شود.اهل بیت (ع)فقط نگفته اند دین یعنی نماز و روزه.آنها با مردم زندگی می کردند و همراه جامعه بودند.حالا اگر این موضوعات و گفتن شعر به این سبک،سیاسی بازی است، بله من وارد فضای سیاسی شده ام.این را باید بدانیم که شعر یک رسانه است تاثیر گذار بر جامعه.شعر در جامعه نفوذ دارد و باید از این رسانه به بهترین شکل استفاده کرد.

-در کشور ما چقدر به شعر توجه می شود؟

به جز رهبر معظم انقلاب که به این مقوله نگاه ویژه دارند، دیگران کاری برای شعر نکرده اند.شعر باید حرف مردم را بزند تا تاثیر گذار باشد.هر کاری که انجام می دهیم، باید خروجی داشته باشد.

-استقبال جوانان نسبت به شعر و شعرخوانی چگونه است؟

بسیارخوب است.اگر در این زمینه کارکنیم، آینده خوبی در انتظار شعر و شعرخوانی وجود دارد.

-چقدر به فضای مجازی توجه دارید؟

زیاد با فضای مجازی کاری ندارم.اینستاگرام دارم اما قفل است.به نظر من فضای مجازی هرکس، حریم شخصی اوست.کانال ندارم اما این فضا را دنبال می کنم.وقتی مردم نزدیک به هفت ساعت درگیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند، این یعنی باید به آن توجه زیادی کرد.

-همان طور که می دانید رهبر انقلاب تاکید فراوانی بر فضای مجازی دارند.

بله به دلیل اینکه همه ما را درگیر خود کرده  و رسانه اول ما شده است.باید به تولید محتوا توجه کنیم و به خواسته مخاطب احترام بگذاریم.

-رابطه شما با حضرت زینب(س) چگونه است؟

بسیار خوب.ایشان انسانی بسیار ویژه هستند.

-آیا تابه حال سوریه رفته اید؟

بله قبل از جنگ رفته ام.بسیار عالی بود.حرم حضرت رقیه (س)بسیار ویژه و آرامش بخش بود.غربتی در دمشق و صحن و سرای حضرت زینب (س) حاکم است.به دلیل اینکه ایشان بانو هستند.هم اکنون هم که در آنجا جنگ است و مسلمانان در حال دفاع از کیان و ناموس خود هستند.اما در مورد حضرت زینب(س)باید گفت که آنگونه که باید و شاید ایشان را معرفی نکردیم.این موضوع بسیار مهم است.ما باید با این الگوها در جامعه جریان سازی کنیم.

-چقدر توانسته ایم این کار را انجام دهیم و فرهنگ حضرت زینب (س)را وارد زندگی افراد جامعه کنیم؟

در نظر داشته باشیم که باید در این زمینه بسیار کار کرد.امام حسین (ع) و حضرت زینب (س)کار فرهنگی کردند.ما باید بتوانیم صبر زینبی را در جامعه تزریق کنیم.باید به الگوهای اخلاقی توجه کرد.آیا گران فروشی نمی کنیم؟ اختلاس نمی کنیم؟ آیا باهم مهربان هستیم؟ آیا مردم را قضاوت نمی کنیم؟ و...  .اینها الگوهای رفتاری هستند که در سیره اهل بیت(ع) وجود دارد.

-رابطه شما با مدافعان حرم چگونه است؟

چون یکی از حوزه های کار من یادواره شهداست، با شهدای مدافع حرم و خانواده های این عزیزان رابطه خوبی دارم.به نظرم من نتوانستیم از این موضوع جریان فرهنگی خوبی راه بیاندازیم.این شهدا ویژگی های فراوانی داشتند که باید به جامعه گفته شود.

-نقش همسر در موفقیت شما چقدر است؟

به دلایل مختلف کار ما کاری بسیار سخت است.همه کارهای شاعر برعکس است.یک خانه آرام و بی دغدغه می خواهد.به همیت دلیل همسر نقشی حیاتی در این کار دارد.

