تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نه به پوسیدگی دندان ها: سیلانت گلاس یونومر چیست؟

سیلانت روشی جدید در حفاظت از دندان های دائمی آسیاب از پوسیدگی است. دندان های آسیابی که سالم باشند و بیش از ۴ سال از رویش آنها نگذشته باشد، گزینه ی خوبی برای استفاده از سیلانت هستند. دندان پزشک با کشیدن سیلانت روی دندان های آسیاب مانع گیر کردن مواد غذایی در شیارهای دندان شده و از پوسیدگی آنها چلوگیری می کند.

هر چه دندان پزشکان در روش های حفاظت از دندان از پوسیدگی پیش می روند، مواد جدیدی به این روند می پیوندند. سیلانت گلاس یونومر یکی از آخرین موادی است که دندانپزشکان می توانند به عنوان جایگزینی برای مواد قدیمی تری استفاده کنند که بر پایه ی رزین بوده اند. سیلانت های گلاس آینومر حاوی موادی است که سیلانت های رزین فاقد آن هستند. اعمال آنها بر روی دندان نیز کمی متفاوت است.

گلاس یونومر چه تاثیری بر پوسیدگی دندان دارد؟

یک تحقیق به سه مواد تشکیل دهنده ی اصلی در این نوع سیلانت پرداخته است: اسید مایع، پودر شیشه و آب. اسید با پودر شیشه واکنش نشان می دهد و همراه با آب ماده ای را شکل می دهند که می تواند به سطوح خیس بچسبد و اجازه ی عبور آب از خود را می دهد. سیلانت های بر پایه ی رزین باید در یک سطح خشک استفاده شوند و دافع آب هستند. از سوی دیگر گلاس یونومر، به طور طبیعی در محیط مرطوب دهان حل می شود، و به همین دلیل حفاظت دائمی در برابر پوسیدگی دندان ایجاد نمی کند.

مزیت سیلانت گلاس یونومر در برابر سایر انواع چیست؟ قابلیت استفاده در محیط مرطوب

اگر سیلانت به خوبی به دندان نچسبد، مینای زیر آن می تواند مستعد ابتلا به پوسیدگی شود. آب بندی دندان شامل آماده سازی آن، استفاده از سیلانت و قراردهی آن در محل با استفاده از نور درمانی است. در برخی موارد هم ممکن است دندان پزشک اجازه دهد سیلانت خود به خود خشک شود. در سیلانت های بر پایه ی رزین سطح دندان باید تمیز شود، شسته شود و سپس کاملا خشک شود. اما خشک کردن دندان در محیط مرطوب دهان می تواند چالش برانگیز باشد، به خصوص اگر دندان به طور کامل از لثه بیرون نیامده باشد. در تحقیقات مشخص شده است که در مواردی که خشک کردن محیط دندان سخت است مانند مواردی که شیارهای دندان عمیق است یا زمانی که دندان هنوز کامل از لثه بیرون نزده است، سیلانت گلاس یونومر کاربرد بهتری دارد.

آزاد سازی فلوراید

یکی دیگر از مزیت های گلاس یونومر آزاد سازی فلوراید است که مینای دندان را تقویب می کند. اگر گلاس یونومر دندان را خوب آب بندی نکرده باشد و یا در طول زمان شروع به نشت کرده باشد، آزاد شدن یون های فلوراید مقداری حفاظت در برابر پوسیدگی برای دندان ایجاد می کند.

تحقیقات نشان داده اند که با این که ماهیت نفوذ پذیری گلاس یونومر حفاظت در برابر پوسیدگی را محدود می کند، اما به دلیل عبور فلوراید از آن مزیت بهتری دارد. از آنجا که فلوراید به راحتی می تواند از آن عبور کند، مینای دندان بهتر تقویت می شود. سیلانت های بر پایه ی رزین اجازه ی عبور فلوراید را نمی دهند.

سایر مطالعات گلاس یونومر

مطالعات انجام گرفته در مقایسه ی گلاس یونومر با دیگر انواع سیلانت نشان دهنده ی مزایای مشابهی است. تحقیقات نشان می دهند که گلاس یونومر بهتر از سایر انواع به شیارها نفوذ می کنند و حتی زمانی که به نظر می رسد سیلانت از بین رفته است، پوسیدگی دندان رخ نمی دهد. این امر احتمالا به این دلیل است که سیلانت هنوز در عمیق ترین مناطق دندان وجود دارد.

برخی تحقیقات نیز به اثر گلاس یونومر بر دندان های مجاوری تمرکز یافته اند که از سیلانت در آنها استفاده نشده است. این مطالعات نشان می دهند که سیلانت های گلاس یونومر با آزاد سازی فلوراید موجب حفاظت بهتر دندان های مجاور در برابر پوسیدگی می شود. پژوهشگران این باورند که گلاس یونومر مانند یک مخزن فلوراید عمل می کند که معادل مسواک زدن دو بار در روز با خمیر حاوی دندان فلوراید است.

بسته به نیازهای بیمار، سیلانت گلاس یونومر ممکن است انتخاب مناسبی برای فرزند شما باشد. استفاده از سیلانت در دندان پایان جلوگیری از پوسیدگی دندان نیست و کودک باید همچنان اصول مراقبت از دندان را رعایت کند. اما استفاده از آن در سال هایی که دسترسی به تمام مناطق دندان برای کودک سخت است و مصرف شکلات و شیرینی در وی بیشتر است، به حفاظت از دندان های دائمی کمک بیشتری می کند. در هر صورت، این کودکان نیز باید دو بار در روز مسواک بزنند و از نخ دندان استفاده کنند.

منبع

Colgate و کلینیک دندانپزشکی پردیس

No votes yet.

Please wait...

به این مطلب چه نمره‌ای می‌دهید؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نه به پوسیدگی دندان ها: سیلانت گلاس یونومر چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..