تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اگر روزی نظام اراده کند که از برجام بازگردیم آنان شگفت زده خواهند شد!

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به امضای قرارداد همکاری های ایران و  روسیه در این زمینه در سفر اخیر مسئولان این سازمان به مسکو، آن را قراردادی بسیار مهم دانست.

 

وی گفت: دو سال پیش در روسیه همزمان با امضای توافقنامه ای برای ساخت دو نیروگاه هسته ای، تفاهمنامه ای را هم برای همکاری در تولید سوخت هسته ای امضا کردیم که این مذاکرات طول کشید و در این دو سال در خصوص جزئیات و نوع همکاری ها درباره تولید سوخت گفتگو کردیم.

 

صالحی افزود: ساخت سوخت با وجود ظاهر آسانش کار بسیار حساس و پیچیده ای است زیرا نیروگاه های هسته ای نیروگاه هایی هستند که اگر هر حادثه ای در آنها روی دهد مرز نمی شناسد و عواقب گسترده ای دارد؛ ساخت سوخت از حساس ترین بخش های نیروگاهی است به همین علت باید با اطمینان کامل در این زمینه اقدام کرد.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: برای اطمینان کامل در این زمینه باید مشارکت کشورهای پیشتاز در این خصوص را داشته باشیم و روس ها به ما قول داده بودند که در ساخت سوخت رآکتورهای تحقیقاتی و نیروگاهی با ما همکاری می کنند.

 

معاون رئیس جمهور گفت: خوشبختانه پس از دو سال مذاکرات فشرده در سفر آقای کمالوندی و همکارانم به مسکو نقشه راه این همکاری ها به امضا رسید که نقشه راه بسیار خوبی است، شایسته است از همکاران روسم بابت این همکاری ها قدردانی کنم.

 

صالحی همچنین با اشاره به امضای قرارداد دیگری با روس ها درخصوص تولید ایزوتوپ های پایدار افزود: سانتریفیوژهایی که اکنون استفاده می کنیم برای غنی سازی ۲۳۵ است به نحوی که اورانیوم ۲۳۵ را از ۲۳۸ جدا می کنیم اما وقتی وارد غنی سازی عناصر سبک تر و عمدتا در ایزوتوپ های پایدار می شویم فناوری سانتریفیوژهای لازم تا حدی تغییر می کند.

 

وی اضافه کرد: اینگونه فرصت می یابیم که با فناوری جدید در غنی سازی عناصر سبک هم ورود پیدا کنیم و بر تجربه و دانش خود در صنعت و فناوری سانتریفیوژ بیفزاییم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایزوتوپ های پایدار عناصری بسیار گران قیمت هستند به نحوی که آن را باید گرمی و با قیمت گزاف خرید که در سال های آینده این هدف تحقق می یابد.

 

صالحی افزود: البته بخش آزمایشی این فعالیت در فردو آماده شده است و ما اکنون از پیش بینی ها در این خصوص جلوتر هستیم  و بسیاری از زیرساخت های اولیه در فردو برای تولید ایزوتوپ های پایدار ایجاد شده است.

 

وی همچنین درباره زمان گازدهی به سانتریفیوژهای آی آر هشت گفت: گام های خوبی در این باره برداشته ایم.

 

صالحی همچنین درباره دستور رئیس جمهور برای مطالعه درخصوص تولید سوخت هسته ای برای پیشران های دریایی تصریح کرد: خیلی خوب پیش رفته ایم، در حال مطالعات اولیه هستیم و پس از آن اطلاعات لازم را جمع آوری می کنیم تا ببینیم در دنیا چه کاری در این باره انجام شده و مراحل بعدی کار نیز امکان سنجی است.

 

معاون رئیس جمهور افزود: اکنون آماده ایم که گزارشمان را در این باره ارائه کنیم زیرا از قبل مطالعات اولیه داشته ایم و پس از دستور رئیس جمهور همکارانم بسیج شده و با سرعت بسیار خوبی کار را پیش برده اند.

