تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پرونده‌‌ای برای مقصران‌ پل&a

سلامت نیوز:سخنگوی قوه قضاییه درباره آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو توضیح داد و گفت پرونده ای در این‌باره تشکیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری یکصد و هفتم خود درباره فاجعه ساختمان پلاسکو توضیح داد.

معاون اول قوه قضاییه در ابتدای سخنانش جان باختن تعدادی از هموطنان به خصوص نیروهای آتش نشان را در فاجعه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو تسلیت گفت و اظهار کرد: امیدواریم این عبرتی برای مسایل مشابه و آینده باشد تا دیگر چنین مطالبی تکرار نشود.

وی در پاسخ به اینکه درباره ساختمان پلاسکو کسی بازداشت شده؟ آیا مشکل متوجه بنیاد مستضعفان شده یا مستاجران؟ دستور دادستانی برای تخلیه ساختمان های اطراف بار مالی دارد،گفت:

موضوع پلاسکو باید از جنبه ها و ابعاد مختلف بررسی شود. این ساختمان با قدمت زیاد و نداشتن تجهیزات، آیا ساختمانهای مشابه دارید یا نه. باید استانداری، شهرداری، مالکان بررسی کنند. 2 یا 10 یا 100 ساختمان مشابه این در تهران وجود دارد. آیا می شود همه را پلمب کرد؟ یا باید رفع خطر کرد. شهرداری طبق ماده 55 قانون شهرداری موظف به رفع خطر است. رفع خطر به چه معناست؟ اگر قرار شد پلمب کنند. نقل شده 3هزار نفر در پلاسکو کار می کردند. آیا می شد ساختمان را پلمب کنند و بگویند بروید خانه؟ آیا همه ساختمانهای پرخطر را باید بست و پلمب کرد؟ رفع خطر چیست؟ آیا شهرداری تذکر به مالک داد، کفایت می کند یا باید خودش رفع خطر کند؟ طبق قانون، رفع خطر با شهرداری است ولی آیا شهرداری بودجه و امکانات برای همه ساختمانهای پرخطردارد؟ آیا اگر شهرداری می گفت می خواهم ظرف یک ماه رفع خطر کنم، کسبه اجازه می دادند؟ در ماجرای پاساژ علاءالدین، شورای تامین تهران تشکیل شد و فرماندار رسما اعلام کرد این کار انجام نشود. از الان باید به فکر بود در ساختمانهای مشابه چه کسانی مسئولند و آیا می توانند مسئولیت خود را انجام دهند؟ آیا شهرداری امکان و اجازه رفع خطر را برای همه این ساختمانها دارد؟ مالکان، صاحبان سرقفلی و همه دستگاه ها باید همکاری کنند. همه در سانحه اخیر دیدیم چه اتفاقی افتاد. اگر دستگاه ها بخواهند موضوع را گردن همدیگر بگذارند، طبیعی است یک دستگاه نمی تواند بار همه مسایل را به دوش بکشد. در حال حاضر کسی بازداشت نشده.

همه دستگاه‌ها تلاش می کنند تا به فرموده مقام معظم رهبری بتوانند در اولویت جانباخته ها را نجات دهند. دادستانی هم از روز اول دو معاون فرستاده و در برخی ساعات نیز خود حضور می یابد و آن مقدار پشتیبانی حقوقی و قضایی در حال انجام است. طبیعی است این مرحله تمام شود، دادستانی وارد می شود. الان حمایتهای حقوقی و قضایی درباره جمع کردن این مسایل، شناسایی جانباختگان و کمک به کسانی است که اموالشان از بین رفته و بیکار شده اند. نیاز است برخی از ساختمانهای اطراف تخلیه یا بخشی از آن تخریب شود. اگر جایی نیاز بود قوه قضاییه وارد شود، معاون دادستان و خود دادستان حضور دارند و مقرر شد دادسرای تهران یک شعبه یا اگر لازم شد بیش از یک شعبه به این موضوع اختصاص دهد و بررسی های لازم را انجام دهد. اگر قصور یا تقصیری اثبات شد، دادسرا وارد می شود. یک پرونده در این باره تشکیل شده که دو بخش دارد، یک بخش از زمان قبل تا زمان اتفاق و بخش دیگر از زمان اتفاق به بعد است. تحقیقات و استعلامها انجام می شود ولی اولویت از مرحله وقوع به قبل است لیکن لازم باشد هر کسی را احضار می کنند و تحقیقات انجام می شود.

وی در پاسخ به اینکه طبق قانون تغییر کرده در سال 93 ماده 55 4 قانون شهرداری می توانسته ساختمانی مثل پلاسکو را هم پلمب کند هم خراب کند. چرا این کار را نکرد؟ چرا دادستان اکنون دستور تخلیه ساختمان کویتی ها را داده؟ چرا قبلا دستور پلمب و تخلیه نداده،گفت:فرض کنید می توانست این کار را کند؟ باید حتما بررسی شود. در برخی موارد نمی تواند پلمب کند. یک طبقه پاساژ علاالدین را قرار شد تخریب کنند. چه شد؟ شورای تامین گفت دست نگهدارید. نمی توان کلی یک حکم برای همه صادر کرد. چرا دادستان پلمب کند؟ در این روزها دیدید در فضای مجازی چقدر دروغ و خلاف منتشر شد؟ آیا این به نفع جامعه است؟ نمی توان با مسایل اساسی با احساس برخورد کرد. وظیفه رفع خطر با دادستان نیست. اگر تشکیلاتی گفت فردا صبح این ساختمان پلمب نشود، خراب می شود. این فرق دارد. ولی اگر کسی بگوید ایمنی این ساختمان درست نیست، نمی توان پلمب کرد. در مواردی، نمی توان پلمب کرد و تخلیه کرد. شهرداری نمی توانسته 3 هزار نفر را از پلاسکو بیرون کند. الان ساختمانهای زیادی در تهران است که ایمنی ندارد.

او در پاسخ به سئوال دیگری گفت: ساختمانهای زیادی داریم که باید اقدامات ایمنی درباره آنها انجام شود. قوه قضاییه در این باره در مرحله اول وظیفه ای ندارد. آیا باید همه را پلمب کند؟ اگر کارگاهی چند صد نفر کار می کنند، باید رفع خطر شود، نباید حتما پلمب شود. اینها دیگر وظیفه قوه قضاییه نیست مثلا پله اضطراری بگذارد و کپسول آتش نشانی بیاورد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره اینکه وضعیت حقوقی مالک پلاسکو با مستاجران چطور است،گفت:شنیده ام رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرده اینجا ساخته می شود و حقوق افراد داده می شود. نمی توان اکنون گفت چه کسانی مقصرند. شنیدم ایشان گفته ما مالک بودیم و مسئولیت خودمان را می پذیریم.

وی در پاسخ به اینکه مسئولیت پلمب پلاسکو بر عهده کدام سازمان بوده،گفت:باید بررسی شود. نمی توان اکنون گفت چه کسی کوتاهی کرده و چه مقدار. دادستان همین را بررسی می کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پرونده‌‌ای برای مقصران‌ پل&a»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..