تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پروژه ای به نام «پارس آباد به جلفا» و یا «اصلاندوز به جلفا» نداریم/ احداث پل مخصوص به موازات سد میل و مغان برای ارتباط با آذربایجان

ساعت: 23:06 منتشر شده در مورخ: 1395/11/04 شناسه خبر: 1015193

استاندار اردبیل گفت: در پروتکلی که بین کشور ایران و آذربایجان به امضاء رسید، قرار شد سه کیلومتر خط ریل در هورادیز و اصلاندوز به همراه یک پل مخصوص عبور قطار بین دو طرف ایجاد شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آران مغان، ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی و تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان پارس آباد با حضور استاندار اردبیل، نماینده مردم شهرستانهای پارس آباد و بیله سوار در مجلس، تعدادی از مدیران کل استانی، امام جمعه و فرماندار و جمعی از مسوولان شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری پارس آباد تشکیل شد.

استاندار اردبیل در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی در پارس آباد اظهار کرد: هدف از برگزاری این جلسه بررسی و رفع موانع پیش روی سرمایه گذاران واحدهای صنعتی و بخش های خصوصی راکد و نیمه تعطیل و حل آن از طریق مدیران کل استان در این شهرستان است.

مجید خدابخش با بیان اینکه بیکاری یکی از دغدغه های مهمی است که گریبانگیر بیشتر شهرهای استان شده، گفت: باید در این ارتباط راهکاری اندیشیده و به مردم نشان داد که مردم خودشان وارد عرصه عمل و سرمایه گذاری شده که بالطبع دولت هم در این راستا وظیفه اش حمایت از این مردم می باشد.

وی به ظرفیت‌های شهرستان پارس آباد اشاره کرد و افزود: با مدیریت صحیح و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی می‌توان اشتغالزایی بیشتر از ظرفیت افراد بیکار در این منطقه را ایجاد کرد.

خدابخش در ارتباط با راه آهن جلفا - اصلاندوز یا جلفا - پارس آباد گفت: ما اصلا پروژه ای به نام پارس آباد به جلفا و یا اصلاندوز به جلفا نداریم؛ چرا که در سفری که اخیرا به همراه وزیر ارتباطات به باکو داشتیم در این سفر پیشنهاد بندر خشک اصلاندوز را به مقامات آذربایجان دادیم و قرار شد شبکه ریلی هورادیز آذربایجان که در جنگ قره باغ قطع شده دوباره به جریان بیافتد.

استاندار اردبیل ادامه داد: قرار شد طرفین در هورادیز و اصلاندوز پلی به موازات سد میل و مغان بر روی ارس که مخصوص ریل راه آهن بوده زده شود که از این طریق استان اردبیل به شبکه ریلی آذربایجان و در ادامه به اتحاد جماهیر شوروی سابق وصل می شود که این امر می‌تواند به پیشرفت صادرات و اقتصاد کشور نیز کمک کند.

خدابخش همچنین تصریح کرد: در پروتکلی که بین کشور ایران و آذربایجان به امضاء رسید و رئیس جمهور آذربایجان هم از آن استقبال کرد، قرار شد سه کیلومتر خط ریل در هورادیز و اصلاندوز به همراه یک پل مخصوص عبور قطار در دو طرف مرز ایجاد شود.

وی با بیان اینکه 100 هکتار زمین در اصلاندوز تعیین و به عنوان بندر خشک فنس کشی می شود، گفت: راه اندازی این بندر خشک در پروتکل طرفین قید شده و گزارش ایجاد این بندر خشک تهیه و آمده ارجاع به هیات دولت است.

استاندار اردبیل، مهم ترین کارایی راه اندازی بندر خشک در اصلاندوز را کاهش هزینه حمل و نقل و ترانزیت کالا، ایجاد گمرک و افزایش سرمایه گذاری مستقیم با کشورهای خارجی دانست که با تحقق آن تحول عظیمی در بخش صادرات منطقه و عین فرمایشات مقام معظم رهبری در بخش اقتصاد مقاومتی حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به بازار های جهانی به خصوص بازار ۵۰ میلیارد دلاری مسکو اشاره کرد و گفت: در سفر اخیر به کشور روسیه و دیدار با مقامات آنها از پتانسیل های اقتصادی مغان صحبت کردیم و به آنها گفتیم که ما میتوانیم بخشی از بازار محصولات کشاورزی مسکو را توسط دشت مغان تامین کنیم و آنها هم استقبال کردند اما آنها استاندارد هایی در خرید کالا دارند و باید ما استاندارد های خود را با آنها تطبیق دهیم تا بتوانیم وارد بازار مسکو شویم.

