تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افزایش ورودی پرونده‌های قاچاق کالا در استان اردبیل/ مردم مراقب سوء استفاده حراجی و فروش فوق‌العاده باشند/ تاثیر مستقیم چانه زنی بر گرانی کالا در بازار

ساعت: 16:50 منتشر شده در مورخ: 1395/11/05 شناسه خبر: 1016024

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان اردبیل تشریح کرد؛

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل، آخرین اخبار مربوط به استخدام این سازمان، محکومیت میلیونی تعاونی‎های مرزنشین اردبیل، فراوانی کشفیات و نیز کالاهای قاچاق در استان اردبیل را تشریح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از سبلان‌ما، حسین نجف زاده، مدیر کل تعزیرات حکومتی استان اردبیل، این هفته میهمان سبلان ما بود که به سئوالات واصله مردمی و نیز پرسش های خبرنگاران در حوزه های گوناگون پاسخ داد؛ متن کامل این گفتگوی تفصیلی همراه با پرسش و پاسخ از نظرتان می گذرد.

**فراوانی تخلفات در استان اردبیل که در رسیدگی‌های شما به دست آمده است؛ کمترین و بیشتری موارد مربوط به کدام صنف و شغل است و آیا مطالعاتی شده که دلیل چیست؟

نجف زاده:  متوسط ماهانه 1000 فقره پرونده در سطح استان اردبیل تشکیل می‌شود، از این تعداد نزدیک 10 درصد مربوط به حوزه قاچاق( 95 درصد پرونده‌های قاچاق به سازمان تعزیرات حکومتی استان اردبیل محول شده است)، 20 درصد بهداشت، دارو و درمان و 70 درصد در حوزه کالا و خدمات است.

 البته به جهت گستردگی اصناف در استان اردبیل و وجود 70 درصد تخلفات در این حوزه، تخلفات در این حوزه بیشتر است؛ 15 تا 20 درصد پرونده ها را شاکیان خصوصی تشکیل می‌دهند عمده شاکی ها هم در حوزه کالا و خدمات است (گران فروشی، عدم درج قیمت و کم فروشی و تقلب).

اما در حوزه بهداشت و درمان نیز فراوانی تخلفات، عرضه مواد غذایی غیر قابل مصرف است؛ در بحث قاچاق نیز خوشبختانه علی‌رغم وجود 375 کیلومتر مرز مشترک، استان اردبیل از حیث ورود و خروج کالای قاچاق استان سفید محسوب می شود، این استان معبر ورود و خروج کالای قاچاق است (بیشتر ترانزیتی است)؛ کالای قاچاق از استان‌های کردستان، آذربایجان غربی وارد این استان شده و از اینجا به استان گیلان فرستاده می‌شود، بارانداز کالای قاچاق در استان اردبیل خیلی پایین است بیشتر کشفیات مربوط به کالاهای قاچاقی است که از این استان رد می شود.

**فراوانی منشا کشفیات شما چیست؟ یعنی چه مقدار ناشی از گزارشهای مردمی، چه مقدار نهادهای نظارتی و چه مقدار راسا توسط عوامل خودتان است؟

نجف زاده: وظیفه اصلی ما رسیدگی به پرونده است بیشترین پرونده های تشکیل شده در این سازمان، از طریق بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و دانشگاه علوم پزشکی، اتاق اصناف و نیروی انتظامی به دستمان می‌رسد؛ 15 درصد این پرونده ها مربوط به شاکیان خصوصی، 50 درصد سازمان صنعت، معدن و تجارت و 35 درصد سایر موارد است.

صد در صد گزارش‌های مردمی و شکایت ها با حضور خود شاکیان و فرد متخلف مورد رسیدگی قرار می‌گیرد؛ سامانه 135 در سه حوزه در کشور اجرا می‌شود در استان اردبیل قابلیت اجرا دارد از طریق الکترونیکی و اینترنتی مردم می‌توانند شکایت‌ها و گزارش‌های خود را از این طریق اعلام کنند؛ شکایت ها در کوتاه ترین زمان به دستمان می رسد و پس از پیگیری، نتیجه را از طریق کانالی که شکایت اعلام شده، ابلاغ می‌کنیم.

