تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نشست حکومت اسلامی در برابر پرسش‌های آخوندخراسانی برگزار می‌شود

نشست حکومت اسلامی در برابر پرسش‌های آخوندخراسانی برگزار می‌شود

به گزارش خبرآنلاین این نشست با بحث و گفت و گوی حجت الاسلام والمسلمین دکتر حمید پارسانیا، استاد دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد علی اکبر ثبوت، پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی ، روز دوشنبه 11 بهمن، از ساعت 15:30 الی 18 در تالار شکرانه مسجدالرحمن واقع در خ سپهبد قرنی، نرسیده به کریمخان، کوچه شهید دهقانی نیا برپا خواهد شد.

در پیش‌درآمد نشست "حکومت اسلامی در برابر پرسش های منسوب به آخوند خراسانی" آمده است:

⚫️در جامعه امروز ما سوالات و ابهامات زیادی در مورد رابطه دين وحكومت وجود دارد؛ خصوصا که حتی علمای دینی نیز در این خصوص دیدگاه هایی بسیار متکثر و متفاوت و حتي متضادي دارند.

اما اين ادعا كه مرجع بزرگ تقليد يكصد سال گذشته آخوند خراسانی، صاحب کتاب مهم کفایه و رهبر دینی نهضت مشروطه ، مخالف حکومت اسلامي و روحانیون باشد، بسیاری را دچار ابهام و سوال کرده است. این ادعا برگرفته از گفت وگوی منسوب به آخوند با شاگردش میرزای نائینی است که شاگرد جوانش آقابزرگ تهرانی ناظر آن بوده است . اکبر ثبوت؛ نوه برادر شیخ آقابزرگ تهرانی و محقق دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی این ادعا را مطرح و در این زمینه کتابی حاوی ‌استدلال‌های مرحوم آخوند در این خصوص با ذکر۲۱ ایراد منتشرکرد.

⚫️در مقابل این دیدگاه، عده ای به مخالفت با ثبوت پرداختند و این کتاب را ازجهت نبود سند قوی و نیز تناقض این گزارش با عملکرد خود آخوند درنهضت مشروطه قابل خدشه دانستند؛ همچنین دیدگاه های او در کتاب«حاشیه مکاسب» که خود صراحتا دیدگاه ولایت فقیه را می‌پذیرد.

در نشست قبلی تا حدی درباره اصل دیدگاه منتسب به مرحوم آخوند و خاستگاه آن بحث شد؛ اما در این نشست در صددیم فارغ از مباحث ابتدایی، نگاهی به پرسشهای منسوب به آخوند خراسانی در خصوص آسیب های احتمالی ورود روحانیت به حکومت، به وجهه دین می پردازیم، از جمله:

تحریک تعصب پیروان دیگر ادیان و مذاهب علیه حکومت شیعی، بسته شدن چشم و دست عالمان دینی از دیدن فسادهای حکومت و مقابله با آنها در صورت ورود به حکومت، ضربه زدن فساد و عدم دوام قدرتها به روحانیت و دین، کم بهرگی روحانیون از فن مدیریت و دانش مملکت داری، پرهیز از تبعیت دین از حکومت به جای حکومت از دین، ضربه خوردن وجهه دین از عملکرد نامناسب کسانی که به نام دین حکومت می کنند.

اکنون پرسش اینجاست:
اولا صرف نظر از انتساب این پرسش ها به مرحوم آخوند، این آسیب های مهم تا چه میزان واقع بینانه است؟
و ثانیا چگونه می توان از آنها عبور کرد؟

ورود کلیه علاقمندان به این نشست آزاد است.

/6262




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نشست حکومت اسلامی در برابر پرسش‌های آخوندخراسانی برگزار می‌شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..