تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مادران سیگاری معضل جدید تربیتی برای فرزندان

سیگار یکی از معضلات اصلی جامعه است. این ماده مخدر تهدید بزرگی نیز برای سلامت جسمی و همچنین روانی کودک به شمار می آید. کودکان بیشتر دوران کودکی خود را همراه با مادر خود می گزرانند، به همین سبب مادران تاثیر بسیار زیادی بر تربیت فرزندان دارند. سیگار کشیدن مادر می تواند تاثیرات مخربی را بر فرزندان داشته باشد. با دکتر سلام همراه باشید.

آمار نگران کننده زنان معتاد و سیگاری زنگ خطر یک بهم ریختگی فرهنگی را نشان می دهد زیرا زنانی که قرار است مادران آینده سازان کشور باشند سلامت خود را به خطر انداخته و در معرض هزاران مشکل قرار می دهند.

به گزارشچه بخواهیم چه نخواهیم اعتیاد زنانه شده و روز به روز به زنان معتاد اضافه شده است. بر طبق نظر سازمان بهداشت جهانی اعتیاد به سیگار و الکل به عنوان شایع ترین مواد استعمالی از همه گیری بیشتری دارد و این مسئله در کشور ما نیز با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است. اگر با همین شیب تند به تعداد زنان سیگاری اضافه شود در سال های آتی با یک موج عظیم سرطان در جامعه زنان رو به رو خواهیم شد.

بدن زنان به دلیل آسیب پذیری بیشتر در برابر مواد مضر توان کمتری برای دفاع دارد و همین مسئله سبب می شود تا بدن آنها بیش از مردان در برابر سرطان خلع سلاح شود. مصرف قلیان، سیگارو حتی بعضی از مواد مخدر مانند شیشه در بین زنان گستردگی زیادی دارد و این خود سبب ناامنی جامعه می شود. درحالی‌که همه‌جا صحبت از مصرف قلیان است و مصرف عمومی و در انظار آن، رشد چشم‌گیر مصرف قلیان میان زنان را برای همگان آشکار و مبرهن ساخته است، فراموش نکنیم که همیشه آن‌چه دیده نمی‌شود، لزوماً غیرقابل وجود و باور نیست. سیگار گرچه در جمع‌های خانوادگی و سفره‌خانه‌های عمومی کمتر در میان زنان دیده می‌شود، اما به دلیل نمادین و غربی‌بودن هم‌چنان از محبوبیت و جذابیت زیادی بین زنان برخوردار است و در کنار مصرف علنی آن ‌که نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده، مصرف پنهان و غیرعلنی آن در میان زنان بسیار قابل‌توجه است.

بچندی پیش رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات، از شیوع شتابان و نگران‌کننده مصرف قلیان خبر داد و گفت: تا سال 86 مصرف قلیان روند کاهشی داشت، ولی از سال 88 این روند رو به افزایش است. متأسفانه رشد مصرف قلیان در دختران بیش از دو برابر و در پسران نزدیک به 2 بوده است.

در سال 82 میزان مصرف قلیان در پسران 16 درصد بود که در سال 86، به 21 درصد افزایش یافت. هم‌چنین این آمار در دختران 8.7 درصد بود که به حدود 20 درصد رسیده است. مصرف مواد دخانی در سال‌های 82 تا 86 در پسران از 3.1 به 5 درصد و در دختران از 1 به 9 درصد افزایش‌یافته که این افزایش به دلیل بالا رفتن قلیان است.در سال‌های 85 تا 90 روند مصرف سیگار به‌جز گروه سنی 25 تا 35 سال ثابت بود، ولی در خصوص قلیان بنا بر آمار سال 90 مصرف روزانه 2 برابر افزایش‌ یافته که بیش‌ترین میزان مربوط به افزایش قلیان در زنان است. حال کسانی که قرار است مادران و مربیان نسل های بعدی باشند هم از نظر جسمی دچار مشکلات جدی خواهند شد و هم شان و جایگاه مادری خود را با رفتارهای این چنینی به خطر می اندازد.

‌از حدود یک قرن پیش زمانی که شرکت‌های دخانیات زنان را تبلیغات فریبنده هدف قرار دارند تعداد زنان سیگاری افزایش یافت.

 شرکت‌های دخانی تلاش کردند تا از طریق تبلیغاتی که مدل‌های جذاب و مورد پسند زنان را نشان می‌داد پیام‌های تبلیغاتی خود را با تمایلات زنانه و دخترانه متناسب کنند.

این شرکت‌ها با پیام انتخاب خود را پیدا کنید و با نشان دادن زنانی از زمینه‌های قومی و نژادی مختلف زنان و دختران را هدف گرفتند این پیام نشان می‌داد که سیگار کشیدن با آزادی و قدرت زنان ارتباط دارد.

‌ترفند دیگر این شرکت‌ها شامل پیشنهاد تخفیف غذا یا اجناس خانگی،‌هدیه دادن یا دفترچه تلفن یا لباس با خرید سیگار بود.

‌در سال 2010 حدود 200 میلیون زن در سراسر جهان سیگار مصرف می‌کردند که نیمی از آنها در کشورهای با درآمد بالا و نیمی دیگر در کشورهای با درآمد پایین بودند.

 آمارها نشان می‌دهد در سال 2010 در کشور ما نیز 9 دهم درصد دختران 13 تا 15 ساله و کمتر از یک درصد زنان 15 تا 64 ساله به صورت روزانه سیگار مصرف می‌کرده‌اند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مادران سیگاری معضل جدید تربیتی برای فرزندان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..