تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وقتی عدم فرزندآوری شرط ضمن عقد می شود!

ساعت: 13:54 منتشر شده در مورخ: 1395/11/04 شناسه خبر: 1014782

برخلاف اخطارهایی که مبنی بر کاهش جمعیت کشور داده می شود در حالی از چندین سال قبل کاهش فرزندآوری به الگوی جاافتاده‌ای بین خانواده ها تبدیل شده است که امروزه عدم فرزندآوری بعنوان شرط ضمن عقد مطرح می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از تیار،با توجه به مهمترین موضوع و تهدیدی که نسبت به وجود آن در کشور از سالها پیش اخطار داده شده است و بارها در بیانات مقام معظم رهبری این موضوع بعنوان بزرگترین دغدغه و خطر برای کشور عنوان شده است متأسفانه این موضوع حل نشده که هیچ حتی بسیاری ها این موضوع را قبول ندارند و حتی بر خلاف آن اقدام می کنند.

گذشته از شرایط اقتصادی برخی خانواده ها، کاهش ازدواج جوانان بنا به دلایل مختلفی چون بیکاری و تحصیل و ... موضوعی که تعجب برانگیز و تأسف آور شده این است که متأسفانه مطلع شدیم برخی از زوجین در هنگام عقد عدم باروری و فرزندآوری را بعنوان شرط ضمن عقد مطرح می کنند!

این اتفاقات در حالی به وقوع می پیوندد که زمینه های ازدواج آسان برای جوانان،‌کارگاههای افزایش جمعیت و ... برای عبور کشور از این بحران و برگشت چهره جوانی به کشور از سوی مسئولین اجرا می شود اما بی خبر از آن که هنوز زوجین نسبت به خطرات این مسئله آگاه نشده اند و به نوعی با ناآگاهی های خودشان تیشه به ریشه کشور می زنند.

با طراحی و اعمال سیاست‌گذاری‌هایی در جهت افزایش نرخ جمعیت، این نرخ با افزایشی نه‌چندان قابل توجه در سال‌های اخیر روبه‌رو شد و ریشه های آن به موضوعات مختلف و متععدی ختم می شود که یکی از این دلایل و شاید مهمترینش تغییر سبک زندگی و گرایش خانواده ها به فرهنگ غربی باشد.

افزایش سن ازدواج به‌دلیل مسائل متعددی چون اشتغال به تحصیل در سطوح عالی، اشتغال در سنین بالا، کمبود فرصت‌های شغلی، هزینه‌ی زیاد ازدواج و تشکیل خانواده و مسائلی از این قبیل است و اینکه بانوان باروری و فرزندآوری را بعنوان مانع پیشرفت خودشان تلقی می کنند نشأت گرفته از نگاه غربی است.

متأسفانه امروز کنترل جمعیت از یک سیاست برنامه‌ای، به یک فرهنگ تبدیل شده است و کاهش فرزندآوری الگوی جاافتاده‌ای شده است که با خواست‌های جامعه و ایده‌آل‌های زوجین همخوانی پیدا کرده و تغییر آن به آسانی امکان‌پذیر نیست.

در غرب، مسئله‌ی کاهش جمعیت، مسئله‌ای فرهنگی و ناشی از یک نوع نگاه متفاوت به زندگی است. متأسفانه سبک زندگی کنونی ما از فرهنگ مدرنیته‌ی غرب تأثیر گرفته و مدرنیته در تمامی ابعاد زندگی ما وارد شده است و به همراه تغییرات آشفته‌ی فرهنگی، خانواده‌ی ایرانی دگرگونی‌های گسترده‌ای را تجربه می‌کند.

لذا تغییر سبک زندگی و بازگشت به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی لازمه‌ی افزایش جمعیت است. با فرهنگ کنونی حاکم بر خانواده‌ها که طرفداران سرسخت کانالها و سریالهای ماهواره ای شده اند  محال است به جمعیت مطلوب برسیم.

سبک زندگی به جهت تبادلات فرهنگی با غرب، نفوذ مدرنیته و رسانه‌های مختلف و تعاملات اجتماعی، به خصوص از دهه‌ی هشتاد، در ایران نفوذ کرده استاین سبک زندگی چند ویژگی مهم دارد که با توجه به این ویژگی‌ها می‌توان تأثیر آن را در موضوع فرزندآوری پیگیری نمود در این سبک زندگی، اقتصاد و پول، محور تمام تصمیمات است و هر نوع رفتار و کنش که متضمن سود و منفعت مادی نباشد پذیرفته نمی‌شود.

در چند دهه اخیر با گسترش فعالیت جریان‌های فمینیستی در مغرب‌زمین و به موازات آن، تولید انبوه فیلم‌ها و سریال‌ها، انتشار گسترده مجلات مد و زیبایی، و گسترش تبلیغات بازرگانی رسانه‌ها، الگوی تازه‌ای از زیبایی و جذابیت، ابتدا در کشورهای غربی و به‌تدریج در سراسر جهان مطرح شده است.

بر اساس این الگوی تازه، بسیاری از زنان و دختران در پی این برآمده‌اند که به هر قیمت، اندامی کشیده و استخوانی به سبک عروسک باربی داشته باشند و خود را به مدل‌های مد و زیبایی که رسانه‌های غربی تبلیغ می‌کنند، نزدیک‌تر کنند.

متأسفانه این نگرش با گسترش شبکه‌های ماهواره‌ای، به‌تدریج در کشور ما ریشه دوانده و موجب شده است تا برخی زنان از بیم از دست دادن تناسب اندام، از بچه‌دار شدن یا شیردادن نوزادان خود خودداری کنند.

در این میان رسانه ملی باید با تولید برنامه‌های متنوع و اثرگذار، برای اصلاح نگرشی که در میان برخی زنان و دختران درباره زیبایی خود پدید آمده است، اقدام کند. برخی اقدام‌هایی که رسانه ملی در این زمینه می‌تواند انجام دهد شامل نقد و بررسی الگوهای غربی مد، زیبایی و جذابیت، و روشن کردن اهداف پنهان و آشکار این الگوپردازی‌ها برای زنان و دختران ایرانی، معرفی برخی هنرپیشگان مطرح سینمای هالیوود که با وجود داشتن زیبایی ظاهری، از بچه‌دار شدن نیز غافل نشده‌اند و ترویج ورزش‌ها و نرمش‌هایی که می‌تواند به زنان، در حفظ زیبایی اندام خود پس از زایمان کمک کند، است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وقتی عدم فرزندآوری شرط ضمن عقد می شود!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..