تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ایران: سود و زیان اصلاح صورت های مالی بانک‌ها

** سود و زیان اصلاح صورت های مالی بانک‌ ها
نماد بانک‌ های بزرگ کشور پس از حدود پنج ماه توقف طولانی دوباره به تابلوی تالار شیشه ‌ای باز می گردند، اما این بازگشت تفاوت بسیار زیادی با بازگشت سال ‌های قبل آنها داشت. نمادهایی که هر ساله جزو سودسازترین سهام بورسی بودند، اینک با اصراری که بانک مرکزی برای تغییر در صورت ‌های مالی آنها داشت، با زیان‌های کلان به جمع بورسی‌ های بازار بازمی گردند.

بر اساس گزارش‌ها، ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 174 میلیارد تومان بالغ شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد این ارزش ناشی از معامله 829 میلیون و 837 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 55 هزار و 467 نوبت داد و ستد بوده است.
اما درکنار تمام ضرر و زیانی که سهامداران عمده و خرد بانک‌ها در شش ماهه اخیر تجربه کرده‌اند، کارشناسان اعتقاد دارند که اصلاح صورت‌های مالی، ترازنامه و اجرای استانداردهای بین‌المللی جدید در بانک‌های کشور به نفع شبکه بانکی و درمجموع کل اقتصاد ایران می‌شود.

احمد حاتمی یزد کارشناس و مدیرعامل پیشین بانکی دراین باره به خبرنگار «ایران» گفت: بانک مرکزی در رویه تازه خود بر اصلاح ترازنامه و صورت‌های مالی بانک‌ها اصرار دارد. بدین ترتیب با ارزیابی ترازنامه‌ها سودهای موهوم و در واقع دارایی‌های سمی آنها خارج می‌شود و اگر مطالبات معوق بانک‌ها قابل دریافت نباشد باید برای آن ذخیره قانونی دریافت شود. بدین ترتیب این اقدام هم از سود و هم از دارایی بانک ‌ها می‌کاهد.

وی درباره مزایای این تصمیم توضیح داد: این اقدام مزایای بسیاری برای بانک‌ها و اقتصاد ملی دارد. با اصلاح صورت‌ های مالی وضعیت واقعی بانک‌ها به نمایش درمی آید. ازسوی دیگر زمینه همکاری با شبکه بانک‌های خارجی نیز فراهم می‌شود. چراکه یکی از شروط بانک‌های خارجی این است که صورت‌ های مالی بانک‌ های ایرانی شفاف باشد و استانداردهای جدید را به کار گیرند.

** متاع این روزهای بازار تهران؛ کابوس پلاسکو
«همه اینجا آنقدر مشغول کار و زندگی‌اند که جان هم بدهند، باز می‌مانند و کار می‌کنند، کار و کاسبی را هیچ کس حاضر نیست رها کند. شاید هم حق داشته باشند، اما من نگرانم، نگران! وضع اینجا خیلی خراب است.» سعید در یکی از حجره‌های بازار تهران این حرفها را می‌زند، در یکی از دالان‌های تاریخی که سقف گنبدی بلندی دارد. او سقف را نشانم می‌دهد که در بیشتر قسمت‌ها گله به گله نم گرفته است.

پس از حادثه هفته پیش، ساختمان پلاسکو خیلی از کسانی که در بافت قدیمی و ساختمان‌های فرسوده تهران کار و زندگی می‌کنند، نگرانند. درست مثل سعید و تعدادی از همکارانش. ساختمان 16 طبقه پلاسکو کمر خم کرد، اما این حادثه هشداری شد برای خیلی‌ها. حالا چقدر این هشدارها جدی گرفته می‌شود و این نگرانی‌ها چقدر منجر به تغییر می‌شود، کسی نمی‌داند.

پسر جوان دیگری که خودش را حسین معرفی می‌کند، حالا به جمع ما اضافه شده تا درباره وضعیت به قول خودش افتضاح بازار بیشتر برایمان بگوید. پارچه فروشی دارد. مغازه‌اش از بالا تا پایین پر است از پارچه‌های کت و شلواری مردانه: «ته بازار، گونی و داربست زده‌اند که یک وقت نیاید پایین. این بار دوم است. یک بار قبلاً پایین آمده. هیچ‌کس هم مسئولیتش را گردن نمی‌گیرد؛ نه شهرداری نه هیچ جای دیگر. جالبش اینکه خودمان هم اگر بخواهیم بازسازی و ایمن‌سازی کنیم، نخستین کسی که جلویمان می‌ایستد همین شهرداری و میراث فرهنگی است. اگر بخواهیم توی مغازه خودمان یک دیوار‌«ام دی اف» بزنیم می‌آیند هزار جور جریمه می‌کنند. اگر بیایند خودشان بایستند بالای کار نظارت کنند، می‌بینند بیشتری‌ها خواهان ایمن سازی‌اند. همه می‌دانند یک جای پر خطر کار می‌کنند.»

