تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ساک، آش خوشمزه گرگانی

sak ساک، آش خوشمزه گرگانیآش ساک غذای معروف و محلی استان گلستان است که به روش های مختلفی پخت می شود. آسمونی در این مقاله طرز تهیه آش ساک و همچنین طرز تهیه خورش ساک را به شما عزیزان آموزش می دهد.

طرز تهیه آش ساک

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده 500 گرم

اسفناج 1/5 کیلو گرم

آرد برنج 1 پیمانه

لپه 100 گرم

روغن 150 گرم

پیاز داغ 4 تا 5 قاشق سوپخوری

زردچوبه – نمک و فلفل

به مقدار لازم

تخم مرغ

3 تا 4 عدد

آب غوره

به میزان دلخواه

نعناع داغ و پیاز داغ برای تزئین

به میزان دلخواه

طرز تهیه:

ابتدا لپه را با مقداری آبمی پزیم و کنار می گذاریم آب را جوش آورده اسفناج خرد شده را در آب جوش ریخته میگذاریم بپزد سپس لپه پخته شده را به ان اضافه کرده بعد پیاز داغ را با روغن داغ وکمی زردچوبه روی حرارت کمی تفت داده در آش می ریزیم سپس آرد برنج را در دو لیوان آبسرد حل کرده در آش می ریزیم و مرتب هم می زنیم تا گلوله نشود. می گذاریم آهسته بجوشد و جا بیفتد.  در این فاصله از گوشت چرخ شده که همراه با پیاز رنده شده ونمک و فلفل و زردچوبه است گلوله های کوچکی برداشته و کوفته ریز می کنیم.

در کمی روغن تفت داده در آش می ریزیم . نمک و فلفل مورد نیاز را هم اضافه نموده تا مزه دلخواه بدست آید آب غوره را اضافه کرده و در آخر کار تخم مرغ ها را در ظرفی شکسته کمی نمک می زنیم و با چنگال خوب می زنیم و کم کم داخل آش ریخته بهم می زنیم . چندجوش که خورد شعله را خاموش می کنیم آش را در دو ظرف می کشیم و رویش را با نعناع داغ و پیاز تزئین می کنیم.

طرز تهیه خورش ساک

آماده سازی: 30 دقیقه

مدت انتظار: 2 ساعت

مجموعاً: 2 ساعت و 30 دقیقه

مواد اولیه :

برای 4 نفر

نخود 250 گرم

گوشت 400 گرم

پیاز  1عدد

آرد (الک شده) 2قاشق سوپخوری

اسفناج 700 گرم

سیر  4 حبه

زردچوبه 1قاشق چایخوری

آب نارنج نصف پیمانه

فلفل سیاه به میزان لازم

نمک به میزان لازم

خورش ساک از خورش های سنتی گرگان است و معمولاً همراه با پلو یا زرشک پلو به خصوص در تابستان مصرف می شود. گرگانی ها هم در مراسم عروسی و هم در مراسم سوگواری و هم چنین برای ادای نذرشان در ماه محرم این خورش را طبخ می کنند خورش ساک به دلیل داشتن اسفناج، منبع خوبی از آهن می باشد.

روش تهیه:

نخود را از شب قبل کاملا خیس کنید و آب ان را دو یا سه مرتبه عوض کنید و آن را با آب بجوشانید تا کمی نرم شود حالا نخودها را روی تخته یا سطح صاف بریزید و با پشت هاون یا وردنه روی آن بکشید تا پوستشان جدا و دولپه شود. تمام نخودها را همین گونه آماده کنید.

در قابلمه ای مناسب، گوشت را با دو قاشق سوپ خوری روغن به همراه پیاز تفت دهید، سپس همراه با نخود و هفت پیمانه آب روی حرارت زیاد قرار دهید. زمانی که جوش آمد، حرارت را ملایم کنید و درِ ظرف را بگذارید تا بپزد و آب آن تبخیر شود.در قابلمه ای دیگر، چهار پیمانه آب ریخته، روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش آید در این فاصله، آرد را با یک پیمانه آب مخلوط کرده، هم بزنید تا کاملاً یکدست شود، سپس آن را به تدریج به آب در حال جوش اضافه کنید و هم بزنید. اسفناج و مخلوط گوشت را نیز به آب در حال جوش اضافه کنید و بگذارید اسفناج به مدت ۳۰ دقیقه بماند تا بپزد و خورش کاملاً جا بیفتد.

در تابه ای مناسب، سیر، زردچوبه و فلفل را در مقداری روغن تفت داده، به همراه مقداری نمک و آب نارنج در ۳۰ دقیقه آخر پختِ خورش، به آن اضافه کنید، سپس خورش را در ظرف مورد نظر بریزید و به همراه پلو سرو کنید.

نکات:

نخود کمی دیرپز است، بنابراین دقت کنید که کاملاً پخته شود، حتی میتوانید نیم ساعت زودتر از گوشت، روی حرارت قرار دهید، به همین دلیل در اینجا زمان پخت را 2 ساعت و ۳۰ دقیقه در نظر گرفته ایم. اندازه اسفناج بر مبنای پاک شده است که مقدار پاک نشده آن ۸۲۰ گرم میباشد. در صورت تمایل می توانید از مقداری دارچین (پودرشده) نیز استفاده کنید که زمان اضافه کردن آن، هنگام سرو خورش است. میتوانید آب نارنج را همزمان با اضافه کردن اسفناج به قابلمه، به خورش اضافه کنید.

- اخبار حادثه ریزش ساختمان پلاسکو: کلیک نمایید

- همین حالا عضو کانال تلگرام شوید: کلیک نمایید




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ساک، آش خوشمزه گرگانی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..