تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




این فیلم مخاطب را شوکه می‌کند

این فیلم مخاطب را شوکه می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فیلم «او» در جشنواره فیلم فجر با استقبال روبرو شد و توانست نظر اکثریت مخاطبان خاص وعام را به خود جلب کند حالا اینکه در اکران عمومی تا چه حد موفق خواهد شد باید منتظر ماند.

امیر اطمینان تدوینگر و طراح پوستر آن در خصوص همکاری با این پروژه در بخش تدوین و طراحی پوستر گفت: در ابتدا باید عرض کنم من گرافیست تک فریم نیستم و کار اصلی بنده تدوین است، کارهای گرافیکی روی فیلم، اصلاح رنگ و عکاسی مستند اجتماعی هم انجام می‌دهم. اما اینکه چطور شد بنده طراحی پوستر را انجام دادم، در واقع باید بگویم چند عامل دخیل بود، اول اینکه ما از برخی دوستان گرافیست کمک گرفتیم اما طرح‌های ارائه شده با ذهنیت آقای یوسفی‌نژاد فاصله داشت. دوم اینکه من به نرم افزارهای گرافیکی فیلم و عکس تسلط کافی دارم و روی فیلم‌ها به لحاظ گرافیکی کار می‌کنم و از طرفی با توجه به اینکه در پروسه تدوین روزها با آقای یوسفی نژاد هم صحبت بودم، به ذهنیت و خاستگاه او آشنایی داشتم. بنابراین پیشنهاد طراحی پوستر را به او دادم و بعد از پذیرش درخواست من، کار طراحی پوستر را شروع کردم.

وی افزود: در مرحله تدوین ما قبل از شروع کار، ساعت‌ها با یکدیگر پیرامون فیلم صحبت کردیم تا هر دو به شناختی کافی از همدیگر برسیم. در برآیند این صحبت‌ها بود که‌ بنده توانستم به توافقی مشترک به لحاظ ذهنی با آقای یوسفی‌نژاد برسم و همین خط فکری ریشه ساختار تدوین فیلم و پوستر شد.

وی ادامه داد: فیلم «خانه» ساختاری خطی و رئالیستی دارد و با دیالوگ‌هایی که کاملا بداهه و محاوره‌ای هستند. همین خصوصیت باید در تدوین و طراحی پوستر نیز رعایت می‌شد. من و آقای یوسفی نژاد در تم طراحی پوستر بر این مسئله اتفاق نظر داشتیم که سارا بازیگر زن اصلی فیلم با مخالفتی که با تصمیم پدر متوفی دارد، آغازگر اتفاقات و درگیری‌های فیلم می‌شود. این تدوینگر تصریح کرد: نشان دادن این ذهنیت در پوستر و در فضایی کاملا واقع گرا کار آسانی نبود. بنده تمام عکس‌های فیلم را مرور کردم  و در نهایت عکسی توجه من را برای اجرای این طرح جلب کرد. (سارا از پشت پنجره) به بیرون نگاه می‌کند که می‌شد با ایجاد انعکاسی از درگیری در شیشه‌ها سارا را ناظر بر این درگیری کرد.

این تدوینگر عنوان کرد: کار طراحی گرافیکی عکس طوری اجرا شد که انعکاس طبیعی به نظر برسد. در نهایت طرح اجرا شد و بعد از آن با ترکیب نام فیلم به زبان‌های مختلف لوگویی طراحی کردیم.

اطمینان تصریح کرد: پوستر یک فیلم حکم ویترین یک اثر را دارد، به همین خاطر باید یک پوستر القا دهنده حسی باشد که‌ بیننده بتواند سبک، ساختار، ژانر و نوع روایت فیلم را درک کند. طراحی پوستر صرفا یک کار گرافیکی قدرتمند نیست بلکه معرف یک اثر است.

وی اظهار داشت: نظر من در مورد مسئله الگو برداری شاید با نظرات مرسوم جامعه هنری کمی متفاوت باشد. من مخالف الگو برداری نیستم اما با رعایت شرایط این کار وقتی در حال تمرین و اتود زدن هستید تقلید کنید، الگو برداری کنید، از بهترین‌های رشته مربوطه تقلید کنید، از آثار بزرگان تقلید کنید، از بروزترین طرحها آنقدر تقلید کنید تا چشم و ذهن شما پرورش پیدا کند و به دیدی جهانی از آن رشته و بزرگان آن رشته برسید و سپس جریان خلاقانه خودتون را به تقلید اضافه کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا از تقلید فارغ شده و به امضای شخصی که ترکیبی از خودتان و آموزه‌های عملی بزرگان است، برسید. شناختی کلی از آثار جهانی داشته، ایرادات را درک و خوبی‌ها را یاد بگیرید تا به امضای شخصی قدرتمندی برسید که حاصل از خلاقیت شخصی خودتان و دیدی عمیق و درکی غنی از هنر مرسوم جهانی در آن رشته است.

