تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا به راستی مرورگر مایکروسافت EDGE از مرور‌گر‌های کروم و فایرفاکس امن‌تر است؟!

کمپانی مایکروسافت تبلیغات گسترده‌ای در خصوص مرور‌گر اختصاصی ویندوز 10 موسوم به Edge انجام داده و مدعی است که این مرور‌گر از گوگل کروم و فایر‌فاکس امن‌تر است. آیا واقعا این ادعا صحت دارد؟

این ادعای مایکروسافت بر اساس گزارش موسسه NSS Labs مطرح شده است. NSS Labs در زمینه مشاوره کاهش ریسک و نشر اطلاعات به شرکت‌ها فعالیت می‌کند. این گزارش به مقایسه مرور‌گر‌های Edge ،Chrome و Firefox در مواجهه با 304 مورد از بدافزار‌های مهندسی شده اجتماعی و صفحات فیشینگ پرداخته است. بدافزار‌های مهندسی شده اجتماعی که با نام SEM نیز شناخته می‌شوند، در واقع با استفاده از روش‌ها و ترفند‌های مختلف، کاربر را به گونه‌ای ترغیب می‌کنند که تصمیم به دانلود یک نرم‌افزار خاص بگیرد که این نرم‌افزار به ویروس آلوده است. صفحات فیشینگ نیز صفحات تقلبی از یک وب‌سایت اصلی هستند که اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران را به سرقت می‌برند. نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که مرور‌گر اختصاصی مایکروسافت با استفاده از ویژگی امنیتی SmartScreen که در این مرور‌گر وجود دارد، 99 درصد از SEM‌ها را مسدود کرده‌ است. این در حالی‌ست که این آمار برای مرورگر کروم حدود 86 درصد و برای قایرفاکس حدود 78 درصد است.

SmartScreen چیست و چگونه کار می‌کند

پیش از هر چیز، ابتدا لازم است بدانید که SmartScreen چگونه کار می‌کند. ویژگی صفحه هوشمند (یا SmartScreen) برای اولین بار در اینترنت اکسپلورر نسخه 7 به عنوان “فیلتر صفحات فیشینگ” استفاده شد و پس از آن در نسخه‌های بعدی Explorer تغییر و بهبود یافت. مرور‌گر‌های کروم و فایرفاکس نیز از صفحات مشابهی برای هشدار دادن به کاربر استفاده می‌کنند، ولی هیچ‌یک از این صفحات به اندازه SmartScreen در مرور‌گر مایکروسافت Edge جلب توجه نمی‌کند که این امر به دلیل رنگ قرمزی است که در سرتاسر این صفحه دیده می‌شود.

SmartScreen ویژگی بسیار مفید و کارآمدی است؛ ولی توجه داشته باشید که فقط بخشی از امنیت یک مرور‌گر را تامین خواهد کرد. برای حفظ امنیت خود در فضای اینترنت فقط به همین یک ویژگی اکتفا نکنید. به موازات استفاده از این قابلیت درونی مایکروسافت، از یک نرم‌افزار آنتی ویروس خوب مانند MalwareBytes استفاده کنید تا خود را در مقابل هر گونه بدافزاری که ممکن است از زیر دست SmartScreen جان سالم به در برده است و قصد ورود به سیستم شما را دارد، ایمن نمایید.

هرچند که مرور‌گر Edge ممکن است نسبت به مرور‌گری مثل فایر‌فاکس، 21 درصد بیشتر بدافزار‌های مهندسی شده اجتماعی را مسدود کند، ولی این بدان معنا نیست که امنیت این مرور‌گر 21 درصد بیشتر است. مرور‌گر‌های جدید بسیاری وجود دارند که می‌توانند امنیت شما را در فضای وب تضمین کنند.

آشنایی با برخی دیگر از ویژگی‌های امنیتی که اهمیت بالایی دارند

با توجه به آنچه که تا کنون گفته شد، اکنون قصد داریم ویژگی‌های امنیتی دیگری که امروزه در مرور‌گر‌ها استفاده می‌شود را با هم مرور کنیم. همچنین به بررسی و مقایسه این ویژگی‌ها در مرور‌گر Edge با مرور‌گر‌های کروم و فایرفاکس خواهیم پرداخت.

Microsoft Edge و گوگل کروم، هر دو بصورت کامل، تکنولوژی Sandboxing را اجرا و پیاده‌سازی می‌کنند (Sandboxing در امنیت کامپیوتر، به مکانیسم تفکیک و جداسازی برنامه‌های در حال اجرا اطلاق می‌شود). تکنولوژی Sandbox در یک مرور‌گر باعث تفکیک شدن اجزای مختلف آن مرور‌گر (مانند برگه‌ها، صفحه‌ها یا پلاگین‌ها) به پردازش‌های جداگانه می‌شود. این پردازش (Process)‌ها از تعامل و ایجاد ارتباط با یکدیگر یا با سایر پردازش‌ها در بیرون از برنامه منع می‌شوند. این امر نفوذ کد‌های مخرب به درون سیستم کامپیوتر شما را بسیار سخت می‌کند.

جداسازی اجزای یک مرور‌گر به پردازش‌های مختلف، می‌تواند در سیستم‌های چند هسته‌ای باعث افزایش سرعت و کارایی سیستم نیز گردد. البته این امر مستلزم مصرف مقدار بیشتری از حافظه RAM نیز خواهد بود.

