تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وقت گرد و غبار چه بخوریم؛ چه نخوریم؟

عضو انجمن آسم و آلرژی با اشاره به اقدامات لازم در روزهای گرد و غبار بیش از حد گفت: در این شرایط مردم با مصرف کردن موادغذایی خاص می توانند سلامتی خود را تضمین کنند.

وقت گرد و غبار چه بخوریم؛ چه نخوریم؟علیرضا خیاط زاده متخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی در گفتگو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اقدامات لازم برای کاهش آسیب ناشی از افزایش گرد و غبار بیش از حد مجاز طوفان در استان خوزستان گفت: این گرد و غبارکه از کشورهای همسایه وارد کشور ما شده اند، ذرات درشتی هستند که نفوذپذیری آن ها به قسمت های تحتانی ریه کمتر بوده اما این ذرات درشت با گردهای ریز آلودگی هوا و گرده های گیاهی ترکیب شده و می توانند علاوه بر تحریک زایی، آلرژی زا نیز باشند.

وی ادامه داد: این گردو غبار در بیماران مبتلا به آسم و آلرژی نهفته موجب بروز علامت های تنفسی، تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه در دستگاه تنفس تحتانی و علائمی مانند آبریزش، عطسه، سوزش گلو در دستگاه تنفسی فوقانی وحتی سوزش چشم نیز  می‌شوند.

این متخصص عضو انجمن آسم و آلرژی عنوان کرد: کودکان، افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای قلبی ریوی دارند، در روزهایی که گرد و غبار بیش از حد مجاز بوده در معرض خطر بیشتری هستند و باید در ساعات اوج آلودگی هوا در منزل مانده و در صورت لزوم خروج از منزل از ماسک های با فیلتر استاندارد استفاده کنند.

خیاط زاده توصیه کرد: مردم از پیاده روی ، ورزش کردن و فعالیت های هوازی در زمان گرد و غبار به خصوص در اوایل صبح و هنگام غروب اجتناب کنند.

وی انجام اقداماتی را در محیط خانه برای کاهش ورود ذرات گردو غبار موثر دانست و گفت: بستن پنجره ها، استفاده از پنجره های دو جداره، مسدود کردن راه های ورود هوایی در کاهش ورود گرد و غبار وآسیب ناشی از آن تاثیرگذار است.

متخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی بالینی با تاکید بر اینکه  تغذیه سالم در سلامتی حرف اول را می زند، افزود: مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مانند میوه ها و سبزیجات برگ سبز تازه با سم زدایی و تقویت سیستم ایمنی نقش به سزایی در مقابله با آسیب های ناشی از گردو غبار و آلودگی هوا به سلامتی بدن دارد.

خیاط زاده مصرف لبنیات به خصوص شیر و غذاهای حاوی امگا 6 مانند ماهی و غذاهای دریایی را در روزهای آلوده به شهروندان ساکن شهرهایی که میزان ذرات از حد استاندارد بیشتربوده توصیه کرد.

وی مصرف برخی غذاها  را موجب تشدید بروز آسیب های ناشی از گرد و غبار معرفی کرد وگفت: در زمان هایی که میزان گرد و غبار بیش از حد استاندارد بوده مردم از مصرف غذاهای ناسالم مانند فست فودها،غذاهای حاضری، موادغذایی حاوی افزودنی به دلیل تشدید علائم آسم و آلرژی اجتناب کنند تا سلامتی آنها کمتر به خطر بیفتد.

انتهیا پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وقت گرد و غبار چه بخوریم؛ چه نخوریم؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..