تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خطری مشابه فاجعه پلاسکو در کمین اردبیلی‎ها/ مدیریت واحد شهری جدی‌تر گرفته شود

ساعت: 16:57 منتشر شده در مورخ: 1395/11/03 شناسه خبر: 1013886

در شرایطی که ضعف مدیریتی که به استناد حوادث ریز و کوچک چندسال اخیر در استان اردبیل، مسبوق به سابقه است، باید امیدوار بود که واقعه تلخ و شوکه‌کننده ساختمان پلاسکو تهران تلنگری باشد برای اینکه دیگر شاهد نوشداروها بعد از مرگ سهراب نباشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سبلان‌ما، واقعه تلخ و شوکه‌کننده ساختمان پلاسکو تهران و شهادت آتش‌نشانان زحمتکش را باید جدی گرفت و از این فاجعه درس‌ی آموخت که واقعی و راهگشا باشد؛ این حادثه تلنگری است تا فکری اساسی برای مواردی چون بافت‌های فرسوده، تجهیزات اندک آتش نشانی و مدیریت واحد شهری در مواقع بحران و البته پدیده ای به نام سلفی های کشنده کرد.

در استان اردبیل بافت‌های فرسوده بویژه در محلات قدیمی وتاریخی شهر و حاشیه ‌ها وجود دارد که طبق آمار ارائه شده وسعت بافت‌های فرسوده در چهار شهر اردبیل، مشگین شهر، پارس آباد و خلخال بیش از یک هزار و 500 هکتار است البته آمار سکونت گاه‌های غیر رسمی این استان قابل توجه و در سه شهر اردبیل، مشگین شهر و پارس آباد حدود یک هزار و 145 هکتار است که همه این آمارها از توجه جدی به دوراندیشی ها برای مدیریت بحران در صورت وقوع حوادث طبیعی و غیر مترقبه چون آتش سوزی ها در این بافت ها دارد.

لذا است از همین لحظه باید به فکر رفع موانع پیش رو بود که کمبود ایستگاه های آتش نشانی و صد البته تجهیزات اندک ایستگاه های آتشنشانی موجود ازمواردی است که باید هرچه سریعتر مسئولین چاره ای برای آن بیندیشند.

رئیس پارلمان محلی اردبیل با اذعان به کمبود ایستگاه های آتشنشانی در مرکز  استان یک میلیون و دویست نفری، خود معترف است که وقتی تعداد ایستگاه های آتشنشانی در این شهر حد نصاب استاندارد را ندارد، کمبود تجهیزات هم قطعا وجود دارد؛  البته  به گفته وی وقتی می گوییم کمبود تجهیزات، منظور نبود دستکش نیست! بلکه تجهیزات اساسی ایستگاه های آتشنشانی است.

وی به تلاش‌ها برای خرید تجهیزات اساسی ایستگاه های آتشنشانی در اردبیل اشاره می کند و می افزاید: با توجه به بلند مرتبه سازی در شهر اردبیل (12 طبقه) و نبود تجهیزات آتشنشانی متناسب با این مرتبه سازی ها از جمله نردبان های بلند، اعتبار برای خرید نردبان 52  متری  تامین شده است و این نردبان خریداری می شود.

ذکی الله خوشبخت معتقد است  تامین تجهیزات لازم در رفع بحران گرچه ضروری است اما آنچه در مدیریت بحران نادیده گرفته شده مدیریت واحد شهری است که این امر به طولانی شدن زمان حل بحران منجر می شود، موضوعی که در حادثه تلخ و تاثر برانگیز پلاسکو تهران هم مشاهده شد.

این عضو شورای شهر اردبیل تاکید دارد: اینکه در مواقع رخداد بحران، همه زیر نظر واحد مستقل شهرداری باشند موجب می شود تا در اسرع وقت کارها ساماندهی شود، نه اینکه وقتی خدای نکرده مدرسه یا بازاری آتش گرفت ، مدیر مدرسه، ادرات گاز و برق و ... با سازمان متبوعش هماهنگ شوند و با شهرداری هماهنگ نشود.

البته تجهیزات کم آتش نشانی تنها مشکل نیست باید توجه داشت که وقوع حریق‌ در اماکن عمومی و بازارهای تاریخی که به واسطه یک بی‌احتیاطی از چوب کبریتی کوچک یا  سیگاری روشن و ...شکل می گیرد و می تواند وسعت عظیمی را شعله‌ور سازد همواره احتمال وقوع دارد و باید مراقب بود بویژه توصیه ها و هشدار های ایمنی  را هم جدی گرفت از جمله در بازار تاریخی اردبیل، چراکه  به واسطه حجم رفت‌وآمد شهروندان به آن ، گستردگی بازار و نوع معماری خاص آن که دسترسی ها را محدود کرده در صورتی که دچار حریق شود ، ممکن است فاجعه‌ای  تلخ را رقم بزند.

محمدرضا یعقوبی مدیرعامل آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بازار اردبیل را آتش زیر خاکستر دانسته و از بازاریان خواسته تا در تجهیز امکانات بازار همکاری کنند این در شرایطی است که در حال حاضر تنها جعبه آتش‌نشانی (فایر باکس) در شش نقطه از بازار تاریخی اردبیل با ۲۸ راسته و سرا تعبیه  شده است.

 به گفته وی محدودیت مکانی در تعبیه فایر باکس‌ها در بازار وجود دارد و اغلب بازاریان اجازه نمی‌دهند در ستونی در مغازه آن‌ها تجهیزات نصب شود و به دلیل همین محدودیت، تجهیزات در کف بازار قرار گرفته است.

در شرایطی که ضعف مدیریتی در موقع بحران که به استناد حوادث ریز و کوچک چندسال اخیر در استان اردبیل، مسبوق به سابقه است، باید امیدوار بود که واقعه تلخ و شوکه‌کننده ساختمان پلاسکو تهران تلنگری باشد برای اینکه دیگر شاهد نوشداروها بعد از مرگ سهراب نباشیم.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خطری مشابه فاجعه پلاسکو در کمین اردبیلی‎ها/ مدیریت واحد شهری جدی‌تر گرفته شود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..