تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




درمان آبله مرغان در بارداری

خطر آبله مرغان در زمان حاملگی

با دلگرم همراه باشید تا با علت و عوارض آبله مرغان در زمان بارداری و درمان این بیماری خطرناک آشنا

شوید.

آبله مرغان در زمان بارداری

آبله مرغان یک عفونت شدیدا مسری است که علامت و مشخصه آن ضایعات پوستی (بثورات وزیکولی varicella zouster) می‌باشد.شرح بیماری آبله‌مرغان توسط ویروس واریسلا زوستر که از خانواده هرپس ویروس است، ایجاد می‌شود. این ویروس بعد از ایجاد آبله‌مرغان ، در همه افراد به صورت نهفته ، در مسیر رشته‌های عصبی که از نخاع خارج می‌شوند، جایگزین می‌شود و فعالیت مجدد آن منجر به بیماری زونا یا هرپس زوستر Herpes zoster می‌گردد.

این‌ ویروس‌ از راه‌ قطره‌های‌ ریز در هوا یا تماس‌ با ضایعات‌ پوستی ‌، از فرد بیمار انتقال‌ می‌یابد.انسان تنها مخزن ویروس آبله‌مرغان است. یک بیماری شدیدا مسری است بطوری که میزان ابتلای آن در افراد حساس حداقل 90 درصد می‌باشد. عمدتا در اواخر زمستان و اوایل بهار در نواحی معتدل بروز می‌کند. بیشترین گروه سنی مستعد ابتلا 9-5 ساله هستند بقیه موارد اغلب بچه های زیر 15 سال است. در حدود 10% بالای 15 سال را درگیر می‌کند. در نواحی معتدل معمولا 95-90% افراد ویروس واریسلا زوستر را در دوران کودکی کسب می‌کنند.

استفاده‌ از داروهای‌ سرکوب کننده‌ دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ خطر بروز این بیماری را افزایش می‌دهد.آبله مرغان، یک بیماری خوش خیم و خود محدودشونده ویروسی است که توسط ویروس واریسلازوستر ایجاد می شود. از علائم آن می توان به تب ، درد شکمی یا احساس ناخوشی عمومی که یکی، دو روز طول می کشد، بثورات پوستی از جمله روی پوست سر، داخل دهان ، بینی ، گلو یا مهبل اشاره کرد.

تاول های این بیماری ممکن است در نواحی بسیار وسیعی از پوست گسترده شده باشند اما در دست و پا کمتر ظاهر می شوند. این تاول ها در عرض ساعت می ترکند و در محل آنها دلمه تشکیل می شود. باید توجه داشت که در بزرگسالان برخی علائم شبیه آنفلوآنزا وجود دارد.

درمان آبله مرغان در بارداری

 وضعیت مادر باردار در مواجهه با آبله‌مرغان چگونه است؟

 در بدن زنان بارداری که تاریخچه آبله‌مرغان دارند آنتی‌بادی‌هایی علیه این بیماری وجود دارد. این آنتی‌بادی‌ها از طریق جفت طی بارداری به جنین منتقل می‌شود. بنابراین زنان بارداری که این‌گونه ایمن شده‌اند و با فردی که مبتلا به آبله‌مرغان است مواجه می‌شوند، نباید نگران عوارض بیماری برای خود یا جنین‌شان باشند.

درمان آبله مرغان در بارداری

عوارض مادری آبله‌مرغان در بارداری چه می‌تواند باشد؟

عفونت آبله‌مرغان در تعداد اندکی از زنان باردار رخ می‌دهد. اما زنانی که در دوران بارداری به این بیماری مبتلا می‌شوند، مخصوصا اگر در ۳ ماهه سوم باشند در معرض خطر بیشتری از نظر ابتلا به پنومونی واریسلا هستند که یک عفونت تهدیدکننده حیات است.

درمان آبله مرغان در بارداری

 اگر مادری مبتلا به آبله‌مرغان بشود آیا بچه?اش هم مبتلا می‌شود؟ اگر اینطور است عوارض آن چه می‌تواند باشد؟

 در بسیاری از موارد جنین مبتلا نمی‌شود. با این حال سن بارداری هم در این میان نقش دارد. اگر مادر در نیمه اول بارداری خود باشد، احتمال مبتلا شدن بچه کمی بیشتر است. عفونت آبله‌مرغان در ۳ ماه اول بارداری به‌خصوص در هفته‌های ۸ تا ۱۲ خطر نشانگان مادرزادی واریسلا را افزایش می‌دهد. نشانگان نقص جنینی در نوزاد شایع‌ترین تظاهرات نشانگان واریسلای مادرزادی است و علائمی شبیه به جوشگاه‌های پوستی و سایر ناهنجاری‌ها شامل سر کوچک‌تر از حد طبیعی، اندام‌های کوچک و بدشکل گرفته و عقب‌افتادگی ذهنی دارد. مشکلات بینایی و شنوایی، مشکلات دستگاه مغز و اعصاب نیز در جنین ظاهر می‌شود. این جنین‌ها ممکن است دچار مشکلات رشد و وزن کم در شکم مادری هم بشوند

درمان آبله مرغان در بارداری

تظاهرات بیماری


نشانه بارز بیماری ایجاد بثورات پوستی است که به صورت لکه هایی به رنگ مایل به قرمزیا جوش های کوچک می باشد . قبل از بروز بثورات پوستی معمولا تب و بدن درد رخ می دهد . ممکن است دچار آبریزش بینی و خارش پوست نیز بشود . فاصله زمانی بین تماس با یک فرد بیمار و نمایان شدن بیماری 2 تا 3 هفته می باشد.

