تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کسب و کار با طعم اقتصاد مقاومتی/از کشاورزی و دامداری تا پرورش کود ورمی کمپوست و بوقلمون

ساعت: 13:54 منتشر شده در مورخ: 1395/11/04 شناسه خبر: 1014690

کارآفرین سلماسی که توانسته در حوزه کشاورزی فعالیت و در تولید کود ارگان کی ورمی کمپوست و همچنین پرورش و جوجه کشی بوقلمون به فعالیت موفقی دست یابد .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازاروم نیوز، بابک مرادی کارآفرین شهرستان سلماس است که توانسته در حوزه کشاورزی فعالیت و در تولید کود ارگان کی ورمی کمپوست و همچنین پرورش و جوجه کشی بوقلمون به فعالیت موفقی دست یابد .

جهادگری که با تلاش های بی وقفه در راستای حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی علاوه بر خودکفایی خانواده خویش باعث اشتغالزایی تعدادی از جوانان شهر خود نیز شده است.

وی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار ما از نحوه ورود به این عرصه می گوید: سال ۸۹ با خرید یک دستگاه جوجه کشی خانگی توانستم در خانه به جوجه کشی تفریحی بپردازم بعد از مدت کوتاهی دیدم که هم کار پر سودی هست و هم علاقه زیادی به طبیعت و کشاورزی و وآبادانی داشتم تصمیم گرفتم این کار رو ادامه بدهم.

زمانی که در خانه جوجه کشی میکردم متوجه شدم که این کار به صورت تصاعدی بالا میرود و بسیار سود آور می باشد که عزمم را جزم کردم تا کار را گسترش دهم و از خانه به مزرعه برسم.

این کارآفرین درباره کارگاهش می گوید: در ابتدا یک مکان اجاره کردم برای تازه کاران سفارش میکنم سعی کنند تا مکان متعلق به خودشان باشد هر چند کوچک که با مشکلات زیادی روبرو شدیم تا اینکه با همکاری برادرم توانستیم زمین مناسبی به متراژ ۸۰۰۰ متر خریداری کنیم که با کمک مسئولین به ویژه بسیج سازندگی شهرستان2000 متر آن را به کارگاه تبدیل کردیم.

مرادی در باره نوآوری و ابتکارش در این عرصه می گوید:

ببینید در کاری قدم گذاشته ایم که سراسر نو آوری تلاش تجربه است یعنی هر چقدر در این کار پیشرفت کنید باز می بینید قطره ای از اقیانوس را کشف نکرده اید، ما سعی می کنیم هر آنچه که نیازمان است را حدالامکان خودمان بسازیم که چنانچه قبلا اشاره کردم بهتر است مکان متعلق به خودتان باشد تا کارهایتان ثمر دهد.

این فعال اقتصادی در باره محصولات تولیدی خود می گوید:

ما کود ارگانیک ورمی کمپوست از کود حیوانی نیز تهیه میکنیم و همچنین به تولید وپرورش بوقلمون برنز نیز می پردازیم. درادامه عرایضم اضافه میکنم که کود ارگانیک ورمی کمپوست محصولی فراگیر برای آینده کشاورزی میباشد که تمام جهان خواستار استفاده از غذای سالم میباشند به این صورت که هر چقدر به سمت مواد طبیعی واستفاده از مواد غذایی سالم بدون هورمون ها و شیمیایی ها روی بیاوریم جامعه سالمی خواهم داشت.

تولید بوقلمون هم در آذربایجان غربی زیاد صورت نمیگرفت یعنی جوجه کشی به صورت انبوه انجام نمیشد که ما توانستیم با در اختیار گرفتن یک گله انحصاری و بسیار ارزشمند در ایران در سطح گسترده اقدام به تولید و جوجه کشی در استان بکنیم تا نیاز استان و صادرات آن میسر باشد.

مرادی درمورد کیفیت و نقاط قوت کارش می گوید: در مورد کیفیت و نقاط قوت کار باید بگویم اقدام و عمل سازنده هر فرد بیانگر کیفیت و اقتدار عمل خودش میباشد یعنی شما خودتان کیفیت کارتان را تعیین میکنید، در مورد کود ما سعی کردیم از منابع طبیعی برای افزایش عناصر و ریز مغذیهای داخل کود استفاده کنیم و نیاز زمین را با آزمایشات خاک بشناسیم و در ارتقا آن عمل کنیم.

به حول و قوه الهی و با همکاری چند نفره در سطح شهرستان توانسته ایم در صنعت بوقلمون یک نژاد اصل و پر بازده را در سطح کشور تولید و ترویج کنیم. چنانچه با اذعان کارشناسان این رشته بوقلمونهای مزرعه ما یکی از بهترین نژادهای بوقلمون ایران میباشد.