 

**تعزیرات در بین مردم هیچ مفهومی ندارد این همه گرانی، این همه تفاوت قیمت ها، نقش تعزیرات چیست فقط منتظر شکایت مردم است؟

نجف زاده: گرانی متاثر از تورم است لذا تعزیرات حکومتی نمی‌تواند در مقابل گرانی ایفای نقش کند ما نمی توانیم فروشندگانی را که با قیمت بالا جنس خریداری کرده اند، ملزم کنیم که ارزان بفروشند؛ عوامل بسیاری در گران بودن اجناس دخیل است، سود کردن در تجارت یک اصل است بعضا  از مجاری قانونی برای برخی کالا و خدمات قیمت می دهند؛ در سطح استان اقدام عملی موثر در استان امکان پذیر نیست؛ با این که نظارت و بازرسی بر گران فروشی بر عهده سازمان صنعت و معدن و رسیدگی بر عهده وظیفه تعزیرات حکومتی است اما ما پیگیری می‌کنیم و راهکار ارائه می‌دهیم.

 منتظر شکایت نیستیم؛ با توجه به گستردگی کار، مانده پرونده کل استان اردبیل در پایان سال 94، زیر 84 فقره پرونده بود که این  موید این است که بالاترین راندمان کاری را داشتیم و در این حوزه کم کاری صورت نگرفته است؛ تعزیرات حکومتی استان اردبیل به طور متوسط حداقل رورانه 200 و  ماهانه نزدیک 5000 نفر مراجعه کننده دارد.

تورم، چه خزنده و چه جهنده وجود دارد و همه چیز را تحت الشعاع قرار داده است؛ متاسفانه مردم فکر می کنند تعزیرات آنگونه که مدنظر مردم است ایفای نقش نمی کند در حالی که به جهت منع قانونی، در انعکاس محکومیت‌ها و تخلفات محدودیت داریم، قانون تنها اجازه انعکاس تخلفات بالای 100 میلیون را داده است به خاطر آبروی افراد نمی توانیم تمام موارد را افشا و رسانه‌ای کنیم.

*علت اینکه برخی فروشندگان، جنسی را با 100 هزار تومان تخفیف می‌فروشند چیست؟( اگر زرنگ باشی تخفیف می‌گیری اگر نه فروشنده به همان قیمتی که می خواهد می‌فروشد)

نجف زاده: رواج چانه زنی و تخفیف گرفتن تفکر غلطی است، این کار باعث شده فروشندگان قیمت کالا را تا اندازه ای بالا ببرند تا اگر مشتری خیلی چانه زد با تخفیفی که می دهد چیزی هم عایدشان شود، در این زمینه فرهنگسازی لازم است؛ منکر برخی تخلفات نیستم اما اصناف استان اردبیل در کشور خیلی منصف هستند و تقاضا برای فروش فوق‌العاده بیشتر است.

 

*** دلیل تفاوت فاحش قیمت‌ اجناس مشابه در اردبیل چیست و  فروشندگان تا چه حد  مجاز به این کار هستند؟ 

نجف زاده: تفاوت قیمت در اقتصاد آزاد چیز عجیبی نیست باید رقابت را در بازار حکم فرما کنیم، قیمت اجناس به قیمت خرید، مستاجری و ... ارتباط دارد.

تفاوت قیمت در بازار، مادامی که از خارج از عرف نباشد طبیعی است؛ امکان دارد فردی کالای مورد نظر خود را ارزان خریداری کند و با قیمت نازل بفروشد و برعکس؛ برخی معتقدند فروش بیشتر سود کمتر را جبران می‌کند.

برخی فروشندگان بدون مجوز با نصب بنر حاوی فروش فوق العاد و حراجی از مردم سوء استفاده می‌کنند اما اگر کسی واقعا پایین تر از قیمت واقعی بفروشد و حراج واقعی بکند از نظر تعزیرات تخلف محسوب نمی‌شود.

شعار اولیه کار ما این است کالای با کیفیت با قیمت پایین به دست مردم برسد؛ اگر تبلیغ خلاف واقع نباشد و به حق مصرف کننده تجاوز نشود فروش فوق العاده مانعی ندارد.

معتقدم دخالت بیشتر در امور نتیجه عکس می‌دهد در وضعیت کنونی اجازه دهیم رقابت سالم در بازار حکم فرما شود البته با نظارت هدفمند و صحیح.

 در شرایط کنونی توسعه فروشگاه‌های بزرگ در استان اردبیل سیاستی است که هم اکنون دنبال می کنیم چرا که در این فروشگاهها نظارت و اجرای اهداف دولت راحت‎تر است؛ تبعیت این فروشگا هها در مناسبت های خاص همچون عید نوروز و تابستان و ... برای فروش بسته حمایتی دولت، بیشتر است.

