تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بانک‌های آنتی تولید و اقتصادی که بی‌پدر است!

ساعت: 14:25 منتشر شده در مورخ: 1395/11/03 شناسه خبر: 1013584

باید از ظرفیت حضور مردم در اقتصاد بهره برده و برای بهبود آن استفاده نمود، چرا که در هر برهه‌ای از توان مردم برای حل مشکلات کشور استفاده شده، در اسرع وقت آن موضوع حل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، آذربایجان‌غربی به عنوان استان شمالغربی کشور و در همجواری با 3 کشور همسایه است، اما همچنان در یک  فقر از لحاظ امکانات گرفتار مانده و بی‌توجهی مسئولین را به خود می‌بینید، عدم وجود امکانات که موجب عیان شدن نرخ بیکاری در استان شده و مسئولین فقط در بیانِ مشکلاتی که دارند به اظهار نظرهای گذرا و رسانه‌ای می‌پردازند.

استاندار آذربایجان‌‌غربی در چند ماهه اخیر به بیان مشکلات دولت و بخش خصوصی در جهت اشتغال واکنش نشان داده و یکی از عاملین این مشکلات را بانک‌ها عنوان کرده بود که نتوانستند به این موضوعات کمک نمایند.

سعادت اردیبهشت ماه سال جاری گفت: بانک‌ها باید از طریق راه‌حل‌های کارشناسی و قانونی به واحدهای تولیدی راکد که امکان فعال شدن و بازگشت به چرخه تولید دارند، کمک کنند و آن واحدهایی را که دیگر توجیه اقتصادی برای فعالیت مجدد ندارند را نیز تعیین تکلیف نمایند.

نماینده دولت تدبیر و امید در استان، ماه بعد از این ماجرا باز هم نارضایتی خود را از وضعیت بانک‌ها اعلام و عنوان کرد: عملکرد بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات رونق تولید قابل قبول نیست و باید بیش از این‌ها همکاری کنند.

در این میان جلساتی به اسم کارگروه رفع موانع تولید در سطح استانداری و باحضور مسئولین مختلف برگزار شده است، اما با حضور در شهرک‌های صنعتی استان می‌توان به عینه از وضعیت صنعتی و بخش خصوصی فعال آگاه شد.

سوالاتی که مطرح می شود این است که  چقدر مسئولین در این زمینه از وضعیت واحدهای تولید آگاهند و دقیقا چقدر از مشکلات این واحدها مطلع هستند.

در این میان مرکز استان که خود دارای 3 شهرک صنعتی می‌باشد و به گفته افراد حاضر در شهرک صنعتی 2 حدود 95 درصد این شهرک در تعطیلی کامل به سر برده و در شهرک صنعتی یک نیز تنها 50 درصد واحدهای آن فعال هستند با این وضعیت چگونه بعضی از مسئولین از بهبود وضعیت کسب و کار سخن می‌گویند!

حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی ارومیه در این زمینه در گفت‌وگو با آناج می‌گوید: از 2 هزار و 800 واحد صنعتی و تولیدی استان آذربایجان غربی حتی 800 واحد هم فعال نیست.‏

وی با گلایه از بانک‌ها تصریح می‌کند: به عنوان پارلمان بخش خصوصی از بانک مرکزی می‌خواهیم گزارش دهد که تاکنون چقدر وام پرداخت کرده و در عوض چقدر سود گرفته و چقدر طلب دارد، ما از عملکرد بد نظام بانکی مستندات زیادی در دست بخش خصوصی داریم و گاهی با وجود اینکه ۳ برابر پولی را که به مردم داده‌اند را گرفته‌اند ولی باز هم مردم به آنها بدهکارند.‏

کارآفرینی که اعتماد ندارد!

در چند ماه اخیر بعضا شاهد افتتاح واحدهایی هستیم که پیش از این افتتاح شده بودند و اکنون در قالب سفر بعضی از مسئولین وزارتی دوباره و دوباره افتتاح میشوند! تا بتوانند تسهیلاتی جهت تامین منابع جاری مالی دریافت نمایند.

یکی از تولید کنندگان شهرک صنعتی در گفت‌وگو با آناج می‌گوید: امروز ما تولیداتی داریم که در این شهر کیفیت بالایی دارند اما معلوم نیست به چه دلایلی ادارات دولتی در عوض توجه به خرید این محصولات اقدام به خرید کالاهای چینی از واسطه‌ها می‌کنند.

