تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بررسی تخصصی دوربین اپل آی‌فون 7: دوربینی که دیگر بهترین نیست!

نزدیک به دوماه پیش تصمیم گرفتم تا بعد از سال‌ها از دنیای اندروید فاصله بگیرم. بعد از تجریه سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند جاوا، سیمبین، ویندوز موبایل، ویندوز فون و اندروید بالاخره خودم را راضی کردم تا سیستم‌عامل iOS را تجربه کنم. از زمان ورود آی‌فون 3G به کشورمان، امکان کار کردن با آن را داشتم ولی به‌علت قیمت بالا و علاقه به ویندوز موبایل رغبتی برای خریدش از خود نشان ندادم. آی‌فون‌ها از زمان معرفی همیشه به بدنه خوش ساخت، دقت در جزئیات طراحی، کیفیت بالای دوربین، هماهنگی بی‌نظیر میان سخت‌افزار و نرم‌افزار، برنامه‌های کامل و همچنین سیستم‌عامل محدود معروف بوده‌اند.

با ورود اندروید تغییرات شگرفی در بازار ایجاد گشت که اپل نیز مجبور به تغییر سیاست‌های خود مخصوصا بعد از درگذشت مدیرعامل فقید این شرکت یعنی استیو جابز شد. درحال‌حاضر می‌توان گفت که اپل دیگر آن شرکت ریسک‌پذیر و نوآور گذشته نبوده که باتوجه به موقعیت بسیار مناسب آن در بازار که البته اخیرا دچار تنزل شده، کاملا طبیعی است. با این وجود هنوز هم آیفون 7 یکی از بهترین محصولات بازار است. در این مقاله قصد دارم تا نگاهی تخصصی به دوربین آیفون 7 داشته باشم و تجربه دو ماهه خودم را با شما به اشتراک بگذارم.

دوربین‌های آی‌فون همیشه به ثبت تصاویر طبیعی شهره بوده‌اند که برخی آن را مزیت و چندی از کاربران آن را ضعف می‌دانند. قبل از شروع این بررسی بد نیست که نگاهی به مشخصات فنی دوربین اصلی و دوربین جلویی آیفون 7 داشته باشیم.

دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f1.8 و فاصله کانونی 28 میلی‌متر سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز فلاش LED چهارگانه (برای اولین‌بار) لرزشگیر اپتیکال (برای اولین‌بار در نسخه معمولی) امکان فیلم‌برداری با رزولوشن 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه امکان فیلم‌برداری صحنه آهسته با رزولوشن 720p با نرخ 240 فریم بر ثانیه دوربین جلویی 7 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f2.2 و فاصله کانونی 32 میلی‌متر

همانطور که از مشخصات می‌توان حدس زد، با یکی از بهترین دوربین‌های موجود در بازار گوشی‌های هوشمند طرف هستیم که البته نمی‌توان فقط براساس مشخصات بر روی کاغذ در مورد آن قضاوت کرد. برای آشنایی بیشتر با دوربین آی‌فون 7 و توانایی‌های آن با ما همراه باشید.

طراحی دوربین

قبل از شروع بررسی کیفیت تصاویر و ویدیوهای ثبت شده، بهتر است نگاهی به طراحی دوربین بیرون‌زده آی‌فون 7 داشته باشیم. اگرچه بیرون‌زدگی دوربین نسبت به آی‌فون 6 و 6S تفاوت چندانی نداشته ولی طراحی آن زیباتر بوده و کمتر توی ذوق می‌زند! البته اندازه کلی دوربین افزایش داشته است.

در کنار دوربین شاهد استفاده از میکروفون برای ثبت صدا به‌صورت مونو بوده که به‌شخصه از این تصمیم تعجب‌زده هستم و نمی‌دانم که چرا اپل خواهان ضبط صدای باکیفیت در محصولات خود نیست. در کنار میکروفون، فلاش LED چهارگانه با طراحی یکسان نسبت به مدل گذشته وجود دارد که مسلما قادر به تامین نور بیشتر برای ثبت تصاویر طبیعی‌تر و روشن‌تر در فضاهای کم‌نور است.

رابط کاربری

رابط کاربری دوربین آی‌فون نسبت به گذشته تغییری نداشته و همچنان شاهد نرم‌افزاری ساده، روان و در عین‌حال کاربردی هستیم. از همین ابتدا باید بگوییم که در این رابط کاربری خبری از تنظیمات دستی نیست و حتی برای تغییر رزولوشن دوربین فیلم‌بردای نمی‌توانید مستقیما از طریق برنامه دوربین کاری را انجام دهید و باید وارد بخش تنظیمات شوید.

در این رابط کاربری می‌توانید با کشیدن دست خود به بالا و پایین (یا چپ و راست براساس نحوه نگهداری دستگاه) بین حالت‌های مختلف حرکت کرده و یا با لمس گزینه مورد نظر در بالای دکمه شاتر به آن دسترسی پیدا کنید. حالت‌های پانوراما، مربع (Square)، عکس‌برداری عادی، فیلم‌بردای، فیلم‌برداری صحنه آهسته و فیلم‌برداری به‌صورت تایم‌لپس در دسترس کاربر قرار دارد. در یک طرف دکمه شاتر، گزینه‌ای برای تغییر بین دوربین اصلی و دوربین جلویی وجود دارد و در طرف دیگر این دکمه، آخرین عکس گرفته شده توسط شما به‌صورت کوچک نمایش داده می‌شود.