وقتی اقلام ضروری را در اختیار فروشگاه بزرگ قرار می دهیم کنترل برای ما راحت تر می شود در حالی که کنترل مغازه های کوچک نیازمند بازرس و نظارت انرژی بیشتر برای کنترل است؛ نظر خود دولت این است که بازاری ها خود کنترلی را در بازار تقویت کنند.

زمانی هست که مردم خودشان در تقابل با بازرسان قرار می گیرند در حالی که در استان‌های دیگر اصلی ترین بازرس خود مردم هستند.

عرضه کالا به قیمت بالا و درج قیمت بالا بر روی لباس تخلف است، رسانه و مردم باید خودشان به صحنه بیایند و مطالبه‌گری کنند احتمال دارد بازرس هر ماه یک بار برای نظارت به مغازه ای برود در این مدت این مردم هستند که باید تخلفات را گزارش دهند.

نظارت تنها کار دولت نیست نقش مردم بسیار مهم است و می توانند یاریگر ما باشند، البته نسبت به سایر استان ها، نظارت در استان اردبیل ملموس تر است ، درج قیمت بر روی اجناس در این استان جا افتاده است.

خریدار انتقاد هستم رسانه‌ها در این راستا کمک حال ما باشند مردم بیشتر حساسیت به خرج دهند و مطالبه‌گری کنند.

 **تعداد پرونده هایی که محکومیت آنها بالای صد میلیون است و پرونده قاچاق تعاونی‎های مرزنشین اردبیل در چه مرحله ای است؟

نجف زاده: در سال 95، بالای 20 پرونده داریم که ارزش ریالی محکومیت آنها بالای 100 میلیون است و پرونده قاچاق تعاونی‎های مرزنشین اردبیل نیز در زمره این پرونده‎هاست.

در سال گذشته پرونده قاچاق 17 دستگاه خودوری خارجی با  محکومیت 7 میلیارد تومانی از جمله  پرونده هایی بود که ارزش ریالی محکومیت آنها بالای 100 میلیون  بود و طبق قانون مجازات اسلامی  اطلاع رسانی لازم در این صورت گرفت البته برای جلوگیری از آسیب به خانواده متخلفان جاهایی که لازم بود افشا کرده‌ایم

عملکرد عمده تعاونی های مرزنشینان  استان اردبیل بررسی شده که  پرونده 17 تعاونی در مرحله تحقیقات  است و برای همه قرار صادر شده که به محض صدور احکام قطعی، اطلاع رسانی در مورد آنها صادر می شود؛در این خصوص 17 پرونده تشکیل شده بود که حکم قطعی 4 یا 5 مورد صادر و اجرا شده است.

دررسیدگی به پرونده برنج های وارداتی تعاونی‎های مرزنشینان استان اردبیل، یکی از تعاونی‌های متخلف به 880 میلیون تومان جریمه محکوم شد؛ تعاونی دیگری به 135 میلیون تومان وتعاونی هم به 168 میلیون تومان جریمه محکوم شده که حکم آنها در دست اجرا است.

**آیا قیمت روی کالا ملاک است؟

نجف زاده: سه نوع قیمت داریم ( مصوب، ازشادی، عرفی) برخی کالاها مانند نان قیمت مصوب دارند، در قیمت‌های ارشادی سقف قیمت با لحاظ هزینه ها اعلام می شود به این معنی نیست که به همان بالاترین قیمت باید فروخته شود.

قیمت عرفی که مربوط به حبوبات و محصولات کشاورزی است بر اساس معدل گیری قیمت این اقلام اعلام می شود به طور مثال اگر اعلام شود حبوبات کیلویی 7 تومن است فروشنده ای به قیمت 7500 عرضه کند تخلف نیست اما اگر 10 تومن بفروشد تخلف است و گران فروشی محسوب می شود؛ در این مورد تفاوت قیمت بین 200 تا 500 تومانی تخلف نیست و عرفی است.

**برخی داروخانه‌ها عنوان می‌کنند قیمت روی قوطی ملاک نیست، قیمت فاکتور ملاک است، آیا این مورد صحت دارد؟

نجف زاده: فروش کالای قدیم به نرخ جدید تخلف است، قیمت داروها را سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند؛ اگر داروخانه ای داروی سال‌های گذشته را با نرخ جدید به مردم بفروشد تخلف کرده است؛ در صورت شکایت رسیدگی و برخورد می کنیم.

در حوزه دارو، تخلفات خیلی بالاست؛ برخی مصوبات داروخانه ها در این حوزه به ضرر مردم تمام می‌شود.

