تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نمونه برداری از مغز با این سوزن هوشمند

علم پزشکی با کمک خداوند متعال روز به روز در حال پیشرفت است و محققان پیشرفت های جالبی را در هر ماه یا هر سال ارائه میدهد.این بار محققان توانسته اند سوزنی هوشمند را طراحی کنند که با استفاده از آن میتوان از مغز نمونه برداری کرد و این نمونه برداری کمک زیادی به جراح میکند،چرا که سبب میشود جراح ظرافت بیشتری را در عمل به کار ببرد.

یکی از چالش‌هایی که در انجام عمل‌های جراحی مغز پیش روی پزشکان قرار دارد، نیاز به جلوگیری از بروز آسیب به عروق خونی است که گاهی عدم رعایت نکات لازم می‌تواند باعث خونریزی‌های شدید و مرگبار شود. اما در سال‌های اخیر تولید تجهیزات ایمن‌تر در تصویربرداری از مغز، به جراحان کمک کرده است تا نقشه واضح‌تری از روند کار خود در اتاق عمل به دست آورند.

این بار نیز محققان دست به تولید سوزن پیشرفته و هوشمندی برای نمونه‌برداری از مغز شده‌اند که یک ردیاب نازک تصویربرداری داخل آن تعبیه شده که جراح را در طول فرآیند عمل هدایت می‌کند.

نمونه برداری از مغز مغز سوزن نمونه برداری مغز نمونه برداری از مغز مغز سوزن نمونه برداری مغز

وسایل الکترونیکی کوچک در فرآیندهای پزشکی قابلیت‌های بسیاری از خود نشان می‌دهند. سال گذشته شاهد تولید یک سیستم لنز پیچیده بودیم که داخل سرنگ قرار می‌گرفت. این لنز، حسگر بصری بود که در انتهای سوزن قرار گرفته و یک سوند مجهز به دوربین داشت که تصاویر زنده‌ای را از داخل عروق برای پزشک پخش می‌کرد و به طور همزمان، پلاک‌های ایجاد شده در عروق خونی را نیز خارج می‌کرد.

اما دستگاهی که محققان استرالیایی دانشگاه «آدلاید» به تازگی ابداع کرده‌اند، قابلیت جدیدی دارد به طوری که فناوری تصویربرداری آن در ایجاد برش مغزی به کار جراحان می‌آید. این سوزن ابداع‌شده که شباهت زیادی به یک چراغ‌قوه نازک دارد، از یک دوربین فیبر با اندازه ابعاد یک تار موی انسان تشکیل شده است.

این دوربین در داخل سوزن نمونه‌برداری مغز تعبیه شده است و وقتی از بافت عبور می‌کند، در آن از نور مادون قرمز برای تهیه اسکن از عروق خونی مغز استفاده می‌شود. این سوزن در کنار نوعی نرم‌افزار ویژه کامپیوتری به کار می‌رود. این سیستم به خودی خود، عروق خونی را شناسایی و در صورت وجود هرگونه مشکلی، خطر را به جراح اعلام می‌کند.

نمونه برداری از مغز مغز سوزن نمونه برداری مغز نمونه برداری از مغز مغز سوزن نمونه برداری مغز نمونه برداری از مغز مغز سوزن نمونه برداری مغز

محققان طی شش ماه گذشته، این سوزن هوشمند را در یک آزمایش طرح پایلوت روی 12 بیمار در بیمارستانی واقع در غرب استرالیا انجام دادند. این اولین بار در دنیاست که چنین فناوری روی انسان مورد آزمایش قرار می‌گیرد. دانشمندان امیدوارند که بتوانند تا سال 2018 این طرح را به مرحله تجاری‌سازی برسانند. به طور قطع، ورود یک فناوری جراحی که بتواند نمایی از داخل عروق خونی در اختیار جراحان قرار دهد، انقلابی بزرگ در عصر پزشکی به شمار می‌رود.

منبع : آنا




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نمونه برداری از مغز با این سوزن هوشمند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..