در صورتیکه در سه ماه اول یا دوم بارداری به آبله مرغان مبتلا شوید خطر کمی بیشتر است . بیشترین احتمال خطر در هفته 13 تا 20 می باشد که شامل انتقال عفونت به جنین و سندرم آبله مرغان مادرزادی می باشد . آبله مرغان مادرزادی سبب ایجاد جوش های پوستی در جنین ، ناهنجاریهای اندام مانند اختلال در رشد دست و پاها ، مشکلات بینایی و شنوایی ، عقب ماندگی ذهنی ، سر غیر عادی کوچک و تاخیر در رشد و تکامل می شود.

اگر ابتلا به آبله مرغان قبل از هفته 20 بارداری باشد امنیوسنتز انجام می شود اگر مثبت بود با مادر باردار و همسر جهت سقط مشاوره می شود ، در صورتیکه مادر اجازه به امنیوسنتز نداد در هفته 18 تا 20 بارداری سونوگرافی کامل انجام می شود اگر طبیعی بود سونوگرافی در هفته 22 تا 24 بارداری تکرار می شود اگر طبیعی بود بارداری ادامه می یابد.

اگر ابتلا از هفته 20 بارداری به بعد بود فقط مراقبت روتین بارداری صورت می گیرد.
آبله مرغان اگر در ماه سوم بارداری باشد می تواند سبب ایجاد پنومونی در مادر شود که بسیار کشنده است .در صورتیکه در فاصله 5 روز قبل یا 5 روز بعد از زایمان مادر مبتلا به آبله مرغان شود فرزند در معرض خطر بروز عفونت شدید آبله مرغان در دوره نوزادی قرار می گیرد که می توان با تزریق ایمونوگلوبین به نوزاد این احتمال را تا حد زیادی کاهش داد.

درمان آبله مرغان در بارداری

چگونه آبله‌مرغان را درمان کرد؟

زنانی که در دوران بارداری به آبله‌مرغان آلوده می‌شوند باید با داروهای ضد ویروسی آسیکلوویر که به نظر می‌رسد در بارداری ایمن باشد درمان شوند. زنان باردار با پنومونی واریسلا باید با آسیکلوویر تزریقی درمان شوند و در بیمارستان بستری شوند. به علاوه زنانی که قبلا مبتلا نشده باشند باید ایمونوگلوبولین واریسلا زوستر یعنی ماده‌ای که پاسخ ایمنی را علیه ویروس واریسلا تشدید می‌کند، دریافت کنند.

درمان آبله مرغان در بارداری

تاثیر آبله مرغان مادر بر جنین

آبله مرغان مادردر هفته های اول بارداری( یا تماس با فرد بیمار یا ناقل بیماری)


آبله مرغان مادرزادی می تواند از زن باردار به جنین وی سرایت کند. مشخصه این عفونت وزن کم هنگام تولد, آتروفی کورتکس مغز, حملات تشنج عقب افتادگی ذهنی, آب مروارید , کوریورتینیت , میکروسفالی, کلسیفیکاسیون های داخل مغزی و جوشگاه های سیکارتریس بدن و اندام ها می باشد.بطور کلی احتمال اینکه آبله مرغان مادر باعث ناهنجاری زنتیکی بچه بشه.. بین دو دهم درصد تا 2.5 درصد هست... یعنی از بین 1000 زن حامله ای که ابله مرغان گرفتن.. بین 2-25 نفرشون .. بچه هاشون دچار
مشکل ابله مرغات مادرزادی میشن....درسته که زیاد نیست و لی به هرحال باید جانب احتیاط را رعایت کرد.

شما اگر در دوران 0-20 سالگیتون واکسن آبله مرغان را تزریق کردین یا اینکه بهر حال حد اقل یکبار مبتلا به بیماری شدین... اصلا جای نگرانی نداره.. برای اینکه بدن شما به اندازه کافی سلول دفاعی داره تا اگه مجددا ویروس وارد بشه دفاع کنه... امااگر دوحالت اول را ندارین.. و در معرض بیمار ان آبله مرغان هستید... بهتر هرچه زودتر اون واکسن رو تزریق کنید.. درسته که احتمالش خیلی کمه
اما ممکنه از بدشانسی , کودک شما جزء اون 2.5 درصد باشه...

آبله مرغان مادردر هفته های آخر بارداری

در نوزادان مادرانی که عفونت با این ویروس را دارند( به غیر از زونا) و بین 5 روز قبل از زایمان و 2 روز بعد از زایمان علایم بیماری را نشان داده اند سندرم واریسلای شدید نوزادی اتفاق می افتد که به نظر می رسد به علت فقدان انتقال آنتی بادی ها از طریق جفت باشد. این نوزادان سریعا باید یا یک ایمنو گلوبین بنام ZIG درمان شوند.

خلاصه: اگه قبلا خودتون یک بار به بیماری مبتلا شدین.. یا اینکه واکسنشو زدین..جای هیچ گونه نگرانی نیست.. و هیچ اقدام دیگری هم لازم نیست... اما اگر او ن اتفاق ها نیفتاده.. بهتره از بیماران آبله مرغانی هرپیز کنید برای اینکه به احتمال 2.5 % بجه شما دچار نقص عضو میشه... اما اگر فکر میکنید تا بحال با افراد بیمار و یا حتی ناقل تماسی داشته اید.

 درمان آبله مرغان در بارداری

 گردآوری شده ی مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 0 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «درمان آبله مرغان در بارداری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..