تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بيماران سرگردان شكاف و اختلاف در نظام بيمه و سلامت

سلامت نیوز: در حالي كه وزير بهداشت مدعي است طرح تحول سلامت قابل الگو‌برداري جهاني است اما اين روزها اوضاع نظام سلامت آنقدر آشفته شده كه رؤساي دانشگاه‌ها در مناطق مختلف كشور به راحتي براي بيمه‌شدگان تأمين اجتماعي شاخ و شانه مي‌كشند و دستور‌العمل نپذيرفتن بيماران را با دفترچه اين بيمه صادر مي‌كنند. بيمه‌ها هم بابت دست و دلبازي‌هاي وزارت بهداشت در افزايش مزد پزشكان، ميلياردي بدهكارند و يك سالي از وصول نشدن بدهي‌هاي‌شان مي‌گذرد. هر‌چند آنها هم مدعي طلب 9500 ميلياردي از وزارت بهداشت بابت طرح تحول هستند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: در اين آشفته بازار اما شكاف درآمدي ميان پزشكان و پرستاران هم قوز بالاي قوز شده است؛‌پرستاراني كه رئيس سازمان نظام پرستاري مدعي است در معرض مرگ ناشي از كار زياد هستند آن هم در شرايطي كه بنا به تأكيد قائم‌مقام اين سازمان كل هزينه سازمان نظام پرستاري از درآمد يك پزشك جراح كمتر است! در اين بين اما بيماران از يك سو در شكاف ميان پزشك و پرستار و از سوي ديگر در اختلافات بيمه‌ها و وزارت بهداشت سرگردان و درمانده شده‌اند.

بي‌شك بي‌اعتباري دفترچه‌هاي بيمه نزد بيمارستان‌ها، ‌مراكز درماني و داروخانه‌ها اتفاقي است كه در هيچ كجاي دنيا شنيده نشده است اما طي يكي دو هفته اخير رؤساي برخي دانشگاه‌ها نظير دانشگاه علوم پزشكي اصفهان و مازندران به زير‌مجموعه خود دستور توقف خدمت رساني به بيمه‌شدگان تأمين اجتماعي را ابلاغ كردند و با انفعال وزير رفاه و سكوت وزير بهداشت حالا انجمن داروسازان هم از سكوت وزرا رضايت را خوانده و مي‌خواهد به جرگه تحريم‌كنندگان دفترچه‌هاي تأمين اجتماعي بپيوندد. اين سكوت و انفعال در برابر تبعات طرح تحول سلامت اما حكايت از ناتواني در مديريت نظام سلامت دارد. اين نامديريتي گريبان اعضاي جامعه سلامت همچون پرستاران را هم به شكلي ديگر گرفته است؛‌بروز شكاف طبقاتي ميان پزشك و پرستار و افزايش فشار كاري پرستاران بخشي از مهم‌ترين چالش‌هاي مديريت ناكارآمد وزارت بهداشت است. در اين ميان مي‌توان گفت با سپري شدن زمان و بروز و ظهور نقاط ضعف‌ طرح تحول تنها شخص وزير بهداشت است كه در گروه رضايتمندان طرح تحول سلامت جا مي‌گيرد.

اگر وزير بهداشت پزشك نبود...
حضور هميشگي پزشكان در پست‌هاي سياسي مانند نمايندگي مجلس و وزارتخانه‌هاي مختلف موجب شده حتي تصور اينكه وزير بهداشت فردي غير پزشك باشد در مخيله هيچ يك از ما نگنجد اما وزير بهداشت كشور سوئد كه به تازگي هم به ايران آمده است، جواني 31 ساله است كه تحصيلاتش در زمينه علوم سياسي و زبان بوده و توانسته با بودجه‌اي كه از ماليات 10 درصدي دولت از مردم كشورش به دست مي‌آيد تمام نيازهاي سلامت مردم را بدون نياز به بيمه‌هاي خصوصي مديريت كند.
در ايران اما وزير بهداشت هميشه يك پزشك متخصص بوده است و اين درست همان نقطه‌اي است كه به باور رئيس سازمان نظام پرستاري سرآغاز مشكلات در حوزه سلامت است. آدابي مي‌گويد: ما معتقديم وزارت بهداشت با منابع كنوني مي‌تواند 10 برابر راندمان داشته باشد. تنها هزار ميليارد براي تخفيف هزينه‌ها و هزار ميليارد براي بازسازي بيمارستان نياز است كه با اين بازسازي مي‌توان بيمارستان را براي پنج تا 10 سال سرپا نگه داشت.

75 ميليون سود ماهانه كارانه پزشكان
رئيس سازمان نظام پرستاري درباره راهكار حل مشكلات موجود تأكيد مي‌كند: ابتدا بايد بگويم وزير بهداشت نبايد پزشك متخصص باشد، دوم اينكه درمان بايد از انحصار پزشكان خارج شود و براي اين كار اجازه دهند پزشكان صاحب‌نام همسايه وارد كشور شوند و طبابت كنند، سوم تعرفه‌ها ناروا اضافه شده و نياز است كه اين تعرفه‌ها به وضعيت قبل از اجراي طرح تحول برگردد زيرا قرار نبود پزشكان در اين طرح متمول شوند و تنها بايد پرداختي از جيب مردم كاهش مي‌يافت. آدابي تصريح مي‌كند:‌يكي از موضوعاتي كه در طرح تحول سلامت ايجاد شده افزايش اختلاف طبقاتي است. متأسفانه مي‌توانم بگويم كه يك نمونه پزشك داريم كه تنها از قبل سود بانكي حاصل از كارانه ماهانه 75 ميليون سود دريافت مي‌كند.
وي همچنين درباره افزايش فشار كاري پرستاران با اجراي طرح تحول مي‌گويد:‌بعد از اجراي طرح تحول سلامت ضريب اشغال تخت‌هاي بيمارستاني از 50 درصد به بالاي 90 درصد رسيد و اين بيش از سه برابر شد و نتيجه آن اين بود كه فشار كاري پرستاران بسيار بالا رفت و اين قشر در معرض سندرم كوراشي يعني مرگ ناشي از كار زياد قرار گرفتند. در هيچ كجاي دنيا به اين شكل از نيروي انساني كار نمي‌كشند.

روحاني به مراسم روز پرستار نمي‌آيد
محمد شريفي‌مقدم، قائم‌مقام سازمان نظام پرستاري هم با تأكيد بر اينكه ‌اختلاف پرداختي در كشور ما در هيچ كجاي دنيا وجود ندارد، مي‌افزايد: جامعه 300 هزار نفري پرستاري كشور يك جمعيت بزرگ و تأثيرگذار هستند. امسال در مراسمي كه با عنوان روز پرستار برگزار مي‌كنيم از رياست جمهوري، وزير بهداشت و معاونان دعوت كرديم، اما بايد گفت علائم حاكي از اين است كه رياست جمهوري در اين جلسه شركت نخواهد كرد و بايد گفت از سال 81 رئيس‌جمهور هميشه در مراسمات اين‌چنيني شركت مي‌كرد و اين براي اولين بار است كه به اين مراسم بي‌توجهي مي‌شود، زيرا اگر قرار بود در اين مراسم حضور يابد، تا امروز به اطلاع ما مي‌رساندند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بيماران سرگردان شكاف و اختلاف در نظام بيمه و سلامت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..