مرور‌گر Firefox در سال 2004 عرضه شد و در آن زمان موضوع Sandboxing به تازگی مطرح شده بود. در حال حاضر، تکنولوژی Sandbox در فایرفاکس، فقط در بخش پلاگین‌های رسانه‌ای اجرا می‌شود. ولی کمپانی Mozilla در حال کار بر روی پروژه دیگری به نام “Electrolysis” است. این پروژه فایرفاکس را تبدیل به یک برنامه چند پردازشی کرده و باعث می‌شود این مرورگر تکنولوژی Sandbox را نیز پشتیبانی نماید. مشکلی که در سر راه فایرفاکس برای اجرای این پروژه وجود دارد این است که می‌بایست تمامی افزونه‌ (اکستنشن‌)‌هایی که در مدت 13 سال گذشته برای این مرور‌گر ارایه شده‌اند، با این تکنولوژی سازگار شوند و همین امر سرعت اجرا و پیاده‌سازی این پروژه را تا حد زیادی کاهش داده است.

بنابراین هنگامی که سخن از تکنولوژی Sandboxing به میان می‌آید، مرور‌گر Edge یک سر و گردن از فایر‌فاکس بالاتر است، ولی در مقایسه با کروم در یک سطح قرار می‌گیرد.

به‌روز‌رسانی خودکار برنامه

آیا تا بحال به این فکر کرده‌اید که چرا آپدیت‌هایی که برای مرور‌گر‌ها عرضه می‌شود خیلی زیاد هستند؟ برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان این نرم‌افزار‌ها، بطور مداوم آپدیت‌هایی را برای برطرف کردن معایب و مشکلات امنیتی برنامه‌ها ارایه می‌کنند. البته بدیهی است که فقط کاربر‌هایی که این بروز‌رسانی‌ها را انجام دهند، در مقابل مخاطرات محافظت می‌شوند. بروز‌رسانی خودکار برنامه باعث می‌شود کاربر مطمین شود که نسخه مرور‌گری که از آن استفاده می‌کند، بروز و محافظت شده است.

آپدیت‌هایی که برای گوگل کروم عرضه می‌شوند معمولا حجم کمی داشته و پس از دانلود شدن توسط برنامه، هنگامی که کاربر مرور‌گر را ببندد بصورت خودکار نصب می‌شوند. فایرفاکس نیز در سال 2012 روشی مشابه کروم برای بروز‌رسانی نرم‌افزار ارایه کرد.

بروزرسانی در Microsoft Edge کمی متفاوت است. در این مرور‌گر، آپدیت‌ها مستقیما توسط خود برنامه دریافت نمی‌شوند. بلکه در قالب آپدیت‌هایی که برای ویندوز عرضه می‌شود، بروز‌رسانی‌های مربوط به Edge نیز دریافت و سپس نصب می‌شوند (این یکی از دلایل مهمی است که توصیه می‌کنیم هیچ‌گاه آپدیت خودکار سیستم عامل ویندوز خود را غیر‌فعال نکنید). یکی از نکات مهمی که در هنگام بروز‌رسانی مرور‌گر Edge باید مد نظر داشته باشید این است که پس از دریافت فایل‌های آپدیت، باید یک مرتبه سیستم خود را Restart کنید تا تغییرات در مرور‌گر اعمال شود. Restart کردن سیستم و سرعت پایین دریافت آپدیت‌ها توسط سیستم عامل ویندوز از جمله نقاط ضعف مرور‌گر Edge نسبت به گوگل کروم و فایر‌فاکس به شمار می‌رود. مایکروسافت اعلام کرده است که در آینده‌ای نه چندان دور امکان دریافت یک سری از آپدیت‌های مرور‌گر Edge را از طریق فروشگاه ویندوز (Windows Store) برای کاربران فراهم خواهد کرد. این امر باعث می‌شود شما به عنوان کاربر این نرم‌افزار مطمین شوید که هر لحظه از نسخه بروز این مرور‌گر استفاده می‌کنید.

حفاظت از حریم خصوصی

هر سه مرور‌گر محبوب و بزرگ فضای وب، ویژگی‌هایی برای حفظ حریم شخصی کاربر دارا هستند (ویژگی InPrivate در مرورگر Edge، Incognito در گوگل کروم و Private Browsing در فایرفاکس). اگر از این ویژگی‌ها استفاده کنید، پس از بستن پنجره مرور‌گر، کلیه کوکی‌ها، اطلاعات ذخیره شده و تاریخچه جستسجوی شما در مرور‌گر پاک خواهد شد. البته این امر باعث جلوگیری از دنبال کردن شما توسط وبسایت‌ها نخواهد شد.

نتیجه‌گیری
با توجه به مطالبی که بیان شد، ویژگی‌های امنیتی گوگل کروم و Microsoft Edge بسیار به هم شبیه هستند. این ادعا که Edge امن‌تر از Chrome است می‌تواند برگرفته از این امر باشد که مرور‌گر اختصاصی مایکروسافت، لیست کامل‌تری از وبسایت‌های مشکوک و خطرناک را نسبت به مرور‌گر کروم در خود نگه می‌دارد. البته اگر شما از نرم‌افزار‌های آنتی ویروس برای محافظت از سیستم خود استفاده می‌کنید، می‌توانید مطمئن باشید که به اندازه کافی سیستم شما امن بوده و جای نگرانی نیست.

مرور‌گر فایرفاکس نسبت به دو مرور‌گر دیگر در جایگاه پایین‌تری قرار دارد، ولی در سال 2017 این مرور‌گر نیز بهبود چشمگیری خواهد داشت. هرچند که هم اکنون نیز فایرفاکس در زمینه حفظ حریم خصوصی نسبت به Microsoft Edge و Google Chrome کارایی بهتری دارد. پس حداقل می‌توان گفت که این مرور‌گر نیز امتیازات مخصوص به خود را دارا است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا به راستی مرورگر مایکروسافت EDGE از مرور‌گر‌های کروم و فایرفاکس امن‌تر است؟!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..