اما در مورد نقاط ضعف باید اشاره کنم که همه کارهای کشاورزی زنجیر وار بهم متصل میباشند بطور مثال در تهیه کود ورمی کمپوست شما ملزم به تهییه فضولات دامی مناسب از لحاظ غنای مواد غذایی برای تغذیه کرم، شوری مناسب، آب مناسب و غیره می باشید و همچنین در مورد بوقلمون باید اشاره کنم که عدم شناخت افراد تازه کار از بوقلمون بسیاری از افراد، گله های نامناسب از لحاظ بهره وری و تولید وکلا غیر اصولی را انتخاب می کنند که منجر به تلفات یا کاهش تولید و در نهایت منجر به ضرر می شود که تولید کننده را دلسرد می کند.

این فعال اقتصاد مقاومتی در باره لزوم حمایت از این عرصه می گوید:

لازم به ذکر هست که متاسفانه در مورد حمایت از کارهای کشاورزی و فرایند اخذ مجوز ها در قانون بسیار کند و پیچیده است که این عامل به شدت به تولید کننده آسیب می زند و باعث استهلاک کار و درآمد میشود.

بطور مثال چندین سال طول کشیده و ما هنوز بطور کامل مجوز تولید کود را دریافت نکرده و این باعث شده تا منفعت محصول نهایی به جیب واسطه ها سرازیر شود یا اینکه هنوز کشتارگاه مخصوص بوقلمون برنز سیاه ایجاد نشده و زمانی که محصول پروار بندی ما آماده عرضه به بازار می شود با مشکل فروش مواجه می شویم که این خود ضرر بزرگی به تولید کننده است.

به نظر بنده دولت باید قانونی داشته باشد مانند کشورهای همسایه که همه محصولات کشاورزان را تظمینی بفروش برساند الان مشکل بیشتر تولید کننده گان بازار مصرف و فروش محصولات و همچنین برگشت پول می باشد.

چون اگر در کار پرورش و حیوانات زنده باشید متوجه می شوید که کار شما به صورت هرمی و تصاعدی حرکت میکند و ارزش افزوده زیادی دارد مثلا یک بوقلمون ماده اصل حداقل ۷۰تخم میگذارد که در بدبینانه ترین حالت 50 درصد تبدیل به جوجه می شود حالا در مقیاس بزرگتر نتیجه واقعا عالی است.

حمایت و اشتغالزایی: فعلا ۴نفر به صورت مستقیم کار می کنند که در آینده نزدیک می تواند افزایش یابد.
مرادی در مورد درآمدزایی و فروشش می گوید: در مورد فروش کود ورمی کمپوست چون کود حساسیت های خودش را دارد اگر شخصی مجوز نداشته باشد نمیتواند کود را مستقیم به بازار عرضه کند و مجبورا باید به دلال مراجعه کند.

اما فروش جوجه بوقلمون بخاطر تقاضای بازار راحتتر صورت میگیرد و معمولا پیش فروش آن به صورت تبلیغات در سایت های مجازی و فروش های مستقیم صورت میگیرد.

بطور مثال هر شخصی بتواند سالانه 20 تن کود مرغوب تولید ومستقیما به بازار مصرف برساند تقریبا ۱۵میلیون تومان خالص درآمد دارد. یا شما با خریدن یک گله ۱۰۰ تایی جوجه بو قلمون یکروزه به قیمت ۱.۵ میلیون تومان با احتساب تلفات٪ ۳ ماهانه ۶۰۰۰ تومان برای هر جوجه هزینه و زمان ۷ ماهه پرورش شما در آخر ۷ ماه می توانید با سرمایه ۵۷۰۰۰۰۰ تومان به سود 5۰۰۰۰۰۰ دست پیدا کنید.

ما در حال حاضر سالانه ۱۵۰هزار تخم بوقلمون و ۱۰۰ هزار عدد جوجه بوقلمون در این کارگاه تولید داریم.

متاسفانه تا بحال موفق به امر صادرات نشده ایم که با توکل به خدا از اولویتهای واجب کاریمان می باشد.

چه توصیه ای به جوانان هموطن خود در باره ورود به این عرصه ها می کنید: با توکل به خدا و همت خودشون و نترسیدن از مشکلات و ضرر ها، با مطالعه، تفکر، ترسیم نقشه موفقیت و برنامه ریزی بسیار دقیق آینده خوبی رو در مقابل چشمان خودشان تصور کرده و با پشت کار و تلاش زیاد می توانند به موقیت در این عرصه با کیفیت خوب دست یابند.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کسب و کار با طعم اقتصاد مقاومتی/از کشاورزی و دامداری تا پرورش کود ورمی کمپوست و بوقلمون»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..