تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اهمیت و ضرورت فراتحلیل در پروپزال نویسی

ساعت: 14:39 منتشر شده در مورخ: 1395/11/03 شناسه خبر: 1013774

هر آنچه که از پایان نامه نویسی و پروپزال می خواهید؛

احمد هدایت پناه، در سلسله مطالب روش تحقیق در نگارش پایان نامه و پروپزال به بسیاری از سوالهای فنی که درکتب روش تحقیق نیامده به صورت استدلالی و مستند پاسخ داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روشن خبر، هدف این نوشتار، به قلم دکتر احمد هدایت پناه، بحث حول دانش کارشناسی ارشد است که درنگارش پایان نامه می تواند موثر باشد. همچنین برای نگارش پروپزال در دستگاههای اجرایی ارتباط مستقیم دارد. به بسیاری از سوالهای فنی که درکتب روش تحقیق نیامده به صورت استدلالی و مستند پاسخ داده می شود.

این گفتار بیستم و هفتم از سلسله مطالب تعلیم و تربیت و روش تحقیق می باشد، برای مشاهده  بیست و شش گفتار قبلی به انتهای صفحه مراجعه کنید. در این گفتارها مباحث روش تحقیق به طور کامل و برای اولین بار در ایران ارائه شده است که در هیچ کتاب و منبعی قابل یافت نخواهد بود.

گفتار۲۷: فراتحلیل
مسایل پژوهشی درعلوم طبیعی ، فیزیکی  وزیست شناسی اغلب  به صورتی شفاف تعریف می شوند وبا بهره گیری از فنون وروش های درست وپذیرفته شده آزمون می شوند. این ویژگی ها دراین علوم  باعث  شده تا پاسخ هایی که به پرسش های پژوهشی داده می شوند سر راست ومنظم بوده  وبه شیوه های منطقی  وپیاپی  برروی هم انباشته شوند که در نهایت منجر به پیشرفت درک تجربی  در این علوم  شود. اما درعلوم اجتماعی  ورفتاری برخلاف  علوم طبیعی  تبیین رفتار انسان  غالباً دشوارتر است ،  کنترل محیط پژوهش سخت تر بوده  وتعاریف پذیرفته شده عمومی  اغلب در دسترس نیست. روش ها ، فنون  وخصوصیات نمونه گیری نیز از مطالعه ای  به مطالعه دیگر  متفاوت است. این ویژگی ها  در تحقیقات علوم رفتاری  واجتماعی  سبب شده تا درکشورهای پیشرفته ، انبوهی از پژوهش ها در این علوم برروی هم انباشته گردند، علیرغم  آن که این پژوهش ها  به بررسی  فرضیه های  یکسانی می پرداختند به نتایج متناقض  وناهماهنگ دست می یافتند. درواقع  انباشته شدن پژوهش ها برروی هم ، بدون اینکه نتیجه مشخص وقابل  اتکایی  از درون پژوهش ها بیرون آید. آن را به یک  بحران جدی تبدیل نمود. درواقع  دردهه ۱۹۸۰-۱۹۷۰ علوم اجتماعی و رفتاری  در یک بحران جدی گرفتار شده بود.لذا  بیش از هرزمان دیگری  نیاز به ابزاری برای سر در آوردن  ویک دست کردن  این تلاش های عالمانه درعلوم اجتماعی  احساس می شد. بحران ناشی از تنوع  وتعدد تناقضات  در علوم اجتماعی ورفتاری  تدریجاً  موسسات مالی  وادارات عمومی ودولتی را  به این نتیجه رساند که نتایج تحقیقات درعلوم رفتاری واجتماعی آشفته ، بی حاصل  وغیر قابل اتکاست.

از سوی دیگر ،  کاهش بودجه  تحقیقات علوم انسانی ورفتاری  از طرف مدیر بودجه فدرال ایالات   و تصویب  این پیشنهاد  به قول  گلاس واسمیت (۱۹۸۰) می توانست  خانه ویران پژوهش اجتماعی  را با خاک یکسان کند. لذا توسعه فرا تحلیل در اواخر دهه ۱۹۷۰  پاسخی به این بحران بود. ( انتظاری  ومهری ، ۱۳۹۱ ص ۱۲-۱۰). بنابراین اصطلاح فراتحلیل را اولین بار گلاس درسال ۱۹۷۶ به کار برد . اصل اساسی  وعملی   این روش  عبارت است از : ترکیب نتایج تحقیقات مختلف  واستخراج نتایج جدید  ومنسجم  وحذف آنچه که موجب سوگیری  د رنتایج نهایی می شود. ( دلاور ۱۹۸۴ ص۳۰۲)مساله  دست یابی پژوهش ها به نتایج متناقض در حالیکه  یک فرضیه را مورد آزمون قرار می دهند تازگی ندارد . پیرسون درسال ۱۹۰۴ داده هایی از ۵ مطالعه مربوط  به همبستگی  بین واکسیناسیون  تب روده ای  ومرگ ومیر آن را  تجزیه وتحلیل کرد ( لیندرو ، ۱۳۸۵ : ۱۳). شیوه های  گوناگون ترغیب  پژوهش ها از یک قرن پیش آغاز  ومرحله به مرحله مورد نقد واقع شده ودرنهایت فراتحلیل  تبدیل به یک مکمل مهم روش های سنتی  مرور پژوهش ها گردیده است. درواقع روش های ترکیب پژوهش ها از روش های ضعیفی مانند روایتی آغاز  ودرنهایت به صورت  منسجم والبته کاملاً متفاوت توسعه یافتند. انتقادهایی که از طرف صاحبنظران یر روشهای کمّی وارد بود  ونتایج تحقیقات درعلوم رفتاری واجتماعی را زیر سوال  برد. گلاس[۱]  طی مقاله ای درسال ۱۹۷۶ روش فرا تحلیل را معرفی کرد ونوشت : فرا تحلیل ، تحلیل تحلیل هاست.و….اما قبل ازاین تاریخ ، پژوهشگران روش های دیگری را به منظور ترکیب پژوهش ها به کار می بردند. ( انتظاری  ومهری ، ۱۳۹۱ ص ۱۲).

با توجه به وجود تصاویر، جداول و فرمول در مطلب و راحتی شما در استفاده از مطلب، می توانید از اینجا در قالب یک فایل pdf کل مطلب را دانلود نمایید.

یمیل دکتر احمد هدایت پناه به منظور ارائه نقطه نظرات خوانندگان به ایشان a_hedayatpanah@yahoo.com
لینک مطالب مربوط به سایر گفتار

اهای دکتر هدایت پناه با بررسی «حل مساله و  پروپزال نویسی » گفتار اول – گفتار دوم – گفتار سوم – گفتار چهارم  – گفتار پنجم – گفتار ششم – گفتار هفتم – گفتار هشتم– گفتار نهم – گفتار دهم – گفتار یازدهم-  گفتار دوازدهم – گفتار سیزدهم- گفتار چهاردهم – گفتار پانزدهم – گفتار شانزدهم – گفتار هفدهم – گفتار هجدهم –  گفتار نوزدهم  – گفتار بیستم – گفتار بیست و یکم – گفتار بیست و دوم  –  گفتار بیست وسوم  – گفتار بیست و چهارم – گفتار بیست و پنجم – گفتار بیست و ششم




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اهمیت و ضرورت فراتحلیل در پروپزال نویسی»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..