تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




حقایق جالب در مورد اورست

اورست بلندترین کوه جهان است که در رشته‌کوه‌های هیمالیا در مرز ساگارماتای نپال و تبت واقع در چین قرار دارد. ارتفاع قله‌ی اورست از سطح دریا ۸۸۴۸ متر است و هر کوهنوردی آرزو دارد روزی بتواند به قله‌ی این کوه عظیم صعود کند. در مورد بلندترین کوه جهان حقایق جالبی وجود دارد که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله‌های مرتبط:

اورست آنقدر شهرت دارد که کمتر کسی پیدا می‌شود که در مورد آن اطلاعات نداشته باشد. بلندترین کوه جهان جذابیت بسیار خاصی دارد و همه‌ی ما دوست داریم در مورد آن بیشتر بدانیم. ادامه جذاب‌ترین حقایق مربوط به این کوه را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

۱. بیش از ۵ هزار کوهنورد تاکنون با موفقیت به قله‌ی اورست صعود کرده‌اند که در میان آن‌ها کودک ۱۳ ساله، یک فرد نابینا و زنی ۷۳ ساله نیز به چشم می‌خورد. 

 اورست

۲. در کوه اورست حدود ۲۰۰ جسد مدفون است که در حال حاضر به راهنمایی برای صعود به قله تبدیل شده است.

۳. در سال ۲۰۱۳ یک کوهنورد ژاپنی ۸۰ ساله به نام «Yuichiro Miura» به قله‌ی اورست صعود کرد و سپس پایین آمد و نام خود را به عنوان پیرترین صعودکننده به اورست به ثبت رساند. 

۴. اجساد تنها چیزهایی نیستند که در کوه اورست پیدا می‌شوند؛ حدود ۵۰ تن زباله در این کوه وجود دارد که آن را به کثیف‌ترین کوه جهان تبدیل کرده است. 

۵. از لحاظ تاریخی، به ازای هر ۱۰۰ کوهنوردی که با موفقیت به قله‌ی اورست صعود کرده‌اند، ۴ نفر کشته شده‌اند.

۶. صعود به قله‌ی اورست برای شما حدود ۶۵ هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت.

۷. نقطه‌ی جوش آب در قله‌ی کوه اورست ۷۱ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

 اورست

۸. مردی با دوچرخه از سوئد به دامنه‌ی کوه اورست آمده بود و قصد داشت به قله‌ی آن نیز صعود کند. او از حدود ۹۱ متری قله برگشت.

۹. کوه اورست هر ساله ۴ میلی‌متر بزرگ‌تر می‌شود.

۱۰. در مسیر صعود به قله‌ی اورست، اینترنت پرسرعت وجود دارد.

 اورست

۱۱. در سال ۲۰۱۱ دو مرد با پاراگلایدر از قله‌ی اورست به پایین پریدند و در عرض ۴۲ دقیقه در روستایی فرود آمدند.

۱۲. کوه اورست در اثر زلزله‌ای که در سال ۲۰۱۵ در نپال رخ داد، ۲/۵ سانتی‌متر کوچک‌تر شد.

۱۳. در سال ۲۰۰۵ یک زوج نپالی اولین ازدواج در اورست را در قله‌ی کوه به ثبت رساندند.

۱۴. استریت ویوی گوگل مپ، چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه‌ای از کمپ اصلی کوه اورست را نشان می‌دهد.

۱۵. پیتر هیلاری، فرزند سر ادموند هیلاری، در سال ۱۹۹۰ به قله‌ی اورست صعود کرد و او و پدرش به اولین پدر و پسری تبدیل شدند که به قله‌ی اورست صعود کرده‌اند. 

۱۶.  در سال ۲۰۱۳ یک زن هندی که پای خود را بعد از پرت شدن از قطار در حال حرکت از دست داده بود، به اولین بانوی قطع عضو تبدیل شد که از کوه اورست بالا رفته است.

۱۷. سریع‌ترین صعود از کمپ اصلی تا قله‌ی اورست تنها ۸ ساعت و ۱۰ دقیقه به طول انجامید.

 اورست

۱۸. صخره‌ای که در قله‌ی اورست قرار دارد، سنگ آهک دریایی است که می‌تواند متعلق به بستر دریایی باشد که ۴۵۰ میلیون سال قبل وجود داشت.

۱۹. متوسط دمای قله‌ی کوه اورست در تابستان منفی ۲۰ و در زمستان منفی ۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

۲۰. از سال ۱۹۷۴، برای اولین بار هیچ‌ کس در سال ۲۰۱۵ به قله‌ی اورست صعود نکرد.

۲۱. چهار کوه بلند جهان (اورست، کی۲، کانچن جونگا و لوتسه) برای اولین بار در سال‌های ۱۹۵۳، ۵۴، ۵۵ و ۱۹۵۶ اندازه‌گیری شدند. 

۲۲. اگر بخواهیم ارتفاع کوه اورست را از پایین تا قله حساب کنیم، اورست بلندترین کوه جهان نمی‌شود؛ در این صورت کوه مائوناکی در هاوایی با ارتفاعی حدود ۱ کیلومتر بلندترین کوه جهان می‌شود.

منبع factslides مورد علاقه من




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «حقایق جالب در مورد اورست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..