وی یکی از مشکلات را عدم توجه بانک‌ها برای حل مشکلات بخش تولید دانسته و بیان می‌دارد: اگر امروز می‌بینید که خبری از فعالیت کارخانه‌ها نیست به خاطر نبود منابع مالی هست که باید تسهیلاتی به این تولید کنندگان بیچاره بدهند اما خبری از آن نیست و وقتی به بانک می‌رویم آنقدر قانون تبصره ردیف می‌کنند و آسمان را به زمین می‌دوزند که تولید کننده از گرفتن وام پشیمان می‌شود.

علی که تحصیل کرده رشته مهندسی بوده و اکنون به اجبار تامین مخارج در بخش آزاد فعالیت می‌کند در این باره عنوان می‌کند: امروز دیگر تعریفی که در بخش تامین منابع مالی می‌تواند کمک کند تغییر کرده و بانک‌ها چندان کمکی به واحدهای تولیدی نکرده‌اند و در صورت فراهم آمدن شرایط نیز در حالی که استعلام‌های لازم را می‌گیرند مشکلات عجیبی و غریبی ایجاد می‌کنند که انسان شاخ در می‌آورد.

پرسشی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا بانک‌ها در عوض کمک به بخش‌های کوچک تولید اقدام به سرمایه گذاری در بخش‌هایی می‌نمایند که منابع مالی خصوصی می‌تواند تامین کننده آنها باشد! در این میان بهترین راه حل برای این موضوع چیست؟ چگونه می‌توان به اقتصاد بیمار  استان که از پای درآمده کمک کرد؟

هرچند جلسات مختلفی در  قالب کارگروه‌های اقتصادی در حال وقوع است اما به واقع خروجی این جلسات چه بوده و چه کسی بر انجام این مصوبه‌ها نظارت دارد! به نظر می‌آید کسی حاضر به پذیرش پیگیری چنین مصوبه‌هایی نباشد.

نقش غیر قابل انکار مردم در بهبود وضعیت اقتصادی

در این میان به نظر می‌آید یکی از اقداماتی که می‌تواند تضمین کننده تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی باشد استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی در اقتصاد است، موضوعی که می‌‌تواند موتور خاموش اقتصاد استان را به حرکت درآورده و به کمک اشتغال این منطقه بیمار بیاید.

بهروز محمدی که سابقه پژوهش در حوزه سرمایه‌‌گذاری و تامین منابع مالی داشته و دانش آموخته حسابداری است در این باره می‌گوید: امروز یکی از اصلی‌ترین مشکلات بخش خصوصی در حوزه عدم تامین منابع مالی می‌باشد که هر سیستمی را دچار مشکل کرده است.

وی می‌افزاید: اصلی‌ترین دلیل این امر را می‌توان نداشتن یک سیستم درست اطلاعاتی در مورد منابع مالی، خروجی‌ها و ورودی‌ها دانست که مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند و بسیاری از مشکلات را با جذب سرمایه‌هایی که به صورت پول‌های نقد در منازل قرار دارد می‌توان بهه گردش درآورده و حل و فصل نمود، تعریف یک طرح درست اقتصادی براساس استانداردها جهانی این امکان را اینگونه فراهم می‌سازد.

در این میان باید پرسید دیگر چه وقتی از ظرفیت حضور مردم در اقتصاد بهره برده و برای بهبود آن استفاده نماییم، نکته مغفول ماجرا این است که هر زمانی از توان مردم برای حل مشکلات کشور استفاده شد در اسرع وقت آن موضوع حل می‌شود.

البته تنها موضوع تامین منابع مالی نیست بلکه تولید کالاهای باکیفیت و قیمت مناسب و ترغیب مردم برای خرید آنها در حوزه فرهنگ سازی که جز بندهای اصلی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است نباید از یاد برد.

موضوعی که باید به آن توجه شود توجه به اجرای درست قوانین از سوی دستگاه‌های ناظر و فعال در بخش اقتصاد مقاومتی است که باید مشکلات بخش تولید را در اسرع وقت حل کرده و به ایجاد اشتغال در استانی که یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری فصلی را در اختیار دارد کمک کند.

هرچند جلسات مختلف و زیادی در این حوزه برگزار شده است اما به نظر می‌آید بهترین راه حل استفاده از توان مردمی با تعریف چارچوب‌های قانونی در جهت حل مشکل اشتغال استان باشد، ایجاد صندوق قرض الحسنه با حضور گروه‌های موثر سیاسی در هیئت امناها و دعوت از مردم در جهت سرمایه گذاری در آنها و استفاده از ظرفیت همین صندوق‌ها در جهت تامین منابع مالی برای واحدهای تولیدی باشد تا به اشتغال بیمار استان کمک نماید.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بانک‌های آنتی تولید و اقتصادی که بی‌پدر است!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..