تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مناطق شایع سرطان معده در ایران

Gastric Cancer یا به زبان شیرین فارسی سرطان معده،زمانی است که بر روی پوشش داخلی معده سلول های سرطان بوجود می آیند.تهوع،سوزش معده،بی اشتهایی و درد ناحیه بالای شکم چند نشانه نخست سرطان معده هستند.زرد شدن پوست،کم کردن وزن،وجود خون در مدفوع و استفراغ از دیگر نشانه های این بیماری میباشند.

مشاور معاون تحقیقات و فن آورى وزارت بهداشت و دبیر شبکه ملى تحقیقات سرطان گفت: سرطان معده در برخى مناطق کشور شیوع بیشترى داشته که یک میکروب در ابتلا به این سرطان نقش دارد.

کاظم زنده دل مشاور معاون تحقیقات و فن آورى وزارت بهداشت و دبیر شبکه ملى تحقیقات سرطان با اشاره به پراکندگى سرطان در کشور گفت: متاسفانه آمار ثبت سرطان دقیق در همه استان ها وجود ندارد اما برخى سرطان ها در مناطقى از کشور شیوع بیشترى دارند.

وى ادامه داد: به عنوان مثال سرطان معده در شمال و شمال غرب بیش از جنوب کشور شایع است اما نمى توان گفت که این سرطان در هرمزگان  یا بوشهر بیشتر بروز مى کند، همچنین سرطان مرى در استان گلستان بیشتر میزان شیوع در کشور را دارد.

مشاور معاون تحقیقات و فن آورى وزارت بهداشت با بیان ابنکه سرطان معده در مناطق کوهستانى و سردسیر شیوع بیشترى داشته، افزود: در منطقه مرکزى شمار مبتلایان به سرطان معده بیش از اصفهان و در یاسوج بیش از شیراز است.

دبیر شبکه ملى تحقیقات سرطان نمک سود کردن غذاها در گذشته را عاملى مهم در بروز سرطان معده دانست و گفت: به دلیل نبود یخچال در گذشته بیشتر غذاها نمک سود شده مصرف می شد که این میزان نمک وارد شده به معده، تاثیرات منفى خود را به مى گذاشت.

زنده دل با بیان اینکه یک میکروب نقش زیادى در ابتلا به سرطان معده در بزرگسالى دارد، عنوان کرد: میکروب هیلکوباکترپیلورى با سرطان معده ارتباط دارد، این میکروب از راه دهان به دهان و مدفوع به دهان منتقل مى شود.

مشاور معاون تحقیقات و فن آورى وزارت بهداشت افزود: در گذشته ها که آب لوله کشى و سرویس هاى بهداشتى کمتر بود و وضعیت بهداشت پایین بود، میزان ابتلا به این بیمارى بیشتر بود، در انتقال مدفوع به دهان فردى که از سرویس بهداشتى استفاده مى کند در صورتى که بعد از آن دست هاى خود را نشوید و غذایى را بخورد این میکروب وارد بدن او مى شود.

وى عنوان کرد: تحقیقات نشان داده، افرادى که در دوران نوجوانى به میکروب هلیکوباکترى مبتلا شده و  به شکل خاموش و بدون تشخیص در بدن زندگى کرده احتمال ابتلا فرد پس از ۵٠ سالگى به سرطان معده را تا حد زیادى افزایش مى دهد، متاسفانه در برخى مناطق کشور ٨٠ درصد به این میکروب مبتلا هستند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مناطق شایع سرطان معده در ایران»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..