 

وی ابراز امیدواری کرد که زودتر از زمان مقرر نخستین گزارش فراگیر و پرمحتوا در این زمینه ارائه شود.

 

صالحی همچنین در باره زمان عضویت کشورمان در پروژه بین المللی ایتر گفت: تمام مراحل لازم برای این کار طی شده و فقط یکی دو مورد باقی مانده است که در حال مذاکره هستیم و امیدواریم با نهایی شدن این یکی دو مورد به طور رسمی به این پروژه بپیوندیم.

 

وی افزود: البته انتظار داشتیم زودتر از این به این پروژه می پیوستیم اما در طول مذاکرات مطالب زیادی پیش آمدکه یکی یکی آن را حل و فصل کردیم و فقط یکی دو مطلب باقی مانده است که امیدواریم آن را نیز حل و فصل کنیم.

 

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره آخرین تعهدات کشورمان در تاسیسات فردو گفت: تعهداتمان را درست در زمان مقرر انجام دادیم و این کار به اتمام رسید و آژانس نیز آن را اعلام کرد.

 

صالحی افزود: در این تاسیسات برخی زیرساخت ها شامل صفحات سیمانی وجود داشت که سانتیرفیوژها روی آن قرار می گرفت و به نحوی آن را برداشتیم که بسیار راحت دوباره بتوانیم آن را بازگردانیم.

 

وی گفت: اینها را برای روز مبادا در جایی نگهداری می کنیم که البته امیدواریم هیچ گاه چنین روزی پیش نیاید.

 

 رئیس سازمان انرژی اتمی، آمادگی برای غنی‌سازی صد هزار سو در یکسال و نیم را نمونه‌ای از بازگشت هسته ای به دوره پیش از برجام در صورت نقض این توافق از جانب آمریکا دانست.

 

وی در پاسخ به مواضع ضد برجام مقامات دولت ترامپ افزود: اکنون نمی خواهم قضاوت پیشاپیشی در این خصوص کنم باید صبرکنیم ببینیم دولت جدید امریکا به طور عملیاتی چه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد.

 

وی گفت: تاکنون صرفاً با حرف و حدیث مواجه بوده ایم ما مبنای واکنش خودمان را بر این گونه اظهارت نمی گذاریم بلکه مبنای واکنش ما، اقدامات و تصمیمات واقعی است؛ امیدوارم چنین روزی پیش نیاید.

 

صالحی افزود: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند ما آغاز کننده نقض برجام نخواهیم بود این مطلب مهمی است؛ موضوع دیگری که ایشان فرمودند این است که اگر آنان برجام را نقض کنند این آمادگی در صنعت هسته ای وجود دارد که در یک سال نیم بتوانیم به ظرفیت غنی سازی ۱۰۰ هزار سو برسیم.

 

معاون رئیس جمهور گفت : البته این فقط نمونه ای از امکان بازگشت به شرایط قبل از برجام است در حالی که توان ما خیلی بالاتر از پیش از توافق هسته ای است.  

 

وی افزود: قبل از برجام ظرفیت غنی سازی ما ۲۰ هزار سو بود که ۱۰ هزار سوی آن فقط نصب شده بود و کار نمی کرد بنابراین ما پل های پشت سرمان برقرار است.

 

صالحی تاکید کرد: اگر روزی نظام اراده کند که به شرایط قبل از برجام بازگردیم همانطور که آقای ظریف اعلام کرد آنان شگفت زده خواهند شد البته امیدواریم چنین موضوعی پیش نیاید.

 

رئیس سازمان نیروی انرژی اتمی گفت: ما می خواهیم که برجام باقی بماند زیرا آنرا متضمن منافع ملی، منطقه ای و جامعه جهانی می دانیم و نمی خواهیم شاهد اتفاقی باشیم که وادار به عکس العمل شویم.

 

پارس/222

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اگر روزی نظام اراده کند که از برجام بازگردیم آنان شگفت زده خواهند شد!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..