تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




انواع دندان مصنوعی: چگونه از دندان مصنوعی کامل و نیمه کامل مراقبت کنیم؟

در بین انواع دندان مصنوعی، نوع کامل آن با پایه ی اکریلیک همرنگ گوشت روی لثه ها قرار می گیرد. پایه ی پروتز بالا روی کام (سقف دهان) را پوشش می دهد، در حالی که پروتز پایین مانند نعل اسب است تا با شکل زبان منطبق باشد.

دندان مصنوعی جایگزین سفارشی ساخته شده برای دندانهای از دست رفته ی فرد است و می تواند از دهان بیرون آورده شود و مجددا در دهان قرار گیرد. در حالی که عادت به دندان مصنوعی برای برخی زمان بر است و هرگز احساس دندان واقعی را ندارد، انواع دندان مصنوعی امروزی طبیعی تر و راحت تر از قبل هستند.

دو نوع اصلی دندان مصنوعی وجود دارد: کامل و نیمه کامل. دندانپزشک در مورد نوع پروتز مناسب برای شما و نیاز به حذف برخی یا تمام دندان ها و هزینه های مربوطه به شما مشاوره خواهد داد. برای انتخاب نوع مناسب دندان مصنوعی برای شرایطتان با دندان پزشک قراری تنظیم کنید.

دندان مصنوعی چگونه کار می کند؟

در بین انواع دندان مصنوعی، نوع کامل آن با پایه ی اکریلیک همرنگ گوشت روی لثه ها قرار می گیرد. پایه ی پروتز بالا روی کام (سقف دهان) را پوشش می دهد، در حالی که پروتز پایین مانند نعل اسب است تا با شکل زبان منطبق باشد.

انواع دندان مصنوعی بر اساس قالب گرفته شده از دهان شما به صورت سفارشی در یک آزمایشگاه دندان پزشکی ساخته می شود. دندانپزشک بر اساس شرایط شما یکی از انواع زیر را برای شما پیشنهاد می دهد:

پروتز کامل مرسوم:

پروتز کامل بعد از کشیدن تمام دندان های باقی مانده و التیام یافتن لثه در دهان قرار می گیرد. التیام دهان ممکن است تا چند ماه به طول بیانجامد که در طول این مدت شما دندان نخواهید داشت.

پروتز کامل سریع:

پروتز کامل سریع بلافاصله پس از کشیدن تمام دندان ها روی لثه قرار می گیرد. برای این کار در معاینه ی پیش از کشیدن دندان ها، دندان پزشک اندازه گیری هایی را انجام می دهد، از فک شما مدلی تهیه می کند و برای جلسه ی بعد برای شما پروتز را آماده می کند. در حالی که پروتز کامل سریع دارای این مزیت است که هرگز لازم نیست بدون دندان بمانید، اما باید پس از چند ماه مجددا با فک تراز شود. دلیل این مشکل این است که با کشیدن دندان ها فک و استخوان ها دچار تغییر حالت می شوند و به همین دلیل بعد از چند ماه پروتز شل می شود.

پروتز نیمه کامل:

پروتز نیمه کامل روی یک پایه ی فلزی قرار دارد که به دندان های طبیعی شما متصل می شود. گاهی اوقات تاج بر روی تعدادی از دندان های طبیعی شما قرار داده می شود و به عنوان تکیه گاهی برای پروتز عمل می کنند. در واقع پروتز نیمه کامل در واقع جایگزین پل است.

چه مدت طول می کشد تا به دندان مصنوعی عادت کنم؟

تا چند هفته و گاهی چند ماه اول استفاده از دندان مصنوعی فرد احساس عجیبی دارد. خوردن و صحبت کردن با دندان مصنوعی به تمرین و صبر نیاز دارد. قبل از عادت کردن عضلات فک و دهان، احساس شل بودن دندان مصنوعی عجیب نیست. جاری شدن بیش از حد بزاق، احساس ناکافی بودن فضا برای زبان،  مقداری سوزش یا درد غیر معمول نیست. در صورت ادامه یافتن التهاب و درد به دندان پزشک مراجعه کنید.

انواع دندان مصنوعی چه مدت دوام دارند؟

به دلیل فرسودگی طبیعی پس از یک دوره ی زمانی، پروتز باید تراز شود، مجددا ساخته شود، یا پایه ی آن ترمیم شود. همچنین با افزایش سن، فک به طور طبیعی دچار تغییر می شود. به همین دلیل دندان مصنوعی پس از مدتی شل می شود و باید مجددا تراز یا ساخته شود. در صورت امتناع از این کار فرد دچار دشواری در جویدن و تحریک لثه می شود. هر سال تقریبا یک بار باید برای معاینه به دندان پزشک مراجعه کنید.

منبع

Colgate و کلینیک دندانپزشکی پردیس

No votes yet.

Please wait...

به این مطلب چه نمره‌ای می‌دهید؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «انواع دندان مصنوعی: چگونه از دندان مصنوعی کامل و نیمه کامل مراقبت کنیم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..