در بالای نمایشگر 5 گزینه را مشاهده می‌نمایید که به‌ترتیب از چپ به راست (پایین به بالا) دکمه مربوط به فلش با 3 حالت خاموش، روشن و اتوماتیک، دکمه HDR با تنظیماتی مشابه فلش، دکمه مربوط به ثبت تصاویر زنده یا Live که در صورت روشن بودن به رنگ زرد در می‌آید، دکمه مربوط به انتخاب زمان برای ثبت تصاویر در حالت‌های 3 و 10 ثانیه و در نهایت گزینه‌ای برای انتخاب فیلترهای مختلف وجود دارد. تمامی گزینه‌های گفته شده برای حالت عکس‌برداری ساده است و در زمان فیلم‌برداری تنها به فلش دسترسی دارید (همانطور که گفته شد برای تغییر رزولوشن باید به تنظیمات گوشی مراجعه کنید).

با نصب برنامه‌های جانبی مانند Camera Pro می‌توانید به تنظیمات دستی خوبی دسترسی پیدا کنید و تغییرات زیادی را برای ثبت تصاویر خود اعمال کنید، همچنین نسبت تصاویر را که در حالت پیش‌فرض 4:3 است به 16:9 تغییر دهید.

کیفیت دوربین در فضای باز

در ابتدا باید گفت که فوکوس به‌سرعت انجام می‌شود که البته نمی‌توان آن را با تکنولوژی Dual Pixel سامسونگ مقایسه کرد (البته اختلاف چندان زیادی وجود ندارد). شما با لمس نمایشگر و در هر نقطه‌ای که بخواهید می‌توانید فوکوس کرده و تصاویر بسیار مناسبی را ثبت کنید. در فضای آزاد رنگ‌ها به طبیعی‌ترین شکل ممکن ثبت می‌شوند که شاید برای برخی کاربران اندرویدی خوشایند نباشد.

جزئیات در تصاویر به خوبی حفظ می‌شوند ولی نمی‌توان تفاوت بسیار زیادی بین آی‌فون 7 و آی‌فون 6S مشاهده کرد. محدوده دینامیکی تصاویر عالی هستند و نمی‌توان رقیب جدی برای آن در دنیای گوشی‌های هوشمند پیدا کنید. این محدوده دینامیکی در تصاویر HDR افزایش می‌یابد و جزئیات تصاویر در سایه‌ها نیز بیشتر می‌شود ولی شاهد ثبت تصاویر تاریک‌تری هستیم که مقداری عجیب تلقی می‌شود.

در تصویر زیر رنگ آسمان تقریبا با چیزی که چشم در یک هوای تقریبا پاک (!) می‌بینید، برابری می‌کند که به‌شخصه هیچ دستگاه اندرویدی با این دقت در ثبت رنگ را مشاهده نکرده‌ام. جزئیات در سایه‌ها به‌راحتی قابل مشاهده هستند و شفافیت تصویر نیز مناسب ارزیابی می‌شود.

اگر بخواهم در رابطه با دوربین آی‌فون 7 در فضای باز با نور مناسب نظر بدهم، می‌توانم آن را خیلی خوب و نه عالی توصیف کنم. اگرچه آی‌فون 7 در برخی زمینه‌ها مانند محدوده دینامیکی بی‌نظیر عمل می‌کند به‌گونه‌ای که آن را در هیچ گوشی هوشمند دیگری مشاهده نکرده‌ام، ولی شفافیت تصاویر نسبت به گلکسی S7 Edge کمتر بوده و رنگ‌های طبیعی آن در برخی صحنه‌ها حس عکس را می‌گیرد! البته همانطور که در قبل گفتم ثبت تصاویر با رنگ‌های طبیعی یک امر کاملا سلیقه‌ای تلقی می‌شود.

کیفیت دوربین در فضای داخلی

همانند همه گوشی‌های هوشمند، کیفیت تصاویر ثبت شده در فضای داخلی و نور مصنوعی افت می‌کند و آی‌فون 7 نیز از این قاعده مستثنی نیست. به‌ لطف استفاده از دریچه دیافراگم f1.8، آی‌فون 7 قادر به جذب نور بیشتری نسبت به نسل‌های پیشین خود و ثبت تصاویر روشن‌تر است. استفاده از لرزشگیر اپتیکال در این مدل، باعث افزایش شفافیت تصاویر و همچنین ثبت مناسب جزئیات می‌شود.

با وجود کاهش نور محیط ولی همچنان شاهد ثبت رنگ‌های طبیعی نسبت به دیگر پرچمداران هستیم. شفافیت تصاویر نسبت به رقبایی مانند گلکسی S7 Edge کمتر بوده که یکی از دلایل آن دریچه دیافراگم f1.7 است. همانطور که در قبل گفته شد، فوکوس در آی‌فون 7 به‌خوبی انجام می‌پذیرد و حتی با وجود فاصله کم بین اشیا، این دوربین قادر به تار کردن تصویر پس‌زمینه است که البته با افزایش فاصله این تار شدگی افزایش می‌یابد. در دو تصویر زیر تفاوت بین فوکوس‌ها و نحوه نوردهی را مشاهده می‌نمائید.

