تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سیاه سرفه و سرفه های طولانی مدت کودکان چه ارتباطی با هم دارند؟

یک نوع بیماری باکتریالی به نام سیاه سرفه وجود دارد که قادر است بدلیل حمله های شدید سرفه کبودی را ایجاد کند.قبل از اینکه واکسیناسیون رواج پیدا کند بیشتر از 93 درصد کودکان که زیر 10 سال سن داشتند به این بیماری دچار میشدند و ذرات تنفسی راه منتقل شدن این بیماری هستند.سیاه سرفه میتواند بیمار را به کام مرگ بکشاند.

اگر فرزندتان دچار سرفه های طولانی مدت و مرتب و بدون وقفه شده است احتمال ابتلای وی به سیاه سرفه بسیار بالاست.

سیاه سرفه یک بیماری تنفسی باکتریال است که مولد آن باسیل بوردتلا پرتوسیس است و سرایت آن بوسیله قطرات ترشح بینی و حلق می‌باشد.بسیار مسری و خطرناک می باشد واکسیناسیون در سراسر جهان به مقدار زیادی بروز سیاه سرفه را کاهش داده است.

سیاه سرفه یک بیماری عفونی واگیر دستگاه تنفسی است . این بیماری از طریق استنشاق قطره های تنفسی شخص بیمار، سرایت می کند و تمام سنین را درگیر می کند ولی در کودکان شایع تر است.

سرفه های شدید، سمج و پیوسته از مشخصات بیماری سیاه سرفه است و علت نامگذاری این بیماری نیز به سبب همین سرفه هاست.

سرفه های خشن، سمج و پیوسته از مشخصات بیماری سیاه سرفه است و بدین علت است که به این اسم شهرت یافته است.

استمرار سرفه ها گاهی سبب کبودشدگی لب ها و صورت شده و بیمار را عذاب می دهد. طول بیماری حدود ۶ تا ۸ هفته است.

شدت سرفه های بیماری سیاه سرفه در حدی است که گاهی سبب کبودشدگی لبها و صورت شده و بیمار را عذاب می دهد.

سیاه سرفه به شدت مسری است و در این مورد مانند آنفلونزا است و انتقال بیماری از راه استنشاق قطره های ریزی است که طی سرفه های شدید بیمار در فضا پراکنده می شود و به افراد پیرامون بیمار منتقل می شود.

این بیماری در کودکان کمتر از پنج سال، از شیوع بالایی برخوردار است و بیشتر از افراد سالمند به آن مبتلا می شوند.

سیاه سرفه در کودکان با علایم ذکام و برونشیت شروع می شود و کودک خسته و بی اشتها می شود و هنگام حمله سرفه فرو بردن نفس به سختی و با سر و صدا است و حتی لحظه ای تنفس بند آمده و کودک کبود می شود و در پایان کودک نفس عمیق کشیده و ممکن است استفراغ کند.

از مهمترین عوارض سیاه سرفه سینه پهلو و آنسفالیت است بنابراین در صورت مشاهده این نشانه ها به پزشک مراجعه کنید و به کودک مایعات زیاد بخورانید.

راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری تزریق واکسن در کودکی است و خوشبختانه در ایران این واکسن به شکل اجباری تزریق می شود.

سیاه سرفه به شدت مسری است و در افرادی که استعداد این بیماری را دارند بسیار شایع است.

انتقال بیماری از راه استنشاق قطرات ریزی است که طی سرفه های شدید بیمار در فضا پراکنده می شود و به افراد پیرامون بیمار منتقل می شود. دوره کمون (نهفته) بیماری حدود ۶ روز تا ۲ هفته است.

این بیماری در کودکان کمتر از پنج سال، از شیوع بالایی برخوردار است و بیشتر از افراد سالمند به آن مبتلا می شوند.

در کشورهایی مانند ایران که واکسن سیاه سرفه را به طور منظم به کودکان تزریق می کنند، شیوع عوارض و احتمال مرگ‌ومیر آن بسیار کم است.

تظاهرات سیاه‌سرفه در شیرخواران کوچک‌تر از شش ماه ممکن است به صورت سرفه‌های شدید، اشکال در غذا خوردن، قطع تنفس یا کندی ضربان قلب بدون حملات سرفه باشد.

سیاه‌سرفه می تواند منجر به ذات‌الریه (پنومونی)، کاهش آب بدن، کاهش وزن، اختلال خواب، عفونت گوش، سینوزیت، خونریزی شبکیه چشم، خونریزی مغزی، فتق کشاله ران به دلیل سرفه های مکرر، تشنج، التهاب مغز و خفگی گردد.

علت مرگ شیرخواران زیر پنج ماه به دلیل پنومونی، خفگی و آنسفالیت است.

منبع : شفا آنلاین




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سیاه سرفه و سرفه های طولانی مدت کودکان چه ارتباطی با هم دارند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..