تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مورچه‌ها برای مسیریابی از علائم آسمانی و نشانه‌های محیط اطراف استفاده می‌کنند

مورچه‌ها برای مسیریابی از علائم آسمانی و نشانه‌های محیط اطراف استفاده می‌کنند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مورچه‌ها در زمینه مسیریابی بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند یک مسیر کاملا مستقیم را طی کنند، موقعیت خورشید در آسمان را پیدا کنند و به منظور هدایت حرکات خود، محیط اطرافشان را به خاطر بسپارند. با تک شات همراه باشید.

مطابق با تحقیق جدیدی که توسط تیمی بین المللی از محققان دانشگاه‌ Edinburgh و موسسه پژوهشی Animal Cognition انجام شده است، مورچه‌ها می‌توانند مسیر خود را صرف نظر از جهت بدن خود تعیین کرده و تحت شرایطی راه خانه را پیدا کنند. این مطالعه نشان می‌دهد که مورچه‌ها می‌توانند مغزی کوچکتر از سر سوزن داشته باشند اما قابلیت‌های شناختی آنها برای مسیریابی بسیار عالی است. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این تحقیق این بود که مورچه‌ها از علائم آسمانی استفاده می‌کنند. 

در این تحقیق محققان گروهی از مورچه ها را در مسیری قرار دادند که دارای یک پیچ 90 درجه بود. پس از معرفی مسیر، به مورچه‌ها یک تکه شیرینی با وزن کم داشته باشد. مورچه‌هایی که تکه‌های شیرینی سبک را حمل می‌کردند با راحتی از پیچ عبور کردند اما مورچه‌های که تیکه‌های شیرینی آنها بزرگتر بود، برای تعادل وزن خود، به عقب حرکت می‌کردند، به جای عبور از پیچ به مسیر قبلی خود ادامه دادند و چندین دفعه برای بررسی محیط اطراف، غذای خود را به زمین انداختند.

این مطالعه نشان می‌دهد که مورچه می‌توانند به صورت همزمان از قابلیت‌های مختلف مغز خود استفاده کنند به این ترتیب مغز مورچه‌ها بسیار پیچیده تر از چیزی است که تا به امروز تصور می‌شد.

مغز مورچه‌ها حدود 15 درصد از جرم کلی بدن آنها را تشکیل می‌دهد در حالی که این رقم برای انسان تنها 2 درصد در مقایسه با اندازه کل بدن است.

محققان در این مطالعه از چندین آینه برای تار و نامفهوم کردن نور خوشید استفاده کردند و این کار منجر به این شد که مورچه‌ها مسیر حرکت خود را به اشتباه انتخاب کنند، به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که مورچه‌ها برای مسیریابی از خورشید استفاده می‌ککند. این علائم آسمانی برای مسیر یابی توسط مورچه‌ها در حالت استفاده می ‌شود که آنها در حال حرکت به سمت عقب هستند. یکی دیگر از نکات کلیدی این تحقیق این است که مورچه‌ها می‌توانند مسیر حرکت خود را از زاویه و جهت بدن خود تفکیک کنند. برای مثال مورچه‌ها می‌توانند زمانی که بدن آنها به سمت جنوب قرار دارد، به سمت شمال حرکت کنند.

این مطالعه هم چنین نشان می‌دهد که ظاهرا مورچه‌ها چشم انداز مسیر حرکت خود را به خاطر می‌سپارند، چشم اندازی که روی شبکیه چشم آنها بازتاب می‌کند. برای بررسی این فرضیه که مورچه‌ها می‌توانند صرف نظر از جهت بدن خود، یک الگوی تصویری از محیط اطراف ایجاد کنند، محققان نوعی مورچه‌ صحرایی را که مهارت مسیریابی انفرادی آن معروف است، مورد مطالعه قرار دادند.

مشاهدات نهایی نشان داد که مورچه‌ها مسیر خود را با توجه به چارچوب مرجع (Frame of Reference) فضایی انتخاب می‌کنند. مسیریابی فضایی مبتنی بر شبکه‌ای از اطلاعات دریافتی از نواحی مختلف مغز یکی از قابلیت‌های جالب مغز مورچه‌هاست.


همچنین بخوانید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مورچه‌ها برای مسیریابی از علائم آسمانی و نشانه‌های محیط اطراف استفاده می‌کنند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..