روسری فروش پاساژ رضا از وضعیتش راضی است: «اینجا 18 سال است ساخته شده. هم محکم است، هم ایمنی را یکسره کنترل می‌کنیم. ما راضی‌ایم اما داخل بازار خیلی وضع خراب است. به خدا اگر یک دیگ منفجر شود، کسی نمی‌تواند خاموشش کند. هیچ‌کس هم عین خیالش نیست. همه می‌خواهند همین طور روزها بگذرد و برود پی‌کارش. هر چند کسب و کار هم از رونق افتاده و این هم بی‌تأثیر نیست. همین دیروز دوستم می‌گفت کلاهم هم بیفتد سمت بازار نمی‌روم برش دارم. تازه اینجا اگر فاجعه اتفاق بیفتد با این همه جمعیت، خدا می‌داند چه می‌شود!»

** خورشیدِ «هوش تجاری» ایران در حال طلوع است
وقتی از هوشمندسازی فضای کسب و کار سخن می‌گویم دقیقاً درباره چه سخن می‌گوییم؟ آیا همین که یک محیط کسب و کار به فناوری‌های نوین اطلاعات تجهیز شود می‌توان نتیجه گرفت که هوشمندسازی تجاری در آن فضا اتفاق افتاده است؟ چرا کارآفرین‌ها امروز مجبورند این فضای جدید را بخوبی لمس و درک کنند تا برند و مجموعه خود را از خطر محو شدن و انقراض نجات دهند؟ آیا شرکت ‌های ایرانی اساساً وارد مرحله هوشمند سازی درکسب و کار شده اند؟ هوش تجاری چیست و چه مختصات و تعریفی دارد؟ گفت‌ و‌ گوی ما با حمیدرضا معیری، کارشناس و مدیر طرح ‌های فناوری و فرهاد فقیهی، کارشناس فناوری و هوشمندسازی کسب و کار به واکاوی ظرایف دنیای کسب و کارهای هوشمند اختصاص دارد.

حمیدرضا معیری کارشناس و مدیر طرح‌های فناوری: پیش از صحبت درباره هوشمند‌ سازی کسب و کار بهتر است ابتدا به تعاریف پایه کسب و کار توجه کنیم. فرهنگنامه‌ ها به ما می‌گویند کارآفرینی فرآیند خلق ارزش است که یک تلاش متعهدانه طلب می‌کند. اما نکته جالب در ریشه معنای واژه کارآفرین نهفته است.

کارآفرین یا Entrepreneurship در انگلیسی، ریشه در واژه فرانسوی Entrepreneurs دارد که به معنای متعهد شدن است. به عبارتی کارآفرین فردی است که متعهد به طراحی و راه‌اندازی و اداره یک فرآیند خلق ارزش می‌شود. کاوش در ریشه شناسی این واژه مشخص می‌کند که چرا این واژه در ایران جایگاه والایی پیدا نکرده و با وجود اینکه از قرن 16 میلادی به نحوی در نظریه‌ های اقتصادی اروپا مطرح شده اما در ایران تا همین اواخر صدایی از آن شنیده نشده بود.

هوشمند ‌سازی می‌تواند کارهای بسیاری را برای یک کارآفرین انجام دهد، مثل تسهیل محاسبات و افزایش سرعت انجام کارها، بهبود همکاری و ارتباطات، افزایش بهره‌وری، مدیریت بهینه داده‌ها، افزایش قابلیت دسترسی‌ها و کنترل آن.

به هر حال امروز در کشور این امر چندان متداول شده است که گذشته از استفاده از ابزارهای خارجی برخی تولید‌کنندگان داخلی نیز شروع به تولید ابزارهای اختصاصی در حوزه هوش تجاری کرده‌اند. مشاورهای فراوانی در این حوزه در حال ارائه خدمات هستند و شرکت‌های تازه کار و قدیمی زیادی هستند که پای به عرصه هوش تجاری گذاشته‌اند و به نوعی می‌توان گفت خورشید هوش تجاری در ایران در حال طلوع است.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی** انتشاردهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**9131

انتهای پیام /*



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ایران: سود و زیان اصلاح صورت های مالی بانک‌ها»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..