تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رفع مشکلات تالاب ها نیازمند نگاه جامع مدیریتی است

ساعت: 11:14 منتشر شده در مورخ: 1395/11/12 شناسه خبر: 1022514

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندر ترکمن در آستانه روز جهانی تالابها گفت: شرایط فعلی تالاب‌های منطقه در نقطه مطلوبی قرار ندارد و برای رفع مشکلات آن باید نگاه جامع مدیریتی داشته باشیم ، لذا مشکلاتی که هم‌اکنون تالاب‌های منطقه با آن مواجه هستند در اغلب تالاب های گلستان نیز مشاهده می‌شود ، اما آنچه مهم است مدیریت آب و اولویت‌ها در تخصیص منابع آبی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آوای ترکمن ، در آستانه  دوم فوریه  ۱۳بهمن ، روز جهانی تالاب ها علی بیانی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره اینکه  ایران دارای بیش از ‌٤٠ تالاب با ارزش است اظهار داشت:  ‌ 46 سال پیش گروهی از کارشناسان و متخصصان دور هم جمع شدند تا درباره نحوه نگهداری تالاب‌ها با هم گفت‌وگو کنند. لذا این همایش  طرح بین‌المللی را پی‌ریزی کرد که دوم فوریه مصادف با ۱۳بهمن بعنوان  روز تالاب  ها نامگذاری شد .

علی بیانی با اشاره اینکه در حال حاضر ۲۴ تالاب کشور عضو این کنوانسیون افزود: خشک شدن تالاب ها انقراض چندین نوع از جانوران و گونه های گیاهی که درتالاب ها می زیستند را به دنبال دارد و ازجمله اثرات این خشکسالی ها می توان به نابودی ایستگاه پرندگان مهاجر ، افزایش شوری خاک در تالاب ها و نواحی مجاور و کاهش زمین های کشاورزی مجاور ، اختلال در تهیه غذا و محصولات کشاورزی بخصوص در تولید محصولات لبنی ، ماهی و برنجکاری اشاره کرد.

وی در خصوص فواید تالاب ها نیز ابراز داشت: تالاب‌ها آب را تصفیه کرده ، از سیل و خشکسالی جلوگیری می‌کنند و فضای مناسب همه اهالی محلی و جانوران میهمان خود فراهم می‌کنند به نحوی که  لیست خدمات تالاب‌ها پایان‌ ناپذیر است و به طور کلی قابلیت تأمین معیشت برای مردم محلی را دارند و از مهاجرت افراد ساکن به محیط‌های شهری و افزایش معضلات شهرنشینی جلوگیری می‌کنند.

علی بیانی ادامه داد : شرایط فعلی تالاب‌های منطقه در نقطه مطلوبی قرار ندارند و برای رفع مشکلات آن باید نگاه جامع مدیریتی داشته باشیم  لذا مشکلاتی که هم‌ اکنون تالاب‌های منطقه با آن مواجه هستند در اغلب تالاب های گلستان نیز مشاهده می‌شود اما آنچه  مهم است مدیریت آب و اولویت‌ها در تخصیص منابع آبی است.

رییس اداره محیط زیست بندرترکمن و گمیشان اذعان داشت : سالانه بیش از  120 گونه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی مانند کوکر شکم سفید ، انواع اردک ، مرغابی ، پلیکان ، فلامینگو ، باکلان و اگرت برای مدت 5 ماه  از ابتدای پاییز تا انتهای زمستان به تالاب‌های گلستان سفر می‌کنند که بخش عمده ای از این گونه ها را در غرب گلستان میزبانی می کنیم.

  بیانی همچنین به سرشماری امسال پرندگان در تالاب گمیشان و سایر زیستگاه های  منطقه  اشاره کرد و گفت :در این سرشماری  که به مدت چهار روز به طول انجامید تعداد وحش مشاهده شده تقریبا دو برابر شده است.

وی با اشاره به برنامه های متنوع روز جهانی تالابها در بندرترکمن و گمیشان خاطر نشان ساخت: مسابقه نقاشی و بازدید و گشت و گذار دانش آموزان درسواحل و پرنده نگری ، مسابقات تیراندازی با تفنگ بادی و تراپ با حضور اقشار گوناگون و رها سازی پرنده در سواحل از جمله مهمترین برنامه های این نهاد درروز جهانی تالابهاست.

بیانی یادآورشد: 13 و 14 بهمن برنامه های متنوع روز جهانی تالابها به صورت مجزا در بندرترکمن وگمیشان برگزار خواهد شد.

شایان ذکر است در استان گلستان 30 هزار هکتار منابع آبی برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر وجود دارد که تالاب‌های بین المللی گمیشان ، آلاگل ، آجی‌گل و آلماگل از مهم‌ترین این منابع آبی است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رفع مشکلات تالاب ها نیازمند نگاه جامع مدیریتی است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..