تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




ارسباران همین‌ماه به یونسکو می‌رود

ساعت: 14:13 منتشر شده در مورخ: 1395/11/03 شناسه خبر: 1013609

مستندات، فیلم‌ها و گزارش‌های مربوط به ۲پــرونـــده منـــظر باستان‌شناسی محور ساسانی فارس و جنگل ارسباران که برای ثبت‌جهانی سال ۲۰۱۸ به یونسکو ارسال می‌شود از سوی معاون میراث فرهنگی به زهرا احمدی‌پور رئیس سازمان میراث فرهنگی تحویل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کلیبر خبر؛ ۳سال است که تدوین این دو پرونده به طول انجامیده و همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی در پرونده ثبت جهانی ارسباران با سازمان میراث فرهنگی به بهترین شکل ممکن انجام شد.

منطقه زیبای ارسباران با ۸۰۶۵۴هکتار که در محدوده کوه‌های قره داغ و حاشیه جنوبی رودخانه مرزی ارس در استان آذربایجان‌شرقی واقع شده در سال۱۳۵۲حفاظت شده اعلام و در سال‌۱۳۵۵به‌دلیل زیست‌بوم‌های گوناگون و ارزش بیولوژیک بسیار بالا وگونه‌های گیاهی و جانوی منحصر به فرد به‌عنوان ذخیرگاه زیست‌کره شناخته شد.

طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای تدوین پرونده ثبت جهانی ارسباران در یونسکو با سازمان حفاظت محیط‌زیست و منابع طبیعی و بنیاد مسکن طی ۳سال گذشته گفت: ارسباران شامل ۲منطقه کلیبر و خداآفرین نیز می‌شود و منطقه‌ای وسیع است که گستره آن تا مرزهای جمهوری آذربایجان می‌رسد.

او با اشاره به روستاهای متعدد و مردمان یکجانشین و عشایر و همچنین مناطق حفاظت شده درون این منطقه تصریح کرد: براساس برنامه تدوین شده در پرونده ثبت جهانی ارسباران، مدیر اجرایی و اصلی پایگاه ارسباران سازمان محیط‌زیست است و سازمان میراث نیز ناظر بر فعالیت‌های محیط‌زیست و منابع طبیعی است.

طالبیان افزود: تمام فعالیت‌هایی که سازمان میراث فرهنگی، سازمان منابع طبیعی و مسئولان محلی و مردم باید در موضوع پرونده ثبت جهانی ارسباران انجام بدهند در پلان مدیریتی ارسباران مشخص شده است. وی همچنین به‌وجود ۲بنای تاریخی قاجاری در حریم ارسباران اشاره کرد و یادآورشد: این ساختمان‌ها در مرکز ارسباران قرار دارند که قرار شد مدیران استان با مالکان برای خریداری و مرمت این دو بنای قاجاری و تبدیل آنها به مرکزی برای افزایش آگاهی در مورد ارسباران به گردشگران، مذاکره کنند. طالبیان همچنین به‌وجود قلعه بابک در این حریم اشاره کرد که پرونده ساماندهی و مرمت این اثر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی احداث موزه و ساماندهی آثار تاریخی در حریم ارسباران را از دیگر اقدامات در دست انجام توسط سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد و افزود: در مستندنگاری‌های انجام شده درگذشته به‌خصوص در ۳سال گذشته با استفاده از هلی‌شات تمامی پوشش گیاهی و انسانی منطقه ارسباران شناسایی و به دقت نقشه‌برداری شده است. او البته بر ضرورت ساماندهی ساخت و سازهای جدید در منطقه ارسباران با استفاده از مصالح ناهمگون و ناهمخوان با ارسباران تأکید کرد و گفت: ساماندهی و بهسازی ساختمان‌های جدید احداث شده در منطقه ارسباران نیز باید در اولویت قرار بگیرد و برنامه آن است که با کمک بنیاد مسکن و وزارت راه و ارائه طرح از سوی سازمان میراث فرهنگی، عوامل مخدوش‌کننده در ارسباران مرتفع شوند.

برنامه اجرایی حفاظت و صیانت از ارسباران پیش و پس از ثبت جهانی نیز به ۳برنامه ۵ساله، ۱۰ساله و ۱۵ساله تقسیم شده است. مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی هم با اعلام اینکه پرونده ثبت جهانی ارسباران ابتدای همین‌ماه به یونسکو ارسال می‌شود، گفت: نخستین گنبد جهان در ارسباران ساخته شده و این منطقه دارای دقیق‌ترین شهر دایره‌ای جهان است که سیستم شهرسازی منحصر‌به‌فرد، نیز نخستین استفاده از تکنولوژی مواد و مصالح و ساخت را دارد.

ثبت جهانی منظر فرهنگی محور ساسانی

پرونده ثبت جهانی منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس قرار است همزمان با پرونده ارسباران برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۸به یونسکو ارسال می‌شود. به نوشته ایسنا منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس از فیروزآباد فارس شروع می‌شود و تا بیشابور و سروستان ادامه می‌یابد.

تهیه طرح مدیریت گردشگری ارسباران

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به شمار قابل توجه گردشگران بازدید‌کننده از جنگل‌های ارسباران و قرار گرفتن بخشی از این منطقه در کنار جاده و توقف و تردد گردشگران در این مناطق گفت: طرح اولیه مدیریت گردشگری ارسباران نیز آماده شده که جزئیات آن تا تابستان آینده نهایی می‌شود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «ارسباران همین‌ماه به یونسکو می‌رود»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..