تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جزیره ی مرجانی ماتاویا جاذبه ای بی نهایت زیبا در فرانسه+تصاویر

جزیره ماتاویا Matavia یک جزیره ی مرجانی در مجمع الجزایر توآموتو Tuamotu، در پولینزی فرانسه است

جزیره ی مرجانی ماتاویا

ماتاویا Matavia یک جزیره ی مرجانی در مجمع الجزایر توآموتو Tuamotu، در پولینزی فرانسه است که در 311 کیلومتری شمال جزیره  ی تاهیتی واقع شده است. این جزیره ی حلقه ای شکل در لبه ی یک مخروط آتشفشانی فرو رفته در آب قرار گرفته که پس از فرسایش در زیر سطح دریا غرق شده است. با گذشت زمان صخره های مرجانی در عمقی کم در اطراف مخروط شکل گرفتند در حالیکه دهانه ی آتشفشان تبدیل به یک تالاب شد.

جزیره ی مرجانی ماتاویا

یکی از ویژگی های قابل توجه ماتاویا، شبکه ی از خط الراس در تالاب مرکزی است که در تصاویر ماهواره ای و عکس هایی که از بالا گرفته می شوند به رنگ سفید رویت می گردند. این خط الراس ها توسط صخره های مرجانی فرسایش یافته ایجاد شده اند که به شکل ساختارهای سنگی خطی با عرض 50 تا 300 متر هستند. این ساختار مشبک کندویی در حدود 70 استخر کم عمق را در درون تالاب شکل داده که عمق متوسط آنها حدود 8 متر می باشد. این خط الراس ها نیز در حدود یک متر پایین تر از سطح آب قرار گرفته اند. عمق های متنوع این حوضچه ها و آب شفاف آنها به این تالاب ظاهری سبز-آبی داده که از بالا زیبایی آن چند برابر می شود.

 جزیره ی مرجانی ماتاویا

جزیره ی مرجانی ماتاویا قابل سکونت است. در این جزیره دهکده ی کوچکی به نام پاهوآ Pahua وجود دارد که در اطراف شاخه ی باریکی که تالاب را به دریا متصل می کند قرار گرفته است. این گذر باریک 110 متر طول و تنها چند فوت عمق دارد و به همین دلیل قابل کشتیرانی نیست. خاکریزی بتنی که دو نیمه ی دهکده را به هم متصل می کند، طولانی ترین پل موجود در پولینزی فرانسه است. لازم به ذکر است که بیشتر بخش های این جزیره ی مرجانی که طولی 10 کیلومتری دارد با جنگل پوشیده شده اند.

جزیره ی مرجانی ماتاویا

گذشته از این گذر، تعداد دیگری معابر باریک در قسمت مرکزی به سمت جنوب جزیره قرار گرفته اند. نام این جزیره نیز در حقیقت از همین کانال ها آمده است. ماتاویا به معنی «9 چشم» است که به 9 کانال آن اشاره دارد. در این تالاب همچنین جزایر کوچکی قرار گرفته اند که به عنوان پناهگاه و زمینه ی تولیدمثل پرندگان نادر دریایی به شمار می روند.

ماتاویا شامل ذخایر غنی فسفات است، اما مردم محلی و فعالان محیط زیست تا به امروز با موفقیت معدنچیان را از این منطقه دور نگه داشته اند. بهره برداری از ذخایر مشابه فسفات در نائورو Nauru، جزیره ای در میکرونزی، باعث شد که از جزیره خرابه ای غیر قابل سکونت باقی بماند. ساکنان ماتاویا نمی خواهند که تقدیر شوم مشابهی بر سر بهشت آنها بیاید. برعکس اقتصاد آنها بیشتر بر پایه ی وانیل، کشت نارگیل، ماهیگیری و گردشگری است.

لست سکند

اخبار مرتبط:

سفر هیجان انگیز به جزیره زیبا و امپراطوری اورانگوتان ها+تصاویر

عکس:زیبا ترین جزیره های دنیا

سفر به زیباترین جزیره جهان+تصاویر

عکس : سفري به جزيره زیبای بالي

جزیره زیبا و دیدنی سنتوزای سنگاپور+تصاویر




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جزیره ی مرجانی ماتاویا جاذبه ای بی نهایت زیبا در فرانسه+تصاویر»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..