تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




زیباجو : رابطه چاقی و دیابت چیست؟

دیابت شامل اختلالاتی است که از طریق بالا بودن قند خون بیمار قابل شناسایی است. زیاد شدن قند خون بیمار، ناشی از عدم توانایی بدن در تولید میزان کافی هورمون انسولین است. این هورمون در تنظیم و کم شدن قند خون نقش دارد. دکتر احمد کوشا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد: دو درصد مرگ‌ومیر کشور در اثر بیماری دیابت اتفاق می‌افتد. عوامل زیادی در ابتلا به دیابت مؤثر هستند. اما رابطه چاقی و دیابت چیست؟

دو نوع اصلی دیابت وجود دارد. دیابت نوع یک که اغلب در دوران کودکی و نوجوانی رخ می‌دهد و در آن، بدن توانایی تولید انسولین نخواهد داشت. نوع دیگر دیابت، دیابت نوع دو نام دارد و در نتیجه‌ی واکنش نامناسب بدن به انسولین به وجود می‌آید. دیابت نوع دو شایع‌تر از دیابت نوع یک است و تقریبا ۹۰ درصد موارد ابتلا به دیابت، دیابت نوع دو است. دیابت نوع دو معمولا پس از ۴۰ سالگی بروز می‌کند. با این حال امروزه شاهد این بیماری در تمام سنین (حتی در کودکی و نوجوانی) هستیم.

تأثیرات دیابت فراتر از زیاد شدن قند خون (Hyperglycemia) است. دیابت شایع‌ترین علت نابینایی (رتینوپاتی دیابتی)، بیماری کلیوی ثانویه (نفروپاتی دیابتی) و آسیب‌دیدن اعصاب به دلیل قند خون بالا (نوروپاتی دیابتی) در بزرگسالان است. مبتلایان به دیابت دو تا چهار برابر بیش از از دیگران در معرض بیماری‌های قلبی عروقی و سکته‌های مغزی هستند.

طبق آمار دنیای تعداد افراد مبتلا به دیابت در دنیا حدود ۳۴۶ میلیون نفر می باشد. از این تعداد، سهم ایران حدود ۴ میلیون نفر است. این در حالی است که نیمی از افراد مبتلا به دیابت از بیماری خود بی اطلاعند.

حتما بخوانید :   زیباجو : جزئیات سقوط بالگرد در دریاچه چیتگر

حدود ۸۰ درصد از تلفات ناشی از دیابت متعلق به کشورهای کم‌درآمد و یا متوسط از لحاظ اقتصادی می‌باشد و طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت دنیای آمار مبتلایان به دیابت تا ۱۵ سال دیگر دو برابر می‌شود.

رابطه چاقی و دیابت نوع دو چیست؟

رابطه چاقی و دیابت - نود درصد مبتلایان به دیابت از چاقی یا اضافه وزن رنج می برند.

رابطه چاقی و دیابت - نود درصد مبتلایان به دیابت از چاقی یا اضافه وزن رنج می برند.

عوامل زیادی وجود دارند که احتمال ابتلا به دیابت را زیاد شدن می‌دهند. سن، نژاد، بارداری، استرس، برخی داروها، ژنتیک و سابقه‌ی خانوادگی، کلسترول و چاقی از این عوامل هستند. در میان این عوامل، چاقی یا اضافه وزن بیش از بقیه خطر ابتلا به دیابت نوع دو را زیاد شدن می‌دهد. بیش از ۹۰ درصد افرادی که از دیابت نوع دو رنج می‌برند، مشکل چاقی یا اضافه وزن دارند. با اضافه وزن یا چاقی به بدن فشار بیش ازی برای استفاده از انسولین وارد می‌شود. نتیجه‌ی این امر زیاد شدن خطر دیابت است. در ایالات متحده موارد ابتلای بزرگسالان به دیابت در دهه‌ی نود میلادی بیش از یک‌سوم زیاد شدن داشته است و انتظار می‌رود این روند ادامه داشته باشد. به نظر می‌رسد این پدیده ناشی از زیاد شدن چاقی در ایالات متحده باشد.

برای پیشگیری از دیابت چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

رابطه چاقی و دیابت - ورزش، تغذیه و کم شدن وزن در پیشگیری ار دیابت موثر است.

رابطه چاقی و دیابت - ورزش، تغذیه و کم شدن وزن در پیشگیری ار دیابت موثر است.

دیابت نوع دو تا حد زیادی قابل پیشگیری است. مطالعات نشان می‌دهند تغییر در سبک زندگی یا کم شدن وزن (حتی بین ۵ تا ۱۰ درصد) می‌تواند از بروز دیابت نوع دو جلوگیری کند یا حداقل روند ابتلا به آن را به تأخیر بیندازد. در طول مطالعات برای کم شدن وزن، تغییراتی در سبک زندگی شرکت‌کنندگان اعمال شد. این تغییرات شامل رژیم غذایی مناسب و تمرینات ورزشی (۱۵۰ دقیقه پیاده‌روی در هفته) بود. این تغییرات در سبک زندگی توانست سرعت ظهور بیماری را ۴۰ تا ۶۰ درصد کم شدن دهد. تمرینات ورزشی، رژیم غذایی و در نتیجه کم شدن وزن‌ می‌تواند تأثیر چشمگیری در پیشگیری از دیابت یا به تأخیر انداختن آن داشته باشد. در میان تمام عواملی که در ابتلا به دیابت دخیل‌اند، وزن مهم‌ترین عامل قابل کنترل است.

حتما بخوانید :   زیباجو : وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی ثریا

اگر مبتلا به دیابت هستید، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

رابطه چاقی و دیابت - تغذیه مناسب، ورزش، کم شدن استرس و استفاده از دارو بهترین راههای کنترل قند خون‌ است.

رابطه چاقی و دیابت - تغذیه مناسب، ورزش، کم شدن استرس و استفاده از دارو بهترین راههای کنترل قند خون‌ است.

اگر اکنون که این مقاله را می‌خوانید به دیابت مبتلا هستید، داشتن رژیم غذایی مناسب، تمرینات ورزشی منظم، کم شدن استرس، تغییرات ملایم در سبک زندگی و استفاده از دارو، بهترین راه‌های کنترل قند خون‌تان است. افرادی که به دیابت نوع یک مبتلا هستند، باید برای کنترل قند خون‌شان به بدن خود انسولین برسانند. در دیابت نوع دو نیز قند خون از طریق دریافت انسولین یا دارو قابل کنترل است. انسولین و داروهایی که افراد دیابتی مصرف می‌کنند، می‌توانند خطرناک باشند. در صورت استفاده‌ی نامناسب از این داروها، قند خون فرد بیش از اندازه کم شدن می‌یابد. در این مواقع امکان بروز تشنج، بیهوشی یا مرگ وجود دارد. کم شدن وزن (حتی تا ۵ کیلوگرم) می‌تواند نیاز به این داروها را کم شدن دهد. با تغذیه‌ی مناسب، تمرینات ورزشی و کنترل قند خون‌تان می‌توانید سرعت پیشرفت بیماری و عوارض ناشی از آن را کم شدن دهید.

برگرفته از: obesity




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «زیباجو : رابطه چاقی و دیابت چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..