تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خواب ناکافی چطور باعث مرگ می شود؟

اگر جزء افرادی هستید که کم می خوابید باید بیشتر مراقب خود بوده و در زمان رانندگی با آگاهی بیشتری رانندگی کنید.

خطرات خواب ناکافی برای انسان

درباره خطرات خواب نامناسب بسیار سخن گفته شده، خطراتی که متوجه سلامتی روانی و جسمی شما، عملکردتان و کیفیت زندگی‌تان هستند؛ اما یکی از عواقب جدی خواب ناسالم که نادیده گرفته می‌شود، خطر مرگ تصادفی است.

پژوهشی تازه خطراتی حاصل از بی‌خوابی، از طریق افزایش احتمال مجروحیت‌های اتفاقی مرگبار را آشکار می‌کند. محققان نروژی، ارزیابی گسترده‌ای از ارتباط بین علائم بی‌خوابی و خطرات مجروحیت تصادفی مرگبار انجام دادند. پژوهش آن‌ها روی ۵۴هزار و۳۹۹نفر زن و مرد انجام شد که بین سنین ۲۰ تا ۸۹ بودند. همه بین سال‌های ۱۹۹۵و۱۹۹۷ در یک پژوهش سلامت عمومی شرکت کرده بودند.

این پژوهشگران در یک بازه زمانی ۱۴ساله درباره وجود علائم بی‌خوابی، شامل وجود مشکل در به‌خواب‌رفتن، ادامه خواب، یعنی بیدارشدن‌های بی‌موقع در طول زمان خواب و نیز بدخوابی، داده جمع‌آوری کردند. برای شناسایی ارتباطات احتمالی بین بی‌خوابی و مجروحیت‌های تصادفی مرگبار، داده‌های علائم بی‌خوابی را با داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط دفتر ملی ثبت علت مرگ نروژ تطبیق دادند.

در طول بازه ۱۴سالهٔ پژوهش، آن‌ها ۲۷۷ مجروحیت مرگبار و ۵۷ مجروحیت مرگبار مربوط به وسایل نقلیه موتوری را در میان جمعیت نمونه شناسایی کردند.

محققان دریافتند، بی‌خوابی عاملی مهم در مجروحیت‌های تصادفی مرگبار بود، چه آن‌هایی که به وسایل نقلیه موتوری مربوط بودند و چه سایر نمونه‌ها. آن‌ها دریافتند، هر چه تعداد علائم بی‌خوابی در فرد بیشتر باشند، خطر وقوع هر دوی این موارد بالاتر می‌رود. این محققان در تحلیل نتایج، به تخمین نسبت مجروحیت‌های مرگباری پرداختند که در غیاب علائم بی‌خوابی قابل پیشگیری می‌بود.

از میانِ مجروحیت‌های تصادفی مرگبار:

در غیاب مشکلاتِ به‌خواب‌رفتن، ۸درصد حوادث قابل‌پیشگیری می‌بود.
در غیاب مشکلات ادامه خواب، ۹درصد حوادث قابل‌پیشگیری می‌بود.
در غیاب مشکلات کیفیت خواب، ۸درصد حوادث قابل‌پیشگیری می‌بود.

در مرگ‌ومیرهای مربوط به وسایل نقلیه موتوری، نسبت مرگ‌های قابل‌پیشگیری حتی از این‌ها هم بیشتر تخمین زده شد:

در غیاب مشکلات به‌خواب‌رفتن، ۳۴درصد حوادث قابل‌پیشگیری می‌بود.
در غیاب مشکلات ادامه خواب، ۱۱درصد از این مرگ‌ومیرها اجتناب‌پذیر می‌بود.
در غیاب مشکلات کیفیت خواب، ۱۰درصد از مرگ‌ومیرهای مربوط به وسایل نقلیه قابل‌پیشگیری می‌بود.

این یافته‌ها جنبه مهم دیگری از مشکلات حاصل از بی‌خوابی و علائمش، برای سلامت عمومی را هم پررنگ می‌کنند، اینکه علائم بی‌خوابی، چطور چنین نقشی در افزایش خطر تصادف و حادثه ایفا می‌کنند. پژوهش تازه دیگری پاسخ‌هایی برای این سؤال دارد. پژوهشگران دانشگاه لاوال در کِبِک، ناتوانی‌های شناختی افراد مبتلا به بی‌خوابی را بررسی کردند و نقایصی جدی در توجه و نیز در حافظهٔ رویدادی، یافتند.

حافظه رویدادی نوعی از حافظه است که با به‌خاطرسپردن جداگانه اتفاقات و جزییات زمینه‌ای‌شان سروکار دارد، شامل مکان‌ها، زمان‌ها و احساسات. احتمال بالایی هست که کاهش توجه عاملی برای حوادث مرگبار شود و نقش‌آفرینی حافظه رویدادی در این زمینه نیز کاملاً محتمل است.
اگر مشکلات خواب یا علائم بی‌خوابی را تجربه می‌کنید، مهم‌ترین کار این است که از یک متخصص کمک بخواهید.

گردآوری:گروه سرگرمی سیمرغ
seemorgh.com/entertainment
منبع: jamejamonline.ir




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خواب ناکافی چطور باعث مرگ می شود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..