کیفیت دوربین در شب

کیفیت تصاویر ثبت شده در شب توسط آی‌فون 7 نسبت به آی‌فون 6S پیشرفت قابل‌ ملاحظه‌ای داشته که کاملا هم قابل انتظار است. تصاویر گرفته شده در شب جزئیات مناسبی داشته و از شفافیت بالایی برخوردارند و از کیفیت آن‌ها کاملا راضی خواهید شد.

در تصویر زیر که از یکی از جالب‌ترین درخت‌های تهران گرفته شده می‌توانید به کیفیت بالای تصویر پی ببرید. در این تصویر جزئیات به‌خوبی قابل مشاهده بوده و حتی نور در دورترین نقطه تصویر به‌خوبی و با شفافیت مناسبی ثبت شده است. در سمت چپ تصویر شاهد جذب نور نامناسب هستیم که بر روی کیفیت کلی تصویر تاثیر منفی داشته است.

کیفیت فیلم‌برداری

برای ثبت ویدیو توسط آی‌فون 7 تنها می‌توانید رزولوشن را تغییر داده و فلاش را روشن یا خاموش کنید. به رزولوشن‌ها و سرعت‌های فیلم‌برداری در حالت‌های مختلف و همچنین فیلم‌برداری صحنه آهسته می‌توانید از طریق تنظیمات دسترسی داشته باشید.

کیفیت ویدیوها ثبت شده بدون هیچ اغراقی عالی هستند و از دیدن آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. وجود لرزشگیر اپتیکال باعث می‌شود که ویدیوها بدون هیچ لرزش و به روانی هرچه تمام‌تر ضبط شوند. هرچقدر که کیفیت ویدیوها بالا باشد ولی با شنیدن کیفیت صدای ضبط شده به‌صورت مونو، کاملا ناامید شده و به گوشی هوشمند خود و مبلغی که بابت آن پرداخت کرده‌اید، شک می‌کنید. اگرچه صدا به‌صورت مونو ضبط می‌شود ولی بدون نویز هستند.

کیفیت دوربین جلویی

زاویه دوربین جلوی آی‌فون 7 نسبت به رقبا مانند گلکسی S7 Edge کمتر بوده و برای ثبت تصاویر گروهی مقداری اذیت می‌شوید. کیفیت تصاویر سلفی گرفته شده در نور مناسب و حتی نورهای کم بسیار خوب است و از جزئیات خوبی برخوردارند. می‌توان دوربین سلفی را یکی از زمینه‌های دانست که اپل در آن نسبت به نسل پیش تغییرات جدی ایجاد کرده است. اگر جزئیات تصاویر سلفی برای شما اولویت اصلی محسوب می‌شود، به‌جای آی‌فون 7 یکی از دستگاه‌های گوگل پیکسل یا پیکسل XL را خریداری کنید.

نتیجه‌گیری

اگر بخواهم در یک جمله تجربه خودم از دوربین آی‌فون 7 را بیان کنم، باید بگویم که دوربین آی‌فون 7 مرا شگفت‌زده نکرد و انتظار کیفیت بالاتری از آن داشتم. جمله قبلی به‌معنای کیفیت پایین تصاویر ثبت شده توسط این گوشی هوشمند نیست ولی باتوجه به تفکری که داشتم و کار کردن با نسل‌های قبلی این دستگاه محبوب، مننتظر کیفیت بسیار بالاتر آن نسبت به پرچمدار سامسونگ بودم که اینگونه نشد.

اگرچه کیفیت تصاویر ثبت شده شاید نسبت به گلکسی S7 Edge پایین‌تر باشد ولی ویدیوهای ثبت شده توسط آن کیفیت بالاتری نسبت به رقیب کره‌ای دارد اما صدا را به صورت مونو ضبط می‌کند که به‌شخصه آن را عجیب و ناامیدکننده می‌دانم.

می‌توان بهترین دوربین حال‌حاضر در میان اسمارت فون‌های بازار را مربوط به پرچمدار سامسونگ دانست که اگرچه تفاوت زیادی با آی‌فون 7 ندارد ولی همین اختلاف کم در صنعت گوشی‌های هوشمند و وجود رقابت سنگین بین تولیدکنندگان مطرح، بسیار حیاتی و مهم است. به شخصه فکر می‌کنم که اگر سال آینده اپل محصول انقلابی معرفی نکند که با رقیب کره‌ای خود تفاوت زیادی داشته باشد، محکوم به شکست خواهد بود. این شکست به معنی ورشکستگی اپل نیست ولی زلزله‌ای را به پیکره این غول عظیم‌الجثه خواهد انداخت که شاید در طی زمان باعث ویرانی آن شود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بررسی تخصصی دوربین اپل آی‌فون 7: دوربینی که دیگر بهترین نیست!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..