تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پرورش ماهیان خاویاری برای اولین بار در مغان +عکس

ساعت: 17:05 منتشر شده در مورخ: 1395/11/05 شناسه خبر: 1016129

یک جوان اهل اسلام آباد مغان با استفاده از تسهیلات اقتصاد مقاومتی سپاه توانست برای اولین بار در استان اردبیل ماهیان خاویاری در این شهر پرورش دهد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آران مغان، با اینکه بیکاری دامن بسیاری از خانواده‌ها در شهرستان پارس آباد مغان را گرفته است اما هنوز هستند کسانی که با اراده و پشتکار زمینه‌های رونق اقتصادی را برای خود و خانواده و حتی سایر افراد در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی فراهم آورده‌اند.

در همین ارتباط یک جوان اهل اسلام آباد شهرستان پارس آباد با دریافت تسهیلات از سپاه در قالب اقتصاد مقاومتی توانسته است با ایجاد دو حوزچه در قسمتی از حیاط خود اقدام به پرورش ماهیان خاویاری یا همان فیل ماهی کند و با این کار خود برای چند نفر هم اشتغالزایی ایجاد کند.

در همین راستا سری زدیم به یک طرح پرورش ماهیان خاویاری در شهر اسلام آباد مغان از توابع شهرستان پارس آباد که توسط یک کارآفرین اهل اسلام آباد اداره می‌شود؛ امروز او با دریافت تسهیلات اقتصاد مقاومتی از بسیج سازندگی توانسته با پرورش ماهی خاویاری، جزء اولین تولیدکننده‌های این نوع ماهی در استان اردبیل باشد.

«تارودی جعفری» یکی از کارآفرینان باانگیزه شهر اسلام آباد است که توانسته در کنار خانواده‌اش با استفاده از سرمایه اولیه و تسهیلات اقتصاد مقاومتی، کسب‌وکار پررونقی را در این شهر برای خود و خانواده‌اش ایجاد کند.

جعفری که شروع فعالیت خود در این عرصه را از چهار سال گذشته آغاز کرده است، در این باره به خبرنگار آران مغان می گوید: با راه‌اندازی طرح پرورش ماهی تاکنون برای پنج خانواده اشتغال‌زایی ایجاد شده و این کار برکات زیادی برای ما به همراه داشته است.

وی با بیان اینکه این استخر پرورش ماهی خاویار در حیاط خانه اش راه اندازی شده، گفت: با سرمایه گذاری اولیه و کمک 50 میلیون تومانی بسیج سازندگی سپاه ناحیه پارس آباد که در قالب اقتصاد مقاومتی برای توسعه این طرح داده شد و خوشبختانه بعد از چند سال زحمت و تلاش پرورش این ماهی خاویاری در آستانه استحصال از آن هستیم.

جعفری درباره نحوه پرورش ماهی خاویار و شرایط دشوار آن می گوید: پرورش ماهی خاویار مثل قزل‌آلا و ماهی سفید نیست، چرا که ماهیان خاویاری 6 سال طول می کشد تا آماده بهره‌برداری شود و از سویی دمای آب هم بسیار مهم است. چون دمای آبی که ماهی خاویار در آن رشد می‌کند باید بالای ۱۸ درجه باشد.

وی با بیان اینکه هر ماهی خاویار بین 80 تا 100 کیلوگرم وزن دارد، گفت: در کنار استحصال از ماهی خاویاری که برای اولین بار در استان اردبیل و در شهر اسلام آباد مشغول پرورش آن هستیم به دنبال تکثیر بچه ماهی و صادرات آن به استانهای همجوار هستیم.

این کارآفرین اسلام آبادی در پایان از جوانان خواست تنها به فکر کارهای اداری و پشت‌میزنشینی نباشند چرا که افراد جویای کار می‌توانند با دریافت تسهیلات و پشتکار برای خود و خانواده ایجاد شغل و کسب درامد نمایند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان پارس آباد نیز در این رابطه به خبرنگار آران مغان گفت: امروز بسیج سازندگی سپاه شهرستان پارس آباد توانسته در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصاد مقاومتی گام‌های بلندی بردارد.

سرهنگ پاسدار مطلب شاهی افزود: تاکنون 30 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره بانکی در 24 عرصه در قالب اقتصاد مقاومتی و صنایع تبدیلی به متقاضیان در شهرستان پارس آباد اعطا شده است که پرداخت این تسهیلات نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی براساس منویات مقام معظم رهبری دارد.

وی با اشاره به اینکه با اعطای تسهیلات کم بهره به واحدهای تولیدی برای 180 نفر در شهرستان پارس آباد ایجاد اشتغال شده است، تصریح کرد: عمده واحدهای تولیدی راه‌اندازی شده در زمینه پرورش ماهی، شترمرغ، زنبور عسل، بوقلمون، مرغ، دام سبک و سنگین بوده و همچنین تسهیلاتی در رابطه با تولید فرآورده‌های لبنی و پرورش قارچ خوراکی و زعفران به متقاضیان ارائه شده و این واحدهای تولیدی نقش موثری در درآمدزایی و پویایی اقتصاد منطقه داشته است.

اقلیم و شرایط مناسب جوی حاکم در شهرستان پارس آباد موجب شده تا برای اولین بار در سطح  استان انواع ماهیان خاویاری، اوزون برون یا فیل ماهی در این شهرستان پرورش داده شود که با استحصال از خاویار آنها و همچنین احداث مرکز تکثیر صنعت آبزی پروری در این منطقه گسترش خواهد یافت.

پرورش ماهیان خاویاری بصورت صنعتی قدمت 45 ساله دارد که برای اولین بار در کشور روسیه انجام شده است.

گزارش  از مرتضی بری

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پرورش ماهیان خاویاری برای اولین بار در مغان +عکس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..