تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




گنجینه معادن سنگ بروجرد ظرفیتی مغفول مانده در توسعه و سرمایه‌گذاری

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بروجرد، شهرستان بروجرد با وسعتی بالغ‌بر 1600 کیلومترمربع دارای ذخایر معدنی بسیاری  ازجمله تالک، سیلیس، فلدسپات، شن، ماسه و گرانیت که متأسفانه عمدتاً به‌صورت خام فروشی ذخایر این معادن به خارج از شهرستان و یا کشور صادر می‌شود و این ظرفیت‌های خدادادی برای توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی مورداستفاده قرار نگرفته و مغفول می‌ماند.

معادن سنگ بروجرد طعمه سودجویان

به‌رغم قرار گرفتن شهرستان بروجرد در پیشانی معدن سنگ استان لرستان هنوز هم بخش مهمی از ظرفیت‌های اقتصادی بروجرد طعمه سودجویی افرادی می‌شود که رونق تولید در این بخش را گرفته و عملاً آن را به بخشی راکد تبدیل کرده‌اند. علاوه بر این متأسفانه به دلیل ساماندهی نشدن معادن شهرستان بروجرد و نداشتن قیمت پایه برای محصولات به‌ویژه شن و ماسه این تولیدات باقیمت بسیار پایین‌تر از بازار به فروش می‌رسد که می‌توان با ایجاد تشکل یا خانه معدن در این شهرستان قیمت‌ها را به‌روزرسانی کرده و مانع خروج مقادیر بسیاری از تولیدات معادن این شهرستان باواسطه گری و دلال‌بازی شد.

در شرایطی که به گفته مسئولان امر واحدها و صنایع معدنی حدود 70 درصد واحدهای تولیدی و صنعتی استان لرستان را تشکیل می‌دهند و 50 درصد گردش مالی و اقتصادی استان لرستان را در اختیاردارند و می‌توانند بهترین جایگزین برای منابع نفت و گاز محسوب شوند حمایت از این بخش صنعت و احیا واحدهای راکدی که امروز به‌عنوان دغدغه اصلی شهرستان بروجرد درزمینهٔ صنایع معدنی محسوب می‌شود می‌تواند بخش عمده‌ای از تولیدات صنعتی شهرستان را با نگاه به اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی در برگیرد.

خام فروشی مواد معدنی در شهرستان بروجرد سبب رکود مالی در این بخش شده زیرا مواد معدنی خام و فرآوری نشده متقاضیان محدودی دارد که البته سیاست دلالان این بخش نیز بر کاهش قیمت در خرید خام مواد استخراج‌شده از معادن و فروش چند برابری قیمت آن‌ها به خریداران و متقاضیان خارج از شهرستان است حال‌آنکه اگر صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرستان وجود داشت می‌توانستند با فرآوری سنگ استخراج‌شده از معادن این شهرستان میزان بیشتری ارزش‌افزوده تولید کرده و در بازارهای هدف حرفی برای گفتن داشت.

محمدرضا علوی رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد با اشاره به ظرفیت‌های فراوان این شهرستان در راستای استخراج انواع سنگ معدنی گفت: این شهرستان قابلیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی درزمینهٔ صادرات انواع سنگ‌های معدنی دارد که می‌تواند به‌عنوان ظرفیتی مهم در اشتغال‌زایی موردتوجه قرار گیرد.

وی با اشاره به فعالیت 125 واحد سنگ‌بری در سطح شهرستان بروجرد عنوان کرد: این شهرستان دارای 14 واحد معدنی با سنگ‌هایی شامل تالک، لاشه آهکی، گرانیت و سلیس است که میزان برآورد ذخیره معدنی این معادن دو میلیون و 768 هزار تن با استخراج سالانه 192 هزار تن است.

خام فروشی معضل صنعت سنگ بروجرد

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد خام فروشی سنگ را از مشکلات شایع معادن این شهرستان ذکر کرد و افزود: باید با ایجاد صنایع متعدد تبدیلی و فرآوری سنگ استخراج‌شده از معادن این شهرستان علاوه برافزایش زمینه اشتغال‌زایی مانع خام فروشی تولیدات سنگ این شهرستان شد.

وی هدایت و حمایت سرمایه‌گذاران در این راستان را ضروری ارزیابی و بیان کرد: این امر نیاز به اقدام جمعی مسئولان دارد تا درصد موفقیت سرمایه‌گذاران در این حوزه افزایش یابد.

علوی شهرستان بروجرد را قطب صنایع معدنی و سنگ استان لرستان خواند و اظهار داشت: در حوزه استخراج سنگ و معادن و نیز صادرات این محصولات استان لرستان در جایگاه ممتازی در کشور قرار دارد که می‌تواند به‌عنوان ظرفیتی جهانی به تولیدکنندگان انواع سنگ معرفی شود.

برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی سنگ در بروجرد

وی از برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی سنگ استان لرستان در شهرستان بروجرد خبر داد و گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده موافقت نهایی استان در برگزاری این نمایشگاه در شهرستان بروجرد دریافت شده و قرار است به‌زودی با حضور چندین شرکت داخلی و خارجی این نمایشگاه در محل نمایشگاه‌های این شهرستان برگزار شود.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد برگزاری این نمایشگاه را گامی مهم در راستای انتقال تجربیات و نمایش آخرین دستاوردها و تکنولوژی‌های جهانی در صنعت سنگ دنیا دانست و بیان کرد: ایجاد صنایع تبدیلی سنگ در شهرستان بروجرد با بهره‌گیری از انتقال تجربیات شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه می‌تواند ظرفیت‌های مساعد استان لرستان را برای سرمایه‌گذاری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دهد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «گنجینه معادن سنگ بروجرد ظرفیتی مغفول مانده در توسعه و سرمایه‌گذاری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..