-تا به حال شده است یک دفعه شعری به ذهنتان برسد و بخواهید آن را یادداشت کتید؟

بسیار زیاد.به عنوان مثال یک دفعه از خواب می پرم و شعری که به ذهنم رسیده را می نوسیم.از این حالات برای من و اکثر شعرا اتفاق افتاده است.

-بالاترین آرزوی شما چیست؟

خدمت به مردم و همراه آنها بودن

-چطور می شود با شعر و شعرخوانی به مردم خدمت کرد؟

اینکه از جنس خودشان باشی و شعرها از درد مردم بگوید.

-برای ما خاطره ای را بگویید که تا به حال چیزی از آن نگفته اید.

مدتها قبل برای شعرخوانی به مسابقات پرش با اسب در آزادی دعوت شدم.وقتی وارد مجموعه شدم،حامی مالی برنامه به من گفت: من به کارهای شما علاقه فراوان دارم.لطفا چند بیتی از امام رضا(ع) بخوانید.آنجا اولین مکانی بود که استرس پیدا کردم.با خود گفتم که من چطور در مسابقات پرش با اسب، از امام رضا(ع)بخوانم.به دلیل اینکه خواندن شعر مناسباتی می خواهد.در آنجا به حضرت رضا(ع) متوسل شدم تا خود آقا آبرویم را حفظ کند.بلاخره با هر مشقتی که بود شعرخوانی را شروع کردم.در وسط شعر خوانی دیدم برخی حاضران با من همراهی می کنند و با شعر ارتباط برقرار کرده اند.این موضوع قوت قلبی برای من شد.بعداز گذشت مدتی شعرخوانی به اتمام رسید و من به همراه یکی از دوستانم به محل پذیرایی از مهمانان رفتیم.بعد از چند دقیقه که در آنجا بودیم، یک دفعه خانمی به کنار ما آمد و ناخودآگاه شروع به گریه کرد.ما هم از گریه آن بانو منقلب شدیم.بعد از مدت زمان کوتاهی آن خانم به من گفت شعرخوانی امروز شما تاثیر عجیبی برمن گذاشت و دز شما التماس دعا دارم.آنجا بود که با خودم گفتم همیشه اهل بیت(ع) برما نظر دارند، البته به شرطی که نخواهیم چیزی از خودمان بگوییم. 

-خاطره جالبی بود.فضا را تغییر دهیم.اهل فوتبال هستید؟

زیاد نه.

-طرفدار هیچ تیمی هم نیستید؟

طرفدار تیم های شهر خودم مشهد هستم.یعنی سیاه جامگان و پدیده.

-آیا سوالی بوده که ما از شما نپرسیده باشیم و شما بخواهید در مورد آن حرف بزنید؟

تقریبا همه سوالات پرسیده شد.اما بدانیم شعرخوانی امروز در جامعه مسیر جدیدی را ایجاد کرده است.شعرخوان لازم نیست شعرگو باشد.همین که شعرخوان خوبی باشد کافی است.هرچند اگر شاعر باشد بهتر است.در فضای شعر کم کاری وجود دارد.

-توصیه شما به جوانان علاقه مند به شعرخوانی چیست؟

بیشتر شعر حفظ کنند.سعی کنند بارعاطفی کلمات را متوجه شوند و به مخاطب ارایه دهند.

-به عنوان حرف آخر نظرتان را در مورد  اسامی زیر در چند کلمه کوتاه بگویید.

محمد علیزاده:

خوانده خوب با اجرایی دوست داشتنی

سید جواد هاشمی:

بیشتر از بیست بار شهید شده

مهران مدیری:

طنزپردازی که مخاطب را به خولی می شناسد.

محمود کریمی:

تکرار نشدنی

حاج قاسم سلیمانی:

شهید زنده و اسطوره

رهبر انقلاب:

ولی امر مسلمین

صابر خراسانی:

با دعای پدر و مادر و مردم به اینجا رسیده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه سایر رسانه‌ها




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نتوانسته‌ایم در مورد شهدای مدافع حرم یک جریان فرهنگی راه بیاندازیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..