اطمینان گفت: در مورد تدوین فیلم سینمایی «خانه» باید بگویم، با توجه به اینکه اثر ساختاری واقع گرا داشت من هم این ساختار را در تدوین رعایت کردم. روایت اثر، روایت زمان طبیعی بود، یعنی ما در ۸۰ دقیقه شاهد اتفاقاتی بودیم که در همین بازه زمانی در یک محل اتفاق افتاده بود. تدوین روایتی خطی بدون آثاری از گذر زمان بود، بر همین مبنا در فیلم اثری از جام کات، دیزالو یا فید، نیست و کلا تصاویر کات به کات به همدیگر برش زده شده بودند.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگر در تدوین این فیلم، ترکیب پلان سکانس‌ها با سکانس‌های تقطیع شده بود. همین مسأله سختی کار را برای من دو چندان کرده بود زیرا باید طوری تدوین انجام می‌شد که‌ بیننده متوجه این سوییچ‌ها از پلان سکانس‌ها به سکانس‌های تقطیع شده نباشد و به بیان ساده تر بیننده متوجه تدوین نشود. فیلم در ابتدا با یک پلان سکانس ۱۴ دقیقه‌ای آغاز می‌شد.

این طراح پوستر اظهار داشت:دوست دارم به اخلاق خوب یوسفی نژاد در پروسه تدوین اشاره ای داشته باشیم. تا زمانی که پیشنهادات من خارج از روح اثر نبود توجه می‌کرد و به من آزادی کامل داده بود تا بتوانم در تدوین اجرا کنم. البته نا گفته نماند ریشه ذهنیت من پیرامون ساختار تدوین، در جلسات زیادی بود که‌ پیش از تدوین با هم داشتیم و به یک ذهنیت و اتفاق مشترک فکری رسیده بودیم.

اطمینان عنوان کرد: بعضی لحظه‌ها و احساس‌ها در تدوین اضافه شد و در متن اصلی وجود نداشت. در جایی به آقای یوسفی نژاد پیشنهاد دادم با جابجایی چند پلان، احساسی از تردید در بود و نبود یک مساله به فیلم اضافه بشود که او نیز پذیرفت. در مرحله تدوین یک فضای کاری آزاد و امن برای من ایجاد شد. یوسفی نژاد خلاقیت من را در پروسه تدوین طوری کنترل می‌کرد تا هم محدود نشوم و آزادانه پرواز کنم و  هم از چار چوب فکری‌اش دورتر نروم.

وی تصریح کرد: در ساخت تیزر فیلم، به یوسفی نژاد گفتم، برای تیزر طرحی متفاوت در ذهن دارم و این طرح در حد یک تصویر ذهنی است برای من و نمی‌دانم اتفاق خروجی چگونه خواهد بود؟ وی به صراحت گفت آزادانه کار خودت را انجام بده. بعد از ۱۴ ساعت پشت کامپیوتر نشستن وقتی کار نهایی آماده شد تیزر فیلم را برای آقای یوسفی نژاد فرستادم و خدا رو شکر طرح را پسندید.

این تدوینگر بیان کرد: اما ریشه طرحی که من برای تیزر زدم این بود که‌ فیلم به زبان ترکی بود و من باید در ساخت تیزر از زیرنویس فارسی استفاده می‌کردم و این مساله برای من آزار دهنده شد و چون یکی از کارهای اصلی من در حوزه تصویر انجام کارهای گرافیکی روی فیلم است به این طرح رسیدم که زیر نویس هم جزیی از گرافیک تیزر باشد. در انتخاب دیالوگ ها دقت کردم تا هم تعلیق ایجاد شود و هم داستان لو نرود و برای اینکه چشم بیننده سردرگم نشود تصمیم گرفتم در تیزر به جای فیلم از عکس استفاده کنم و شروع به عکاسی از فیلم کردم. من سه متریال مجزا شامل دیالوگها، تصاویر و زیرنویس‌هاداشتم و آزادانه از هر گروه بهترین ها را انتخاب کردم و تیزر ساخته شد.

اطمینان گفت: پیش بینی من در مورد حضور مخاطب و دیدن این اثر بسیار خوب است. زیرا کاری که آقای یوسفی نژاد انجام داد ساخت فیلمی بسیار پرمحتوا و غنی به لحاظ هنری با ریتمی تند و جذاب است که‌ هم مخاطب خاص را راضی نگه می دارد و هم مخاطب عام را. بیان مسائلی بسیار مهم به زبان و روایتی ساده امری هنرمندانه است که‌ در این فیلم شدیداً رعایت شده است. داستان خطی و قابل درک فیلم مخاطب را سردرگم نمی‌کند و در عین حال لایه های زیرین اثر مخاطب خاص را سرشار از لذت می‌کند. به نظرم فیلم با استقبال خوبی برخوردار شود، هر چند ممکن است ناشناخته بودن کارگردان و بازیگران برای فیلم امتیاز منفی حساب شود ولی زبان فیلم امتیازی مثبت به حساب می‌آید. 

وی افزود: این قول را به تماشاگران می‌دهم که‌ دیدن فیلم آنها را شوکه خواهد کرد. قدرت این فیلم در این بود که‌ توانست با جلب رضایت و تحسین داوران و هیات انتخاب خود را به عنوان نماینده سینمای هنر و تجربه به بخش اصلی جشنواره فیلم فجر برساند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «این فیلم مخاطب را شوکه می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..