داروهای OTC (داروهای بدون نسخه) را می‌توان بدون نسخه پزشک آزاد خرید و فروش کرد، داروهای غیر از داروهای OTC باید با تجویز پزشک و تایید مسئول فنی داروخانه به دست بیمار برسد؛ اینکه داروخانه‎ها مصوب کرده‌اند برای داروهای بدون نسخه (چه بیمه و چه آزاد) هم حق فنی دریافت ‌کنند، دریافت حق فنی به این شکل، اجحاف در حق مصرف کننده است.

درحوزه دارو  و درمان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم، چون صنف تخصصی است ورود به این حوزه به راحتی امکان پذیر نیست؛ قویا پیگیر هستیم حق فنی را حذف کنیم؛ تعزیرات حکومتی استان اردبیل برای رسیدگی به پرونده ها ریالی دریافت نمی کند

**عمده کالاهای قاچاق در استان اردبیل کدامند؟

نجف زاده: البسه  دست اول و دوم، کالاهای دخانی و محصولات جنگلی عمده کالاهای قاچاق استان اردبیل است؛ در خصوص لباس دست دوم 24 تاناکورا در اردبیل جمع آوری شده و تبدیل به اجناس نو شده است، تمام تاناکوراهای سرعین را جمع کرده ایم؛ دو سه تا مغازه  تاناکورا در اردبیل داریم که به آنها هم اخطار داده ایم.

**از مدیرکل تعزیرات حکومتی بپرسیدکه آزمون استخدامی تعزیرات حکومتی چه شداین ازمون کی قراره برگزارشود؟درسایت ها امده بود که تعزیرات حکومتی استان اردبیل از بین جوانان دیپلم استخدام می کند؟ ایااین درست است؟ مهلت ثبت نام درازمون تاکی است؟

نجف زاده: قرار است 8 نفر در استان اردبیل جذب کنیم  که استخدام به طور متمرکز انجام شده و در حال حاضر در مرحله  انجام مصاحبه از  24 نفر  یعنی سه برابر ظرفیت هستیم که از بین اینها 8 نفر انتخاب می شوند.

**آیا فروشندگان موظف به ارائه فاکتور هستند یا خیر؟

نجف زاده: اگر ارزش جنس بالای 10 هزار تومان باشد باید فاکتور صادر کنند؛ در فاکتور خرید تمام اقلام، درصد سود، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های جنبی بالاخص حمل و نقل گران تعریف شده است اگر بیشتر از این میزان باشد گران فروشی محسوب می شود.

 گزارش کوتاه حسین نجف زاده، از عملکرد تعزیرات حکوکتی استان اردبیل

سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان نظارت و بازرسی به عنوان مرجع قضاییِ بازرسی و نظارت با حضور در بازار بر فعالیت‌ها نظارت می‌کند.

در قانون تعزیرات حکومتی، تخلفات اقتصادی در حوزه کالا و خدمات در بخش های (اصناف، غیراصناف و بخش دولتی) را به عنوان عمل مجرمانه تلقی می‌کند؛ هر جا در ازای ارائه خدمات وجهی دریافت شود سازمان تعزیرات حکومتی می تواند به موضوع ورود کرده و به شکایت رسیدگی کند.

 

 در 9 ماهه امسال نسبت به سال 94 پرونده‌های حوزه کالا و خدمات، 45 درصد کاهش یافته که بیشتر  به رکود در بازار بر می گردد؛ در حوزه بهداشت هم با کاهش مواجه هستیم.

از نظر کمی و کیفی نزدیک 21 و نیم درصد افزایش پرونده داشتیم ، پرونده های وارده  کالا و قاچاق به تعزیرات حکومتی استان اردبیل 20 درصد و پرونده های مختومه این حوزه 23 درصد افزایش داشته است.

برای عید نوروز هم طرح ویژه ای برای شهرستان های اردبیل مشکین و سرعین که توریسم پذیر هستند، همچنین برنامه ای خاص برای ایام خرید و تعطیل عید نوروز تدرک دیده شده است.

گران فروشی، کم فروشی، تقلب، عرضه خارج از شبکه، عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری و توزیع، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و نداشتن پروانه بهره برداری از تخلفات حوزه کالا و خدمات است.

تعزیرات حکومتی در حوزه بهداشت، دارو، درمان و دامپزشکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با گزارش دانشگاه به شکایت ها رسیدگی می‌کند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افزایش ورودی پرونده‌های قاچاق کالا در استان اردبیل/ مردم مراقب سوء استفاده حراجی و فروش فوق‌العاده باشند/ تاثیر مستقیم چانه زنی بر گرانی کالا در بازار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..