تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




یک ربات جراح با شیوه‌ای نوین به پزشکان در جراحی چشم کمک کرد

کنترل دقیق سوزن توسط یک ربات جراح برای اولین بار، به پزشکان در خارج کردن لخته خون از ترومبوز (Thrombosis) رگ شبکیه کمک کرد.

اگر ایده لمس چشم‌هایتان توسط یک شی، باعث وسواس‌تان می‌شود، شما قطعا نسبت به نوآوری پزشکی که شامل ربات، سوزن و شبکیه چشم‌تان می‌شود، بدبین هستید. نوآوری اخیری که از آن استفاده شده، باعث گسترش مرزهای علم چشم‌پزشکی شده است.

در این هفته، جراحان چشم بلژیکی، اولین کسانی بودند که از ربات جراح برای عمل چشم بیماری که دچار انسداد رگ شبکیه شده بود، استفاده کردند. برای این جراحی، از رباتی که سوزن بسیار کوچک را در اختیار داشت، استفاده شد. به کمک این سوزن 0.03 میلی‌متری، تزریق داروی حل‌کننده لخته در رگ شبکیه بیمار انجام شد. ربات و سوزن، هر دو مخصوص جراحی ساخته شده‌اند.

این عمل ثابت کرد که رفع لخته خون به طور مستقیم از طریق رگ شبکیه امکان‌پذیر بوده و این کار به کمک ربات‌ها انجام می‌شود. این دستاورد می‌تواند برای انسداد رگ شبکیه، راه‌های درمانی جدیدی را پیشنهاد دهد که بدون درمان، می‌تواند منجر به نابینایی شخص بیمار شود. در حال حاضر، درمان این نوع اختلالات بینایی، به ماه‌ها  تزریق دارو در چشم نیاز دارد. هرچند در شیوه فعلی، آثار لخته خون کاهش می‌یابد، اما به طور کامل از چشم تخلیه نمی‌شود. با روش جدید داستان به کلی فرق می‌کند!

ورود ربات‌ها به عرصه درمان، دنیای پزشکی را به جاهایی می‌برد که قبلا تصورش را هم نمی‌کردید. دست انسان هر چقدر هم دقیق و پایدار بتواند سوزن را در جای خود و طی مدت زمان طولانی حفظ کند، بازهم در برابر دقت و سرعت یک ربات، سر تعظیم فرو می‌آورد. هرچند یک جراح، وظیفه هدایت سوزنی به باریکی موی سر را به داخل رگ دارد، اما این ربات است که مانع ایجاد لرزش شده و دقت را تا ضریب 10 بالا می‌برد. زمانی که سوزن به رگ شبکیه رسید، پزشک می‌تواند موقعیت سوزن و چشم را ثابت کند تا تزریق داروی ترموبولیتیک بصورت کاملا امن انجام شود.

این راه درمان نه تنها مشکل را در محل اصلی ایجادش شناسایی می‌کند، بلکه نسبت به روش‌های معمول، مقرون به صرفه‌تر است. پروفسور پیتر استالمن، جراح چشم در دانشگاه Hospitals Leuven می‌گوید:

در حالی که روش معمول، هزاران دلار هزینه ‌برمی‌دارد، شما تنها اثرات جانبی را درمان کرده‌اید و باید کارهای دیگری هم برای جلوگیری از کاهش بینایی انجام دهید که برایتان گران تمام می‌شود. دستگاه رباتیک، ما را قادر به درمان علت ایجاد ترومبوز در شبکیه می‌سازد. من منتظر اتفاق بعدی هستم. اگر  این روش موفقیت‌آمیز باشد، ما بالاخره قادر به بخشیدن بینایی به نابینایان خواهیم بود!




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «یک ربات جراح با شیوه‌ای نوین به پزشکان در جراحی چشم کمک کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..