خدابخش با اشاره به بازگشایی پروازهای فرودگاه پارس آباد گفت: فرودگاه این شهرستان در گذشته که پروازهایش دایر بود توسط شرکت کشت و صنعت مغان پروازهای آن چارتر می شد که بعبارت دیگر اگر هواپیمایی 56 مسافر برای پرواز داشت، این شرکت هزینه های آن را تمام و کمال پرداخت می کرد حال این پرواز با 5 مسافر انجام می شد یا با 36 نفر و یا 56 نفر.

وی افزود: با اینکه ما رایزنی هایی با شرکت هواپیمایی آسمان و دیگر شرکتهای هواپیمایی انجام داده ایم اما از آنجایی که بیشتر این شرکتها به بخش خصوصی واگذار شده، نگران این هستند که 70 درصد پروازهای آنان تکمیل نشود و از سویی هم کشت و صنعت مغان حاضر به چارتر پرواز نیست از این بابت با مشکلاتی مواجه هستیم.

استاندار اردبیل بیان کرد: برای رفع این مشکل و بازگشایی مجدد پروازهای پارس آباد شرکتهای هواپیمایی این پیشنهاد را دادند که یک ماه پروازها بصورت آزمایشی و هفته ای دو بار در این شهرستان برقرار شود که در صورت استقبال مردمی به همکاریشان ادامه دهند.

وی در رابطه با وضعیت منطقه آزاد تجاری صنعتی اردبیل نیز گفت: خوشبختانه محدوده این منطقه هفته گذشته به تصویب کارگروه تخصصی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رسید و با اینکه یکی دو نقطه در خطر حذف قرار داشت اما این مورد هم حل شد و به احتمال زیاد بعد از دهه فجر و در اولین جلسه مجلس منطقه آزاد بررسی شود که می طلبد نمایندگان استان تلاششان را برای تصویب این لایحه بکار بندند.

خدابخش با بیان اینکه پیگیر تکمیل بیمارستان تازه تاسیس پارس آباد بوده، تصریح کرد: این پروژه جزء پروژه هایی است که تکمیل ساختمان آن بر عهده وزارت راه و شهرسازی و تجهیز آن بر عهده وزارت بهداشت و درمان است که در دهه فجر امسال قرار است تنها ساختمان آن افتتاح شود.

وی افزود: برای تجهیز این بیمارستان نیاز به اعتبار 50 میلیارد تومان هست که به اتمام و بهره برداری برسد و اگر در دهه فجر بنا بر افتتاح این پروژه شده، تنها ساختمان آن به بهره برداری خواهد رسید.

استاندار اردبیل در رابطه با کشاورزان خسارت دیده از تگرگ این شهرستان نیز گفت: در این ارتباط حمایتهایی از سوی جهاد کشاورزی برای خسارت دیدگان تدارک دیده شده است و اما از آن جایی که بخشی از زمین های خسارت دیده بیمه نیودند طبعا دولت برای کمک به این خسارت دیدگان دستش بسته است اما با این همه تلاش می کنیم تا به طریقی از آنان حمایت کنیم.

در این جلسه فرماندار پارس آباد نیز با ارائه گزارشی از طرح ها و پروژ های این شهرستان، گفت: در دهه فجر امسال 100 پروژه با اعتباری بالغ بر 141 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد که از جمله می توان به  احیا و آبگیری دریاچه شهرک آیت الله غفاری و بهره برداری از شبکه 6 هزار هکتاری ناحیه عمرانی دوم و ... اشاره کرد.

اکبر صمدی با بیان اینکه یکی از پروژه های عظیم این منطقه تبدیل 62 هزار هکتار از اراضی دیم منطقه به آبی بوده، گفت: در کنار این پروژه بندر خشک اصلاندوز و منطقه آزاد تجاری را داریم که به یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه تبدیل شده است.

