تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




عوارض مصرف خودسرانه انواع مکمل و داروها

مکمل‌ها و داروهای بدنسازی مکمل عوارض مکمل ها عوارض داروها دارو

هرگز به صورت خودسرانه سراغ جعبه داروها  در منزل نروید و بدون مشورت با پزشک دارویی میل نکنید بهتر است با عوارض جانبی مصرف انواع داروها و همچنین انواع مکمل ها آشنا شوید برخی افراد به صورت خودسرانه مکمل تهیه می کنند و مصرف می کنند این کار بسیار اشتباه و نادرست است و پیامدهای جانبی زیادی برای ما در بر خواهدداشت .

اخیرا مصرف خود سرانه مکمل های تغذیه ای مانند کپسول های مولتی ویتامین مینرال، ویتامین E، قرص آهن و ویتامین C جوشان، قرص کلسیم و کپسول روغن ماهی (امگا۳) رواج زیادی پیدا کرده است. بسیاری از افراد از عوارض جانبی مصرف زیاد این مواد مانند تاثیر روی جذب سایر مواد مغذی و یا تداخل با داروهایی که همزمان مصرف می شود و سایر عوارض جدی تر، غافل هستند.

این در حالی است که با مصرف روزانه ۶-۵ واحد میوه و سبزی، ۳-۲ واحد گوشت یا حبوبات و ۳-۲ واحد شیر و لبنیات در روز به راحتی می توان کلیه نیازهای بدن به ریز مغذی ها را تامین نمود و نیازی به مصرف مکمل ها نخواهد بود.

بروز عوارض جانبی مصرف مکمل های تغذیه ای در افراد، می تواند از فردی تا فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از عوارض شایع این مکمل ها در زیر آورده شده است. اگر هرکدام از این علائم را در خود مشاهده کردید، بهتر است در مصرف مکمل خود تجدید نظر کنید.

مکمل‌ها و داروهای بدنسازی مکمل عوارض مکمل ها عوارض داروها دارو مکمل‌ها و داروهای بدنسازی مکمل عوارض مکمل ها عوارض داروها دارو

♦ عوارض مصرف حس سوزن سوزن شدن لب ها، زبان و پوست که می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد و خود به خود برطرف شود. احساس ناراحتی در معده، که اغلب ناشی از خود مکمل ها است و گاهی هم بخاطر زمان نامناسب مصرف و یا همزمانی مصرف با داروی دیگر است. ممکن است این حالت وقتی ایجاد شود که مکمل را با غذای خاصی می خورید. احساس خارش پوست که عارضه ملایمی است و اغلب بعد از مدت کوتاهی برطرف می شود. سردرد که اغلب بعد از خوردن مکملها عارض می شود. لکه های قرمز روی پوست که همراه با خارش یا درد است.

مکمل‌ها و داروهای بدنسازی مکمل عوارض مکمل ها عوارض داروها دارو مکمل‌ها و داروهای بدنسازی مکمل عوارض مکمل ها عوارض داروها دارو مکمل‌ها و داروهای بدنسازی مکمل عوارض مکمل ها عوارض داروها دارو

♦ برخی عوارض جدی تر عبارتند از: علائم آنافیلاکسی ⇐ این وضعیت وقتی رخ می دهد که مکمل تغذیه ای را برای اولین بار مصرف می کنید یا ندرتا بعد از مصرف طولانی مدت رخ می دهد. با بروز این علامت سریعا با اورژانس تماس بگیرید. علائم گیجی ⇐ که نباید نادیده گرفته شود. ممکن است این حالت بخاطر دوز بالای مکمل یا زمان نامناسب مصرف یا وجود بیماری زمینه ای باشد. علائم شدید یا حتی مرگبار ⇐ مانند: فلج،حمله قلبی و نارسایی کلیه، گرچه نادر است ولی در بعضی افراد ممکن است رخ دهد.

از میان ویتامین ها، علائم مسمومیت بیشتر در اثر مصرف دوزهای بالای ویتامین های محلول در چربی رخ می دهد. زیرا این ویتامین ها خودشان در بدن ذخیره می شوند. ۴ ویتامین محلول در چربی عبارتند از :ویتامین A ،D ،E و K.

لازم است در افراد آسیب پذیر مانند زنان باردار و شیرده، کودکان و سالمندان مصرف مکمل های غذایی با احتیاط بیشتری همراه باشد.

تهیه و تنظیم: ساناز مطلبی خامنه کارشناس تغذیه و رژیم درمانی

منبع: دکتر سلام

لینک مرتبط: تاثیر استفاده از انواع مکمل ها در دوران حاملگی 

ارسال شده در 11 بهمن 1395 توسط خانم مطلبی با موضوع تغذیه



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «عوارض مصرف خودسرانه انواع مکمل و داروها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..