وی افزود: در جریان سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل و عنایات رهبر معظم انقلاب اسلامی یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای مهار آبهای مرزی و شبکه‌های اصلی و فرعی و زهکشی و پایاب سد خداآفرین اختصاص یافته است که سهم سال گذشته 325 میلیارد تومان و امسال هم 400 میلیارد تومان برای این پروژه عظیم تخصیص یافته است که جزء یکی از مگاپروژه های منطقه است که تحول عظیمی در منطقه ایجاد خواهد کرد.

فرماندار پارس آباد در رابطه با کشت و صنعت مغان نیز گفت: این شرکت خوشبختانه در حال نوسازی و رو به پیشرفت حرکت می کند به گونه ای که اخیرا 16 میلیارد و 700 میلیون تومان از طریق بانک کشاورزی برای تجهیز مکانیزاسیون و نوسازی ناوگان و ماشین آلات کشاورزی این شرکت اقدام شده است.

صمدی همچنین از احداث نیروگاه سی.اچ.پی و سرمایه گذاری احداث مجتمع خدماتی و رفاهی و طرح سرمایه گذاری بستنی میهن توسط بخش خصوص در این شهرستان خبر داد.

در این جلسه امام جمعه پارس آباد نیز با بیان اینکه یکی از دغدغه های مهم منطقه بحث اشتغال و بیکاری است، گفت: در حالی که این منطقه سرشار از ذخایر عظیم کشاورزی با آب و خاکی زرخیز بوده که می تواند گره از مشکلات جوانان منطقه باز کند اما هنوز در عمل چیزی عاید منطقه نشده است.

حجت الاسلام سید سعید رشادی برگزاری میزگرد و استفاده از تخصص کارشناسان منطقه را در حل مشکل بیکاری مثمر ثمر دانست و گفت: بیش تر کارخانجات این شهرستان همچون واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی تعطیل و یا نیمه تعطیل شده است که با فعال شدن آن و استفاده از تجربیات متخصصان امر می توان گره از مشکلات صدها بیکار در این منطقه باز کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه راه مواصلاتی پارس آباد - اردبیل به یکی از مطالبات جدی مردم منطقه تبدیل شده، افزود: با اینکه اخیرا کارگروهی در این راستا در استانداری تشکیل شده است اما هنوز اقدام خاصی صورت نگرفته و از استاندار اردبیل انتظار داریم تا به این مطالبات مردم رسیدگی کنند.

امام جمعه پارس آباد در این جلسه همچنین از لغو خط راه آهن مسیر جلفا به پارس آباد و به جای آن استفاده از مسیر جلفا به اصلاندوز سخن به میان آورد که این صحبت های امام جمعه واکنش استاندار اردبیل را به همراه داشت.

رشادی در حالی که در این جلسه از تغییر مسیر راه آهن جلفا به پارس آباد انتقاد کرد و گفت که اخیرا باخبر شدیم که به جای این مسیر، این راه آهن از مسیر جلفا تا اصلاندوز کشیده می شود و این امر باعث نارضایتی اهالی شده است که استاندار اردبیل در این رابطه گفت: ما اصلا پروژه ای به نام پارس آباد به جلفا و یا اصلاندوز به جلفا نداریم.

امام جمعه پارس آباد در ادامه با اشاره به عدم پرداخت کشاورزان خسارت دیده از تگرگ منطقه خطاب به استاندار اردبیل گفت: بارها برای پرداخت خسارت به این کشاورزان قول هایی از سوی مسوولان داده شده، اما در عمل چیزی عاید کشاورزان نشده است و این در حالیست که بیش تر خسارت دیدگان افرادی هستند که زمین اجاره کرده و مشغول کشاورزانی بودند و انتظار داریم به این مشکلات کشاورزان تدابیر خاصی اتخاذ شود.

استاندار اردبیل امروز در بدو ورود به شهرستان پارس آباد از واحد تولیدی پروسس سبلان بذر، نیروگاه برق، طرح سرمایه گذاری بستنی میهن بازدید و در ادامه ضمن دیدار با خانواده شهید مرتضی مرادزاده در جلسه ستاد راهبردی و مدیریت اقتصاد مقاومتی و تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان پارس آباد حاضر شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پروژه ای به نام «پارس آباد به جلفا» و یا «اصلاندوز به جلفا» نداریم/ احداث پل مخصوص به موازات سد میل و مغان برای ارتباط با آذربایجان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..